شناسهٔ خبر: 24677605 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادامه فضاسازی غربی‌ها علیه روسیه به بهانه مسمومیت «اسکریپال»

نخست‌وزیر انگلستان روز دوشنبه بار دیگر روسیه را به حمله به یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار و دخترش در لندن متهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ترزا می»، نخست‌وزیر انگلستان روز دوشنبه بار دیگر روسیه را به حمله به یک جاسوس دوجانبه روس‌تبار و دخترش در لندن متهم کرد. همزمان خبرگزاری رویترز از تصمیم سوئد برای احضار سفیر روسیه در ارتباط با همین پرونده خبر داده است.

در پی مسموم شدن «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه روس‌تبار و دخترش در شهر «سالزبری» لندن تنش‌ها در روابط روسیه و انگلیس شدت گرفته است. 

بریتانیا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد قصد دارد 23 دیپلمات روس از انگلیس را اخراج کند. 

دولت انگلیس مدعی شده اسکریپال و دخترش در معرض یک عامل اعصاب جنگی قرار گرفته‌اند که در روسیه تولید می‌شود. آنها در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند و حالشان وخیم اعلام شده است. 

اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال 2010 با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده‌ بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال 2006 یک دادگاه روسیه‌ای اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI6 در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.

ترزا می در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز گفت: «به صراحت می‌گویم و آنچه دیده‌ایم نشان می‌دهد که هیچ نتیجه‌گیری دیگری غیر از اینکه روسیه مقصر اتفاقات در شهر سالزبری است، موثق نیست.»

خبرگزاری رویترز هم روز دوشنبه گزارش داده وزارت خارجه سوئد، روز سه‌شنبه سفیر روسیه را در ارتباط با همین پرونده احضار خواهد کرد.

وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای گفت: «فردا سفیر روسیه را برای توضیح درباره اتهامات مطرح‌شده از سوی این کشور مبنی بر اینکه سوئد ممکن است منشا عامل اعصاب مورد استفاده برای حمله سالزبری باشد، احضار خواهیم کرد.»

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود منشأ عامل اعصاب مورد استفاده برای حمله به اسکریپال ممکن است خود انگلیس، جمهوری چک، اسلواکی، آمریکا یا سوئد باشد. 

انتهای پیام/ M

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما