شناسهٔ خبر: 24675765 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

رشت|‌ ۱۹۰۰ اقامتگاه در استان گیلان آماده اسکان مسافران نوروزی است

R7877/P41362/S6,71/CT11

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت:‌‌‌ هزار و ۹۰۰ مرکز اقامتی گیلان با ظرفیت ۲۹ هزار نفر آماده اسکان مسافران نوروزی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت،‌ رضا علیزاده ظهر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ هزار و 900 مرکز اقامتی به همراه مراکز اسکان فرهنگیان،‌ خوابگاه‌های دانشجویی،‌ مهمانسراهای دولتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی گیلان آماده اسکان مسافران نوروزی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت:‌ از تمهیدات ویژه امسال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان برای پذیرایی از گردشگران، آماده‌سازی حدود 20 مرکز بوم‌گردی جهت اسکان مسافران نوروزی در سراسر استان گیلان است.

علیزاده با بیان اینکه این مراکز بین 200 تا 300 نفر ظرفیت پذیرش مسافر دارند افزود:‌ مراکز بوم‌گردی گیلان فرصتی بسیار خوب جهت معرفی الگوهای معماری‌ کهن،‌ آشنایی مسافران با پیشینه تاریخی گیلان و دسترسی به انواع غذاهای محلی و ارگانیک را فراهم می‌آورد. 

دبیر ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر استان گیلان خاطرنشان کرد‌:‌ افزایش مزیت‌های اقتصادی ناشی از سفر در سطح روستاها و گسیل درآمدهای به‌د‌ست آمده از صنعت گردشگری به مناطق مختلف استان گیلان ‌نقش مهمی در ارتقای اقتصادی و افزایش درآمدهای روستائیان دارد.

وی به ظرفیت پذیرش مسافر مراکز اقامتی گیلان اشاره کرد و ابراز داشت:‌ اقامتگاه‌های رسمی گیلان با ظرفیت بیش از 826 هزار نفر در شب برای 15 روز تعطیلات نوروزی بدون احتساب ظرفیت ستاد اسکان فرهنگیان و یا مهمانسراهای دولتی آماده ارائه خدمات به مسافران هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد:‌ در سال گذشته بیش از 7 میلیون و 300 هزار نفر در مراکز اقامتی استان گیلان اقامت کردند و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده انتظار داریم این مقدار در نوروز امسال 2 تا 3 درصد افزایش یابد.

علیزاده به راه‌های افزایش مدت ماندگاری گردشگران در گیلان اشاره کرد و اظهار داشت:‌ توسعه زیرساخت‌‌های گردشگری،‌ ساماندهی سازمان‌یافته مسافران در مراکز اقامتی‌، و استفاده از ظرفیت‌های بخش بوم‌گردی از مواردی است که می‌تواند در مدت ماندگاری گردشگران موثر واقع شود.

وی جاذبه‌های طبیعی گیلان را عاملی مهم در ورود و ماندگاری مسافران خواند و تصریح کرد:‌ از جمله‌ برنامه‌های ویژه ستاد تسهیلات خدمات سفر گیلان جهت ایجاد جذابیت برای گردشگران، ایجاد کمپینگ‌ها در مناطق خوش آب و هوا و اسکان مسافران در خانه‌های سنتی روستایی گیلان است.

دبیر ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر استان گیلان ابراز داشت:‌ ایجاد کمپینگ‌هایی که دارای امکاناتی نظیر سرویس‌های بهد‌اشتی،‌ نمازخانه، محل استقرار چادر و پارکینگ خودرو هستند از جمله کارهایی است که در جهت ارائه خدمات سفر ارزان برای لایه‌های مختلف جامعه انجام ‌می‌شود.

علیزاده افتتاح پروژه‌های گردشگری گیلان در سال 96 را برشمرد و بیان داشت:‌ ظرفیت تخت‌های موجود در اقامتگاه‌های گیلان در سال گذ‌شته حدود 26 هزار تخت بود که با افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های گردشگری جدید این میزان به 29 هزار تخت در سال 96 افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد:‌ استان گیلان از لحاظ دارا بودن هتل‌های چند ستاره و مهمانسراها در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد به طوری‌که هم اکنون در این زمینه جزء 5 استان برتر کشور محسوب می‌شود.

وی به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای فعالان گردشگری استان اشاره کرد و افزود:‌ شرکت تعداد زیادی از صاحبان مراکز اقامتی و‌ تفریحی در کلاس‌های آموزشی که در جهت ارتقای دانش گردشگری انجام شد می‌تواند تحول بسیار مثبتی بر عملکرد این مراکز داشته باشد.

دبیر ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر استان گیلان عنوان کرد:‌ در طول سال 96 بیش از 5 هزار و 800 بازدید نظارتی از مراکز اقامتی و توریستی توسط بازرسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان انجام شد که در طول ایام تعطیلات نوروزی نیز با شدت بیشتری ادامه می‌یابد.

علیزاده از فعالیت اکیپ‌های ویژه نظارتی خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ بازرسان اکیپ‌های ویژه که با مشارکت بسیاری از دستگاه‌های دخیل در امر گردشگری تشکیل شده‌اند در طول ایام نوروز با هر گونه گران فروشی، کم فروشی ‌و ارائه نامطلوب خدمات در سطح استان گیلان برخورد می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت:‌ هزار و 300 خانه مسافر در استان گیلان وجود دارد که با ساماندهی این مراکز و برگزاری کلاس‌های آموزشی و توجیهی سعی کردیم در جهت ارتقای عملکرد آنان به‌ویژه در ایام نوروز اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی به وجود خانه‌مسافرهای غیرمجاز در گیلان اشاره کرد و بیان داشت:‌ با رایزنی‌های انجام شده بین سازمان میراث فرهنگی‌ ‌و گردشگری و فرمانداری‌های استان گیلان نسبت به شناسایی،‌ ساماندهی وصدور مجوز برای واحدهای اقامتی غیرمجاز اقدام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد:‌ انجام سرمایه‌گذاری در طر‌ح‌ها و حوزه‌های مختلف جذب توریست همچون طرح‌های توریستی و گردشگری دریایی،‌ روستایی و آب بندان‌های استان گیلان از جمله مواردی است که در دستور کار ویژه قرار گرفته‌اند.

دبیر ستاد اجرایی هماهنگی خدمات سفر استان گیلان اظهار داشت:‌ اختصاص اعتبار 105 میلیارد تومانی برای احیاء‌ حوزه‌های جدید گردشگری و نگاه ویژه استانداری گیلان برای ایجاد تحول مثبت در این بخش، نویدبخش روزهای طلایی در صنعت توریسم استان گیلان است.

علیزاده به توانمندی‌های حوزه کشاورزی در جذب گردشگر اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به ظرفیت‌های زیاد بخش کشاورزی در جذب گردشگر باید برگزاری جشنواره‌های محلی نظیر انارچینی،‌ بهار نارنج،‌ جشن خرمن و سایر رویدادهای مشابه این با تعداد و وسعت بیشتری انجام گیرد.

وی آماده کردن بیش از هزار غرفه عرضه صنایع دستی گیلان در ایام نوروز را از دیگر اقدامات انجام شده خواند و گفت‌:‌ این غرفه‌ها در بیش از 70 نقطه استان گیلان مستقر شده‌اند و ضمن عرضه انواع محصولات و صنایع دستی زمینه جذب و ماندگاری بیشتر مسافران را فراهم می‌کنند.

انتهای پیام/ ز

نظر شما