شناسهٔ خبر: 24679028 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید آلمان بر ضرورت حفظ برجام و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران

وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه بر ضرورت حفظ برجام و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه بر ضرورت حفظ برجام و مقابله با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تأکید کرد.

حساب کاربری «نمایندگی آلمان در اتحادیه اروپا» در توئیتر به نقل از هایکو ماس نوشته او بر منافع اتحادیه اروپا در اجرای توافق هسته‌ای ایران تأکید کرده، اما گفته این اتحادیه با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران موافق نیست.

او این اظهارات را بعد از نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کرد. 

«فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اتمام این نشست گفت وزرای خارجه حاضر در این نشست در خصوص ضرورت حفظ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ متحد بوده‌اند. 

موگرینی همچنین گفت که در این نشست درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران صحبت نشده است. 

آلمان در کنار فرانسه و انگلیس سه عضو اروپایی گروه موسوم به ۱+۵ هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دست پیدا کرده‌اند. این توافق قرار است در ازای ایجاد محدودیت‌ در بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای، تحریم‌های اعمال‌شده به بهانه هسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

دولت آمریکا، به عنوان یکی دیگر از اعضای ۱+۵ از زمان اجرایی شدن «برجام» با اتخاذ سیاست‌های مختلف تلاش کرده از متبلور شدن مزایای این توافق برای ایران جلوگیری کند. 

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفته؛  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، تهدید کرده کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داده است.

تروئیکای اروپا در حین مخالفت با تهدیدهای ترامپ برای لغو «برجام»، با درخواست‌های وی برای تشدید فشارها علیه تهران در حوزه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای همراه شده‌اند.

«رکس تیلرسون»، وزیر خارجه سابق آمریکا روز دوشنبه (دوم بهمن‌ماه) بعد از دیدار با مقام‌های انگلیسی در لندن گفت با کشورهای اروپایی بر سر تشکیل کارگروهی با مأموریت «اصلاح برجام» موافقت کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در ۱۰  گزارش پایبندی ایران به همه تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای برجام را تأیید کرده است

انتهای پیام/ M

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما