شناسهٔ خبر: 24677884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌آنالایز | لینک خبر

فیلتر تلگرام تصویب شده است

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین از قول عبدالرضا هاشم زایی نماینده اصلاح طلب تهران و عضو فراکسیون امید نوشت نمایندگان شنیده اند فیلتر تلگرام تصویب شده است.

 

** صحبت هایی در خصوص فیلتر تلگرام مطرح می شود، یکشنبه هم موضوعاتی در این راستا در جلسه غیر علنی مجلس مطرح شد، به نظر شما سرانجام این بحث ها به فیلتر تلگرام می انجامد؟

ما هنوز باورمان نمی شود که ایران کشوری است که عضو دهکده جهانی است بخصوص در دسترسی به تکنولوژی. آن زمان که من بچه بودم به یاد می اورم که مرحوم پدرم اخبار رادیو را قبل از انقلاب گوش می کرد مارش رادیو را می بست و می گفت که حرام است و بعد اخبار را گوش می کرد. در برخی از شهرهای مذهبی یا رادیو نبود و یا اگر بود به صورت مخفیانه مردم رادیو داشتند.

بعد که تلویزیون آمد رادیو آزاد بود و مدت ها قشر مذهبی تلویزیون را ممنوع می کردند. بعد از آن ویدیو که آمد تلویزیون آزاد شد و ویدئو ممنوع بود. سپس ویدئو آزاد و ماهواره ممنوع شد. برای ماهواره در مجلس قانون تصویب شد دیش ها را جمع می کردند اما حتی در روستاها هم بر روی پشت بام منازل روستایی ها دیش است. حال موضوع به اینترنت رسیده است. در کشور ما با توجه به نسل جوان پیشرفته و باهوشی که داریم، سرعت اینترنت قابل قبول نیست و حتی نسبت به کشورهای همسایه سرعت آن پایین است.

این ممانعت ها امروز به تلگرام رسیده است. بر اساس آمارهایی که اعلام می کنند تلگرام 40 میلیون عضو دارد و بیش از 100 هزار نفر کار اقتصادی با تلگرام می کنند. من دانشجوهایی را می شناسم که پول مکفی ندارند برای خرید کتاب و جزوه و از طریق تلگرام به آنها جزوه داده می شود.

هر چند که روابط عمومی شورای مجازی تکذیب کرده اما من شنیدم که فیلتر تلگرام تصویب شده است. خبرهایی که به نمایندگان مجلس می‌رسد نمی‌تواند بی‌مبنا باشد و من شنیدم که تصویب شده تلگرام در سال آینده فیلتر شود. با توجه به فیلتر شکن هایی که معرفی می شود و نوجوان ها هم از طریق فیلتر شکن می توانند به تلگرام دسترسی داشته باشند اما افکار عمومی را یک مقدار تحت تاثیر قرار می دهند. به نظر من منافع ملی در این ماجرا در نظر گرفته نمی شود.

 

** با توجه به صحبت هایی که آقای فیروزآبادی در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه مجلس، فکر می‌کنید که قرار است تلگرام فیلتر شود؟

در این جلسه در خصوص فیلتر تلگرام بحثی نشد. اما من قبل از این جلسه و از جای دیگری شنیدم که فیلترینگ تلگرام در شورای عالی مجازی تصویب شده در صورتی که روابط عمومی این شورا، این خبر را تکذیب کرد! این تکذیب هم درست نیست و اگر تلگرام فیلتر شود مردم اعتمادشان سلب می شود. به نظر من بستن تلگرام نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه افکار عمومی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.

نظر شما