شناسهٔ خبر: 24678370 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

آستان قدس رضوی با ۴۱ برنامه محوری به استقبال بهار می‌رود

آستان قدس رضوی با ۴۱ برنامه محوری به استقبال بهار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، در بهار ۱۳۹۷ گسترده جغرافیایی تحت پوشش برنامه‌های آستان قدس رضوی تنها منحصر به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی نیست بلکه در سراسر کشور و جهان اسلام پراکنده شده است.

از سوی ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی در نوروز سال جدید، ۴۱ عنوان برنامه در چهار گستره جغرافیایی شامل حرم مطهر، شهر مشهد، کشور و جهان اسلام تدارک دیده شده است که از این تعداد ۱۸ برنامه در مجموعه حرم مطهر، ۹ برنامه در گستره شهر مشهد، ۱۲ برنامه به صورت ملی و ۲ برنامه در عرصه جهان اسلام برگزار می‌شود.

ترویج فرهنگ و معارف رضوی در حوزه سبک زندگی، تبیین، تعمیق و ترویج فرهنگ زیارت با تکیه بر الگوی محبت و نصرت، ایجاد نشاط و شادی مؤمنانه توأم با معرفت افزایی، تأکید بر گسترش گفتمان خدمت و رأفت با تأکید بر محرومان و مستضعفان ،ترویج اهداف و ارزش‌های انقلابی همسو با نامگذاری سال‌های اخیر و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، توجه به مسئله امیدبخشی و ایجاد روحیه آرامش و رضایت در زائران و ارتقای شاخص های فرهنگ میزبانی در مشهد از جمله اهداف و سیاست‌های برنامه‌های این آستان مقدس در نوروز ۹۷ است.

محورهای محتوایی برنامه‌های نوروز

گزارش‎ها حاکی از آن است که مهم‌ترین پیام‎‌ها و محتواهای برنامه‌های آستان قدس رضوی در بهار سال جدید بر اساس هفت محور محتوایی و با مضامین و رویکردهای معرفت امام، محبت، وحدت، زیارت، جهاد و شهادت، خدمت و فرهنگ میزبانی برنامه ریزی شده است.
سبک زندگی ایرانی و اسلامی با محوریت گفتمان خدمت و رأفت پیام محوری برنامه های نوروزی آستان قدس رضوی است زیرا با توجه به نیاز امروز جامعه به همبستگی و همدلی در جهت اعتلای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شرایط حاکم بر نوروز، این پیام محوری با زیر مضامینی از قبیل انفاق و بخشش، امید و رضایت، شادکردن یکدیگر، خدمت و میزبانی، همبستگی مردم و.... تعریف شده است.

راهبردهای اجرایی برنامه‌های نوروز

تأکید بر انتخاب و تعیین برنامه‌ها با رویکرد جریان‌سازی، لزوم تدوین و نظارت بر اجرای پیوست‌های دوگانه اجتماعی، رسانه‌ای در برنامه‌ها، توجه به عناصر خلاقیت و جذابیت در ایده‌پردازی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها و تنوع بخشی به قالب‌ها، مشارکت حداکثری همه ظرفیت‌های درون و بیرون آستان قدس رضوی با تأکید بر ظرفیت‌های مردمی و استفاده از تشکل‌های فرهنگی، حفظ هویت رضوی در تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها، ایجاد یکپارچگی هویتی در کلیه برنامه‌ها و تولیدات و افزایش درصد حضور و مشارکت زائران در برنامه های آستان قدس رضوی راهبردهای اجرایی این برنامه‌هاست.

در نوروز سال ۱۳۹۶، بیش از ۵ میلیون نفر برای زیارت حضرت رضا(ع) به مشهد مقدس سفر کردند که حدود ۷۰ درصد از این زائران بین ۴ تا ۱۰ روز در مشهد اقامت داشتند و پیش بینی می شود این تعداد حضور زائر، نسبت به سال گذشته افزایش بیشتری را داشته باشد.

نظر شما