شناسهٔ خبر: 24677411 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

مواد غذایی قوی در برابر مسمومیت‌ها

یکی از انواع مسمومیت‌ ها، مسمومیت غذایی است؛ مسمومیت غذایی با علائمی مانند احساس ناراحتی در معده، دل‌درد، اسهال، استفراغ، سرگیجه، کبودی لب و ناخن‌ها، تندی نبض، برافروختگی، بیهوشی، تشنج همراه با ضعف عمومی، تب، بی‌اشتهایی، درد عضلات و کاهش توانایی بدن همراه است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>تغذیه>عواملی مانند عفونت‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها موجب مسمومیت می‌شوند؛ افراد می‌توانند با مصرف برخی مواد غذایی به بهبود این عارضه کمک کنند.

به گزارش شفا آنلاین، عواملی مانند عفونت‌(Infection) ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، ترکیبات سمی مانند گاز دی اکسید کربن، مواد نفتی و شیمیایی، استفاده از الکل و حشره‌کش‌ها و مصرف برخی از دارو‌ها موجب مسمومیت می‌شوند.

یکی از انواع مسمومیت‌ ها، مسمومیت غذایی است؛ مسمومیت غذایی با علائمی مانند احساس ناراحتی در معده، دل‌درد، اسهال، استفراغ، سرگیجه، کبودی لب و ناخن‌ها، تندی نبض، برافروختگی، بیهوشی، تشنج همراه با ضعف عمومی، تب، بی‌اشتهایی، درد عضلات و کاهش توانایی بدن همراه است.

مصرف برخی از غذا‌ها مانند غذا‌های مانده و فاسد شده، برخی از میوه‌های کال و شسته نشده، غذا‌های پخته که چند روز در یخچال مانده‌اند، غذا‌های کنسرو شده که تاریخ انقضای آن‌ها گذشته است و فست‌فود‌ها سبب مسمومیت غذایی(food poisoning) می‌شوند؛ به طور کلی استفاده از هر نوع ماده غذایی بی‌کیفیت می‌تواند منجر به مسمومیت شود.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی در درمان مسمومیت موثر هستند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

روش‌های درمان مسمومیت‌های خفیف
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی(Traditional medicine) درباره روش‌های درمان مسمومیت‌های خفیف اظهار کرد: اگر مسمومیت خفیف باشد معمولاً با استفراغ کردن، مصرف شیر و سایر مراقبت‌های اولیه بهبود پیدا می‌کند.

روش‌های درمان مسمومیت‌های شدید
وی درباره روش‌های درمان مسمومیت‌های شدید بیان کرد: در صورتی‌ که وضعیت فرد مسموم شده حاد باشد باید به پزشک مراجعه کند تا با توجه به شناسایی نوع مسمومیت به درمان خاص آن اقدام شود، زیرا در برخی موارد به درمان‌هایی مانند شستشوی معده و تزریق دارو‌های خاص نیاز است.

موثرترین مواد غذایی در بهبود مسمومیت
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره موثرترین مواد غذایی در بهبود مسمومیت افزود: افراد مسموم شده برای رفع مشکلشان باید مایعات به ویژه آب را به مقدار کافی بنوشند؛ سیر همچنین ضدویروسی قوی است که موجب از بین بردن مسمومیت ناشی از ویروس می‌شود.

عظمایی درباره خواص موز تاکید کرد: موز زودهضم است و مصرف آن باعث افزایش پتاسیم می‌شود بنابراین برای جبران کاهش پتاسیم که بر اثر اسهال و مسمومیت پدید می‌آید، مفید است.

وی با اشاره به نقش عسل در بهبود مسمومیت تصریح کرد: عسل خواص ضد قارچی و باکتریایی دارد بنابراین برای رفع مسمومیت موثر است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: افراد مسموم شده باید لیمو و آب آن را مصرف کنند، زیرا اسید موجود در لیمو موجب رفع مسمومیت می‌شود؛ ریحان هم خواص ضد میکروبی دارد بنابراین استفاده از آن برای مبتلایان به مسمومیت مفید است.عظمایی اظهار کرد: سرکه سیب نقش موثری در نابودی باکتری‌های ناشی از مسمومیت دارد؛ زنجبیل علاوه بر رفع دل‌درد سبب بهبود مشکلات گوارشی ناشی از مسمومیت هم می‌شود.

وی با بیان اینکه بابونه آرام‌بخش و خواب‌آور است، بیان کرد: مصرف این گیاه تاثیر چشمگیری در رفع ناراحتی‌های گوارشی ناشی از مسمومیت دارد.

آب میوه‌های مفید در رفع مسمومیت
این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره آب میوه‌های مفید در رفع مسمومیت افزود: آب میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، گریپ‌فروت، انار، آناناس، انگور، کیوی، نارنگی و لیموترش تازه برای مبتلایان به مسمومیت مفید است، زیرا آب این میوه‌ها سموم بدن را دفع می‌کنند.

عظمایی تاکید کرد: مبتلایان به مسمومیت برای رفع مشکلشان باید یک عدد گریپ‌فروت، ۲ عدد پرتقال، یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

وی تصریح کرد: مبتلایان به مسمومیت برای بهبود مشکلشان باید ۲ عدد پرتقال، چند تکه آناناس، یک قاشق مرباخوری یا غذاخوری عسل و چند قطره آب لیموترش تازه را با هم داخل مخلوط‌ کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

این محقق و پژوهشگر درباره طرز تهیه آب انگور، کیوی و پرتقال برای رفع مسمومیت گفت: افراد دچار این عارضه باید یک لیوان انگور حبه شده، یک عدد کیوی، ۲ عدد پرتقال و یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری عسل را با هم داخل مخلوط‌ کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

عظمایی یادآور شد: مبتلایان به مسمومیت همچنین می‌توانند چند تکه آناناس، یک عدد سیب، پنج عدد توت‌فرنگی و یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری عسل را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان میل کنند.

نظر شما