شناسهٔ خبر: 24676726 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بحران ارزی و سقوط ارزش ریال

موضوعاتی که ممکن است سال آینده مردم را نگران کند(۲)

هرگاه خبری از گران شدن دلار یا کاهش ارزش پول ملی منتشر میشود علاوه بر صف کشیدن عده‌ای از مردم و دلالان ارز مقابل صرافی‌ها مهمترین نگرانی که جامعه را فرا می‌گیرد بی ثباتی اقتصادی و آثار سوء آن در زندگی روزمره مردم است.

صاحب‌خبر -

هرگاه خبری از گران شدن دلار یا کاهش ارزش پول ملی منتشر میشود علاوه بر صف کشیدن عده‌ای از مردم و دلالان ارز مقابل صرافی‌ها مهمترین نگرانی که جامعه را فرا می‌گیرد بی ثباتی اقتصادی و آثار سوء آن در زندگی روزمره مردم است. مردم هربار با نوسانات ارزی مواجه شده اند شاهد سقوط ارزش دارایی و پس انداز‌های ریالی خود شده اند و در عوض علاوه بر کالا‌های وارداتی شاهد گران شدن اجناس تولید داخل نیز بوده اند.

به گزارش تابناک، نوسانات زیاد سال‌های ۹۰ و ۹۱ همچنان برای مردم فراموش نشده است. هرچند میزان نوسان ارزش دلار در سال‌های اخیر به شدت سال‌های اول دهه ۹۰ نبوده است، اما نوسانات نرخ ارز در ماه‌های انتهایی سال ۹۶ می‌تواند از دلایل نگرانی‌های مردم برای سال ۹۷ نیز باشد.

نوسانات شدید نرخ ارز علاوه بر تاثیر سوء در حوزه سرمایه گذاری داخلی، در افزایش ریسک سرمایه گذاری خارجی نیز تاثیر دارد.
به باور برخی از کارشناسان اقتصادی، آثار تورمی تغییرات نرخ ارز بر کالا‌های اساسی نکته قابل تاملی است چرا که معیشت خانوار‌ها را دچار چالش اساسی می‌کند بنابراین بازار ارز باید به صورت مطلوب مدیریت شود.

*بی ثباتی نرخ ارز به چالش اقتصادی منجر می‌شود.

* ارزش پول ملی در ۵ ماه اخیر با کاهش حدود ۲۰ درصدی رو به رو شده که نگرانی جدی برای ثبات در بازار‌ها وایجاد آثار تورمی غیرقابل قبول ایجاد کرده است.

* از پیامد‌های دو نرخی بودن ارز  به ایجاد رانت و فساد را اشاره کرد.

*در اقتصاد ایران تغییرات نرخ تورم تنها وابسته به کالا‌های وارداتی نیست و حتی کالا‌های تولید داخل که به واردات ارتباط ندارند، به واسطه افزایش نرخ ارز با تاثیر تورمی رو به رو می‌شوند و سطح عمومی قیمت‌ها را با رشد مواجه می‌کند.

نظر شما