شناسهٔ خبر: 24674935 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تلخ و شیرین ورزش استان در سالی که گذشت

سقوط پاس، لکه سیاهی در کارنامه ورزش هگمتانه

بدون تردید سقوط پاس به لیگ دسته سوم فوتبال، مهم‌ترین و البته تلخ‌ترین اتفاق ورزش استان همدان در سال 96 بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، تیم فوتبال پاس بهمن‌ماه امسال به لیگ دسته سوم فوتبال کشور سقوط کرد تا مهم‌ترین اتفاق ورزش استان در سال 96 در همین روزهای پایانی آن رقم بخورد. در گزارش زیر به اتفاقات ورزشی استان در 6 ماهه دوم سال 96 خواهیم پرداخت.

*مهر

در این ماه عباس سرخاب سرمربی تیم فوتبال پاس همدان پس از شکست تیمش مقابل شهرداری فومن استعفا داد که با موافقت مدیریت این باشگاه همراه شد. عبدالمجید باقری‌نیا جانشین سرخاب در تیم پاس شد.

در همین ماه مسابقات تیراندازی‌باکمان داخل سالن انتخابی تیم ملی با رقابت 300 کماندار از استان‌های مختلف کشور به میزبانی شهر همدان برگزار شد.

در هفتمین ماه سال علی زمانیان پیشکسوت داوری فوتبال کشور و اهل نهاوند به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت. زمانیان از داوران خوش‌نام ملی و از پیشکسوتان فوتبال شهرستان نهاوند بود که بیش از 20 سال قضاوت‌های متعددی را در جام‌ها و مسابقات مختلف در سطح ملی در کارنامه ورزشی خود داشت.

مهرماه رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی استان همدان اعزامی به انتخابی تیم ملی برگزار شد. در این مسابقات که میثم مصطفی‌جوکار غیبت داشت، دانیال شریعتی‌نیا با پیروزی برابر جمال میرزایی، دست به کار بزرگی زد.

در همین ماه آرزو حکیمی برترین قایقران تاریخ ورزش همدان افتخارآفرین شد و در رقابت‌های قهرمانی آسیا سه نشان رنگارنگ کسب کرد. حکیمی در پیکارهای قایقرانی آب‌های آرام قهرمانی آسیا در شانگهای چین به سه نشان شامل یک طلا، یک نقره و یک برنز در مواد مختلف دست یافت.

مهرماه نام ورزشکار همدانی در کتاب ثبت رکوردهای ملی قرار گرفت. میثم بهمنی در ششمین همایش گروه رکوردهای ورزشی کشور توانست 250 پله استاندارد مجموعه شاپرک تهران را در حالی که توپ فوتبالی در پشت گردن داشت، در مدت زمان سه دقیقه و 15 ثانیه طی و نام خود را در کتاب ملی ایران ثبت کند.

اما اوج کار ورزش همدان به سفر وزیر ورزش و جوانان، معاونین وی، روسای ستادی و روسای فدراسیون‌های ورزشی به این استان در مهرماه مربوط می‌شد. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان به منظور شرکت در شورای اداری استان همدان و حضور در نشست ماهانه روسای فدراسیون‌ها در این ماه به همدان سفر کرد. در این سفر معاونان وزارت ورزش و جوانان و روسای فدراسیون‌های ورزشی نیز حضور داشتند.

*آبان

آبان‌ماه یکی از دانش‌آموزان استان موفق شد عنوان سوم مسابقات جهانی شطرنج را از آن خود کند. علیرضا مردانی از آموزش و پرورش ناحیه یک همدان موفق به کسب این عنوان شد. این شطرنج‌باز در رده سنی نوجوانان مسابقات جهانی در کشور چین شرکت کرده بود.

در این ماه شیما صفایی نابغه تنیس روی میز همدان در رقابت‌های جهانی به میزبانی کشور اسلواکی حاضر شد. در این مسابقات تیم ملی کشورمان در بخش دختران با ترکیب پریناز حاجیلو، کیمیا رستمی و شیما صفایی حاضر شد.

اما یکی از مهم‌ترین اتفاقات ورزش همدان در آبان ماه، داوری بیژن حیدری در دربی 85 پایتخت بود. شهرآورد هشتادو‌پنجم، پنجشنبه چهارم آبان‌ماه در ورزشگاه آزادی تهران برگزار و با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید.

*آذر

در نهمین ماه سال، دور پایانی رقابت‌های لیگ دسته اول فوتسال امیدهای کشور به میزبانی سالن انقلاب شهر همدان برگزار شد و دو تیم مقاومت تهران و سرخپوشان همدان با برتری مقابل حریفان خود جواز حضور در لیگ برتر امیدهای کشور را کسب کردند.

در همین ماه دونده‌های نابینا و کم‌بینای همدانی در بازی‌های نوجوانان و جوانان پارآسیایی 2017 امارات صاحب هشت نشان رنگارنگ شدند تا سهم بسزایی در موفقیت کاروان اعزامی کشورمان داشته باشند.

همچنین شیما صفایی نابغه تنیس روی میز همدان توانست در رقابت‌های اوپن جهانی کشور پرتغال به دو مدال نقره دست یابد.

در این ماه هادی گل‌محمدی سرمربی تیم فوتبال شهرداری همدان با توافق صورت گرفته از این تیم جدا و بابک صمدیان جانشین او شد.

امیر جباری از همدان آذرماه امسال قهرمان اولین دوره مسابقات بین‌المللی بدمینتون جوانان کشور به میزبانی سمنان شد. این مسابقات به مدت سه روز و با شرکت 37 بازیکن داخلی و خارجی در تالار اختصاصی بدمینتون شهرستان سمنان برگزار شد.

در همین ماه مه‌لقا جام‌بزرگ بانوی پرافتخار تیراندازی همدان مسافر مسابقات آسیایی شد. این دوره از مسابقات قهرمانی سلاح‌های بادی آسیا از 15 تا 21 آذرماه در شهر واکوسایتاما ژاپن برگزار شد.

*دی

جمال میرزایی در این ماه پس از سال‌ها ناکامی در پیکارهای ملی، بار دیگر موفق شد عنوان قهرمانی مسابقات اوپن را کسب کند. او در وزن 92 کیلوگرم قهرمان شد. اما میثم جوکار در این مسابقات به مقام چهارمی بسنده کرد.

همچنین در این ماه مسعود مصطفی‌جوکار نایب قهرمان المپیک 2004 آتن، در کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان کشور به عنوان مربی انتخاب شد.

اما دی ماه امسال و در اقدامی شگفت‌انگیز، امیر عظیمی طی حکمی از سوی محمدناصرنیکبخت استاندار همدان و رئیس هیات مدیره باشگاه پاس به عنوان مدیرعامل این تیم منصوب شد. او جانشین تقی رحیمی شد.

در دهمین ماه سال سیدعادل برقعی از داوران مطرح همدان برای قضاوت در نخستین گرنداسلم سال 2018 میلادی به میزبانی کشور استرالیا دعوت شد. برقعی داور نشان برنز کشورمان برای نهمین سال پیاپی به این رویداد جهانی تنیس دعوت شد.

*بهمن

بهمن‌ماه نمایندگان بسکتبال استان همدان با کسب نتایج ضعیف، وداعی زود هنگام در رقابت‌های لیگ دسته دوم کشور داشتند. امسال دو تیم از همدان و اسدآباد در لیگ دسته دوم بسکتبال کشور شرکت داشتند.

دهه فجر امسال بزرگترین سالن اختصاصی و سرپوشیده تنیس استان همدان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این مجموعه سرپوشیده تنیس در زمینی به مساحت هزار مترمربع ساخته شد که 130 متر فضای آن اداری و 800 متر تالار تنیس است.

در این ماه و در حالی که جمال میرزایی، علیرضا کریمی و دانیال شریعتی‌نیا سه سهمیه استان همدان در سی‌و‌هشتمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی بودند، در نهایت میرزایی به دلیل بیماری و کریمی به دلیل مشکلات پیش آمده در ارسال مدارک به فدراسیون، از حضور در مسابقات محروم شدند. شریعتی هم موفق به رفتن روی سکو نشد.

در روزهای پایانی یازدهمین ماه سال، شهردار همدان طی حکمی حسن محمدی را به عنوان سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری همدان معرفی کرد.

در همین ماه شهرداری همدان با برتری مقابل پالایش آبادان توانست امتیاز خود در لیگ دسته دوم فوتبال کشور را حفظ کند.

اما تیم فوتبال پاس همدان یکی از تیم‌های ریشه‌دار و پرافتخار فوتبال ایران با سابقه پنج قهرمانی در لیگ کشور و قهرمانی و نایب قهرمانی آسیا، با شکست دو بر صفر مقابل شهرداری بم به لیگ دسته سوم سقوط کرد.

*اسفند

بعد از برگزاری موفق مسابقات انتخابی تیم ملی، اسفندماه رقابت‌های تیراندازی‌باکمان کارگران کشور هم به میزبانی شهر همدان برگزار شد. در این مسابقات 150 کماندار در مسافت 18 متری با هم به رقابت پرداختند.

در این ماه دور برگشت رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتسال بانوان کشور به میزبانی شهر همدان برگزار شد. در این پیکارها هشت تیم به صورت دوره‌ای به میزبانی سالن حجاب شهر همدان با هم رقابت کردند.

اسفندماه هادی سالم داور بین‌المللی بسکتبال به دلیل مشکلات شغلی از قضاوت در میادین ورزشی انصراف داد. این داور پرافتخار که از ماه‌ها قبل به دلیل محدودیت‌های شغلی ایجاد شده با مشکل اعزام به رقابت‌های ورزشی مواجه شده بود، این بار تصمیم به کناره‌گیری از دنیای قضاوت گرفت.

در ماه پایانی سال، اولین دوره مسابقات پاورلیفتینگ نابینایان و کم‌بینایان باشگاه‌های کشور با قهرمانی تیم اصفهان و به میزبانی سالن ورزشی مجموعه شهید حاجی‌بابایی شهر مریانج همدان پایان یافت.

گفتنی است؛ ورزشکاران استان همدان امسال 842 مدال رنگارنگ از میادین مختلف ملی و بین‌المللی کسب کردند.

انتهای پیام/چ

نظر شما