شناسهٔ خبر: 24674776 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شیرینی فضای مجازی ایرانی‌ها به کام خارجی‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

دبیر شورای عالی فضای مجازی:گوگل روزانه یک میلیارد تومان از تبلیغات ایرانی درآمد دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، چندی پیش بود که انتشار یک آگهی استخدام در فضای رسانه‌ها حسابی سر و صدا کرد. این آگهی استخدام مربوط به شرکت گوگل بود و در متن آن آمده بود «نیازی نیست ثبت‌نام کنید ما تمام اطلاعات شما را در اختیار داریم!» این اما تمام ماجرا نیست؛‌ خدمات شرکت گوگل همچون خدمات موتور جست‌وجوگرش رایگان در اختیار ما قرار ندارد و آنطور که دبیر شورای عالی فضای مجازی گفته است،‌این شرکت روزانه یک میلیارد تومان برای تبلیغات در فضای مجازی از کشورمان درآمد دارد،‌اما ما سالانه 400 میلیارد تومان هزینه تبلیغات پرداخت می‌کنیم. با تمام اینها اما همچنان این شرکت از ارائه خدماتی نظیر خدمات کسب و کار به کشورمان سر باز می‌زند تا به‌آنجا که صد‌درصد از خدماتی که مورد‌نیاز توسعه‌دهندگان و کسب و کارهاست، برای ایران غیر‌قابل دسترسی است.
حالا دیگر کمتر کسی است که به اهمیت فضای مجازی واقف نباشد؛‌فضایی که شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی در عالی‌ترین سطح ممکن و با حضور رؤسای سه قوه قرار است برایش تعیین تکلیف کنند،‌اما همچنان این فضا رها شده به نظر می‌رسد. آن هم در شرایطی که فضای مجازی روز به روز گسترده‌تر می‌شود،‌اما در این بین بخش‌های مرتبط با پژوهش‌های علمی و حوزه کسب و کار برای مردم کشورمان بسیار محدود یا ممنوع است. روز گذشته هم سید ابوالحسن فیروزآبادی،‌دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور مهمان خانه ملت بود و گزارشی را از فضای مجازی و وضعیت امروز کشور به نمایندگان ارائه کرد.

درآمد یک میلیارد تومانی گوگل و هزینه 400 میلیارد تومانی ما

حجت‌الاسلام احد ‌آزادیخواه،‌نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره این جلسه می‌گوید: فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در گزارش خود به مجلس با بیان اینکه گوگل در شش سال گذشته هر هفته یک شرکت با قیمت بالای یک میلیاردی را خریداری می‌کند، گفت: سالانه 480 میلیون دلار در سطح جهان در زمینه تبلیغات آنلاین در فضای مجازی هزینه می‌شود. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: به گفته فیروزآبادی همچنین شرکت گوگل روزانه یک میلیارد تومان تنها از ایران برای تبلیغات درآمد دارد و ما سالانه 400 میلیارد تومان هزینه تبلیغات پرداخت می‌کنیم. آزادیخواه تصریح می‌کند: از نگاه رئیس مرکز ملی فضای مجازی ما در این حوزه با خلأ قانونی مواجه هستیم.

خدمات‌دهی شرکت‌های امریکایی به ایران

نتیجه بررسی‌های کارشناسی مرکز ملی فضای مجازی کشور در خصوص ارائه خدمات و محصولات دیجیتال شرکت‌های امریکایی چون گوگل و آمازون نشان می‌دهد که شرکت‌های امریکایی به طور هدفمند سعی دارند تا کاربران ایرانی را از استفاده مناسب از اینترنت و دسترسی کشور به ابزارهایی که می‌توانند باعث رشد کسب و کار و اشتغال شوند، دور کنند.
دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تأکید بر اینکه عملاً 44 درصد از تمامی خدمات گوگل برای کشور مسدود است، می‌افزاید: در این بین صد‌درصد از خدماتی که مورد‌نیاز توسعه‌دهندگان و کسب و کارهاست، برای ایران غیر‌قابل دسترسی است. به گفته فیروزآبادی در حوزه سیستم عامل 63 درصد، تبلیغات کسب و کار 63 درصد و آمار تحلیلی 38 درصد از خدمات گوگل در دسترس مردم ایران قرار ندارد. دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور تصریح می‌کند: 90 درصد سرویس‌های کاربردی و کسب و کاری آمازون نیز در دسترس ما نیست و روند این محدودیت‌ها نشان می‌دهد که در کشور برای ایجاد چنین زیرساخت‌هایی در حوزه فضای مجازی که یک صنعت مادر است باید اقدام جدی صورت گیرد.

ضعف در تجاری‌سازی جویشگرها

محمد‌جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره اینکه چرا در استفاده از ظرفیت‌های موتور جست‌وجو به سمت بومی‌سازی نرفتیم، می‌گوید: سرانه استفاده ما از موتور جست‌وجو و ایمیل که نیاز به سرمایه‌گذاری کلان ملی دارد، مطلوب نیست و دلیل آن صرفاً سرمایه‌گذاری نکردن دولت نیست؛ موتور جست‌وجو بازاری 500 میلیون نفری می‌خواهد و باید بتوانیم از کشورهای دیگر نیز بازار به دست آوریم. وی تأکید می‌کند: موتورهای جست‌وجوگر بومی از نظر فنی پیشرفت قابل قبولی داشته‌اند؛ به عنوان مثال «پارسی‌جو» از نظر جست‌وجوی فارسی از بسیاری از موتورهای جست‌وجوگر مطرح مانند بینگ و یاندکس دقت بالاتری دارد، البته هنوز به دقت گوگل نرسیده است،اما با این وجود در حال حاضر حدود 2 درصد از جست‌وجوی روزانه متعلق به پارسی‌جو است. جهرمی معتقد است: مشکل تکنولوژی نیست،‌بلکه موضوع توان تجاری‌سازی است؛ راه‌حل این موضوع عبور از پژوهش محوری به سمت تجاری‌سازی و تلاش برای رقابت است. در این راستا اقداماتی مانند تولید جست‌وجوگرهای تخصصی یا استفاده از جویشگرهای بومی در اینترنت کودک در حال انجام است.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما