شناسهٔ خبر: 24677972 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

گزارشی از مهمترین وقایع اجتماعی سال ۹۶؛

نگاهی به تلخ و شیرین‌های سالی که گذشت

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهای پایانی سال ۹۶ هستیم و نگاهی به تقویم حوادث این سال نشان می‌دهد ایران و مردمش مشکلات زیادی را برای گذران از بحران‌هایی که دست طبیعت و گاهی دست بشر، رقم زده، تجربه کرده است. این سال پر بود از حوادث ریز و درشتی که خیلی از آنها قابل مدیریت و پیشگیری بودند خیلی‌ها هم نه، اما موضوع مهم این است که باید از آنچه رخ داده درس بگیریم و بدانیم که در آینده چه باید کرد.

زلزله 6 ریشتری در سفید سنگ
ساعت 10:39 صبح روز چهارشنبه 16 فروردین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6 ریشتر در عمق 10 کیلومتری حوالی سفید سنگ در استان خراسان رضوی را لرزاند و 61 پس‌لرزه داشت. این زمین‌لرزه 17 مصدوم داشت و منجر به اسکان اضطراری 60 خانوار در روستای کلاته حاج‌علی و 160 نفر در هشت روستای رضویه شد. آبادی‌های مسکونی تا شعاع پنج کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه شامل هشت روستا با ۲۵۳ نفر ساکن در آنهاست. سنگ سفید شهرستان فریمان در 81 کیلومتری شهر مشهد قرار دارد.

زلزله بجنورد
23 اردیبهشت زلزله 7/5 ریشتری ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه و۵۸ ثانیه رخ داد و در مشهد احساس شد، بر اثر این زلزله مدارس شیفت صبح همه مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شد و در این زلزله ۴۰۰ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۵۰ نفر بستری و ۲۲۰ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و سه نفر هم جان خود را از دست دادند. معاون عمرانی استانداری خراسان اعلام کرد: زلزله امشب خوشبختانه تاکنون تلفات جانی نداشته و به تعدادی از روستاها از ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شده است. تعدادی مصدوم در اورژانس در حال مداوا و درمان هستند.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین شوراهای اسلامی شهر و روستا
برگزاری همزمان سه انتخابات «دوازدهمین دوره ریاست جمهوری» پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا» و «نخستین میان دوره‌ای مجلس دهم» یکی از اتفاقات بزرگ در کشور بود. در این انتخابات دولت یازدهم توانست با کسب اکثریت آرا و اعتماد مردم به کار خود ادامه بدهد و آقای حسن روحانی دوازدهمین رییس‌جمهور ایران شد. انتخابات 29 اردیبهشت در ایران یکی از مهم‌ترین رویدادهایی بود که کل چشم دنیا به آن بود.

حمله تروریستی در مجلس
17 خرداد 96 روزی نیست که بتوان به راحتی فراموش کرد، روزی است که گروهک تروریستی داعش با نفوذ در کشور و پس از انجام ده‌ها و شاید صدها عملیات ناموفق توانست به قلب سیاسی کشور که همان مجلس شورای اسلامی است حمله کند، در این حادثه فردی با ورود به مجلس با نیروهای حفاظت مجلس درگیر شد و به سمت آنان تیراندازی کرد که بر اثر این تیراندازی یکی از محافظان مجلس به‌خاطر اصابت گلوله به پایش زخمی شد.

ضاربان سه نفر بودند که مجهز به دو قبضه کلاشینکف و یک قبضه سلاح کمری (کلت) بودند. همزمان با اقدامات تروریستی در مجلس و حرم امام(رحمه الله علیه)، اقدامات امنیتی و رفت و آمد نیروهای حفاظت دولت و مقر پاستور نیز به شدت افزایش یافته است. در ادامه نیروهای امنتی موفق شدند تا یکی از ضاربان حادثه تیراندازی را مجلس دستگیر کرده و امنیت مجلس را برقرار کنند.

قتل آتنا و بنیتا
در 28 خرداد کودکی هفت ساله به نام آتنا اصلانی در شهرستان پارس آباد که کنار بساط پدرش بود و برای استفاده از دستشویی یا خوردن آب به مغازه رنگرزی که در نزدیکی بساط پدرش بود، می‌رفت. صاحب مغازه مردی ۴۰ ساله بود که آتنا و پدرش را از مدت‌ها قبل می‌شناخت برای او نقشه ای شوم کشید و متاسفانه این کودک معصوم توسط وی به قتل رسید و خبر آن به سرعت افکار عمومی را جریحه دار کرد.

درست یک ماه بعد از قتل آتنا، دختری هشت ماهه به نام بنیتا صبح پنج‌شنبه 29 تیر در حالی که درون خودروی پراید پدرش بود، ربوده شد و پس از شش روز، در بامداد 4 مرداد، جسد او پیدا شد. کودکی که 6 روز داخل خودروی به سرقت رفته پدرش با شیشه‌های بسته و درهایی که قفل نبودند در کنار خیابانی خلوت از گرسنگی و تشنگی جان داد. او به دلیل باقی ماندن در خودرو و شدت گرما جان داده بود. خانواده بنیتا خواهان انجام هشدار بنیتا در ایران شدند که نمونه‌ای از هشدار آمبر باشد و کمپینی وجود دارد که افراد موافق این هشدار به آن بپیوندند. داستان بنیتا در حالی اتفاق افتاد که اگر دختر یا زنی در ماشین بود بعضی از مردم با چشم چرانی به وضعیت زن نگاه می کردند درصورتی که هیچ کس شیون نوزادی تشنه و را نشنید. این یک فاجعه است...

حجتی آشکار به‌نام حججی
17 مرداد روزی است که ماجرای شهادت محسن حججی آتشی در کشور به پا کرد، ماجرایی که باعث شد تا هر آنکه واقعیت وجودی داعش را نمی‌دانست بیدار شود، حججی با سربالا و سینه سپر کرده به دامن شهادت رفت. واقعه‌ای که مردم را در گوشه گوشه خاک این کشور داغدار کرد. این اتفاق در شمال منطقه تنف سوریه روی داد و 2 نفر نیروی ایرانی از جمله یکی از فرماندهان ارزشمند، سردار محمد قمی به شهادت رسید و محسن حججی نیز ابتدا به اسارت در آمده و فردای آن روز در منطقه الولید عراق واقع در بیابان‌های جنوب الانبار به شهادت رسید.

جاری شدن سیل در شهرستان‌های درگز و کلات
تنها 2 روز بعد از اتفاقی که مردم کشور را در غم فرو برده بود، 19 مرداد جاری شدن سیل در برخی از روستاهای شهرستان‌های درگز و کلات به کشاورزان خسارت‌های زیادی وارد کرد. بارش باران در شهرستان کلات سبب جاری شدن سیل و خسارت به کشاورزی روستاهای چهارراه، بابا رمضان، رباط، خاکستر، احمدآباد، لایین، کریم آباد و سنگ دیوار شود و زمین‌های آنان به زیر آب برود و شالیزارهای لایین بین 60 تا 70 درصد خسارت ببینند. همچنین شهرستان درگز مناطق میان کوه، پارک ملی تندوره، بخش چاپشلو و روستای داغ‌دار گرفتار سیل شدند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این حادثه اعلام کرد: پنج نفر در شهرستان کلات، 2 نفر در شهرستان درگز و یک نفر در شهرستان نیشابور بر اثر جاری شدن سیل جان خود را از دست دادند و در جریان این سیل 21 روستا در شهرستان‌های کلات، درگز، نیشابور، قوچان و مشهد گرفتار سیلاب شدند، این بارش‌ها 10 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشت.

افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع)
شامگاه 25 شهریورماه، ورزشگاه امام رضا(ع) با حضور اقشار مختلف مردم و با بازی منتخب کربلا و منتخب پدیده و سیاه‌جامگان افتتاح شد. ورزشگاه امام رضا(ع) یک ورزشگاه فوتبال و دو و میدانی در شهر مشهد با مالکیت آستان قدس رضوی با گنجایش ۲۵ هزار تماشاگر و نخستین ورزشگاه تمام مسقف در ایران است. قرار است رویدادهای بین‌المللی و بازی تیم‌های فوتبال مشهد و تیم ملی در این ورزشگاه انجام شود.

پایان داعش
17 آبان روزی است که پایان فعالیت گروه تروریستی داعش اعلام شد، در این خبر گفته شد با پیروزی ارتش و نیروهای مقاومت بر داعش در عراق و سوریه و برچیده شدن خلافت خودخوانده این گروه تروریستی، مهر بطلان بر مأموریت محوله بیگانگان به تکفیری‌های وهابی-‌صهیونیستی در به آشوب کشیدن خاورمیانه و ایجاد کینه‌های عمیق میان قومی و مذهبی در منطقه خورد.
شکل گیری اولیه داعش به اکتبر سال 2006 یعنی 10 سال پیش بازمی گردد. گروهک تروریستی داعش با حمایت‌های غربی - عربی به وجود آمد و بعد از مدتی دامنه عملیات و حملاتش وسعت گرفت. عراق و سوریه مهم‌ترین جولانگاه این ماشین جدید آدم کشی بود -گروهک وهابی- تکفیری داعش، هرچند داعیه اسلام داشت، اما از همان ابتدا مهم‌ترین هدفش مسلمانان بودند. نابود کردن اماکن اسلامی آشکارترین نشانه ضد‌اسلام بودن داعش بود.

کشتار بی هدف مردم در شهرهای مختلف آنچنان شدت گرفت که نیروهای مردمی در عراق و سوریه برای مقابله با این غده تکفیری - صهیونیستی بسیج شوند-حضور و هدایت نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مدافعان حرم نیز موجب شد تا نیروهای مردمی عراق و سوریه، هر لحظه هدفمندتر شوند.

زمین لرزه ای به به تلخی زهر
21 آبان ماه زمین لرزه‌ای به بزرگی 3/7 ریشتر کرمانشاه و کمی بعد پس‌لرزه 6/4 ریشتری حوالی مرز ایران و عراق را لرزاند. کرمانشاه یکی از پر قدرت‌ترین زلزله‌های دنیا را تجربه کرد، این زلزله خسارات زیادی را به بار آورد و مردم زیادی را داغدار کرد اما شاید موضوع مهمتر مدیریت بحرانی بود که همه مردم انتظار داشتند تا در کمترین زمان بیشترین خدمات را ارائه کند، با وجود کمک‌های مردمی، ارتش و سپاه و... هنوز هم مشکلات این منطقه حل نشده است. با شروع فصل سرما و همچنین بارش برف و باران، وضعیت مردمی که به صورت اسکان موقت در چادرها زندگی می‌کردند با مشکلات بیشتر و جدی‌تری روبه‌رو شدند. مرگ چند کودک بر اثر سرما، آتش‌سوزی چادرها و ده‌ها مشکل دیگر حاصل این امدادرسانی بود. شاید اتفاق مهم دیگر آب گرفتن چادرهایی باشد که قرار بود اسکان موقت باشد اما به اسکان تقریباً دائمی تبدیل شده است. استاندار کرمانشاه گفت: تاکنون ۳۰ نفر در مناطق زلزله‌زده کشته شده‌اند همچنین تاکنون حدود ۲۰۰ نفر مصدوم شده‌اند، اما این تعداد افزایش می‌یابد.

پایان برفی
16 آذر خبرها حاکی از ریزش بهمن در اشترانکوه لرستان و جان باختن ۹ کوهنورد بود، خبر گرفتار شدن 14 کوهنورد مشهدی به همراه یک کوهنورد الیگودرزی در ارتفاعات کول جنو اشترانکوه لرستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت تا عملیات جست‌وجو برای یافتن این کوهنوردان آغاز شود.

از میان این 15 کوهنورد هشت کوهنورد به دلیل ریزش بهمن مفقود شده بودند که با تلاش و جست‌وجوهای فراوان نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر استان لرستان و فدراسیون کوهنوردی در فاصله زمانی یک هفته‌ای پیکر این تعداد از کوهنوردان پیدا شده و در مراسمی تشییع شدند. یک کوهنورد دیگر نیز به‌دلیل سرمازدگی در همان ساعات اولیه این حادثه در بیمارستان الیگودرز جان خود را از دست داد و 6 کوهنورد دیگر در سلامت کامل به‌سر می‌برند.

بر این اساس، در این حادثه 9 کوهنورد به نام‌های علیرضا عامری، مرتضی غلام‌پور، مجیدزاده تراب، امان‌الله جوکار، ناصر اکبری، مهشید جان‌محمدی، اکرم حقانی، علی قاسم‌زاده و علی حسینی جان باختند و امیر تقی‌زاده، محمود فرنوش‌فر، حسن موسوی، سروش قادری، محسن اشرفی و سید رضا وحیدی 6 کوهنورد دیگری بودند که در این حادثه نجات یافتند. اشتباه در برآورد زمانی، انحراف از مسیر اصلی و اولیه، عدم توجه به هشدارهای هواشناسی در مورد افت دما و ریزش بهمن و خیلی از موارد دیگر از مهم‌ترین اشتباهاتی بود که جان 9 کوهنورد را در حادثه اشترانکوه گرفت.

7 دی برابر با تظاهرات اعتراضی
تظاهرات اعتراض آمیز مردم مشهد نسبت به گرانی‌ها در حالی برگزار شد که فرصت طلبی رسانه‌ای ضد‌انقلاب از خواسته‌های مردم مشهد به نفع خود سود برد. در این تجمع مردم با شعارهایی از جمله «پلیس برو دزد و بگیر» و «یک اختلاس کم بشه مشکل ما حل میشه» و... خواهان پیگیری مسوولان در عمل به وعده‌ها و مبارزه جدی‌تر با فساد شدند که با سوءاستفاده رسانه‌های فرصت طلب و ضدانقلاب روبه‌رو شد. در این تجمع تعدادی از عناصر ضد‌انقلاب از فضای ایجاد شده استفاده کرده و شعارهای هنجارشکنانه سر دادند.

خبرنگاران حاضر در صحنه گزارش داده‌اند: پلیس که در تعامل با مردم زمینه را برای تداوم این تجمع فراهم کرده بود مجبور به درخواست پایان دادن به تجمع شد که با همراهی عموم مردم این تجمع در مدت کوتاهی به پایان رسید، اما این اعتراضات اقتصادی به کل کشور رسید و در آن عده‌ای با سوء‌استفاده از وضعیت موجود قصد داشتند با برهم زدن نظم و امنیت عمومی برای خود جایگاهی دست‌وپا کنند.

خواسته اصلی مردم در این تجمع توجه مسوولان به حل مشکلات معیشتی و مبارزه با فساد و کنترل روند گرانی‌های اخیر بود که دولت باید رسیدگی کند. اعتراض برخی از مردم به این سوءاستفاده نشان داد باید مطالبات عمومی را دید تا مورد سوءاستفاده جریان‌های معاند قرار نگیرد.

16 دی؛ سانچی غرق شد
در حادثه برخورد کشتی چینی با نفتکش ایرانی که 16 دی ماه در آب‌های چین رخ داد، ۳۲ خدمه کشتی شامل ۳۰ ایرانی و دو بنگلادشی ناپدید شدند. نفتکش «سانچی» از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود وارد آب‌های کره جنوبی شود اما شامگاه شانزدهم دی یک کشتیِ باری چینی با آن برخورد کرد و به‌دلیل اینکه محموله نفتکش، نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود، دچار حریق شد. صبح ۱۷ دی خبرگزاری «شینهوا»ی چین خبری منتشر کرد که حاکی از ناپدید شدن ۳۲ خدمه نفتکش ایرانی در آب‌های چین بود.

در بیانیه‌ای که وزارت حمل و نقل چین در پی این حادثه منتشر کرد، اعلام شد که حادثه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داده و یک کشتی باری چینی با یک نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن نفت تغلیظ‌شده برخورد کرده و نفتکش «سانچی» به‌طور کامل آتش گرفته است. ۲۱ خدمه کشتی چینی همان زمان نجات داده شدند اما خبری از خدمه کشتی ایرانی نبود.

تلگرام فیلتر شد
فیلترینگ موقت تلگرام و برخی محدودیت‌هایی که به درخواست برخی نهادها طی دو هفته بروز اعتراضات سراسری در کشور و به‌دنبال آن فعالیت شبکه‌های معاند -که با نشر اکاذیب قصد برهم زدن آرامش کشور را داشتند- صورت گرفت. این فیلترینگ شاید طولانی‌ترین مدت‌زمان و جدی‌ترین اقدام دستگاه‌های ارتباطی و اطلاعاتی در کشور از زمان ورود این رسانه به ایران بود، اما بعد از پایان ناآرامی‌ها به دستور رییس‌جمهور به‌طور کامل برداشته شد.

سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج
۲۹ بهمن هواپیمایی که از تهران به سمت یاسوج در حرکت بود از صفحه رادار محو شده بود. این هواپیما هر روز یک پرواز از تهران به یاسوج و یک پرواز بالعکس دارد که به‌طور میانگین 50 تا 60 مسافر حمل می‌کند. سرپرست اورژانس کشور گفت: هواپیمای تهران-یاسوج که از صبح 29 بهمن از رادار خارج شده بود، در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرده است. اینکه این هواپیما 20 دقیقه پس از پرواز از رادار محو شده و در محدوده سمیرم اصفهان سقوط کرد و دست‌کم 65 مسافر در پرواز بوده‌اند.

سال 96 با همه تلخی‌هایی که باعث شد تا برای خیلی‌ها سال تلخی باشد تمام شد، همه خاطره‌های خوب و بد این روزها و ساعت‌های 96 باید همینجا بماند، همینجایی که نامش گذشته است، سال 97 می‌تواند سالی پر از زیبایی، موفقیت و شادی باشد اگر ما و مسوولان برای رسیدن به آینده‌ای درخشان بیشتر تلاش کنیم.

نظر شما