شناسهٔ خبر: 24674760 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران در گفتگو با مهر؛

هنر باید در راستای اشاعه فرهنگ اسلامی در جامعه به کار گرفته شود

تهران- رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران گفت: اسلام با هنر مخالف نیست و این بستگی به تعریف ما از هنر دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- وحید محمدی یکتا؛ جایگاه هنر در اسلام همواره یکی از دغدغه ها و مسائلی بوده است که علما به آن توجه ویژه داشته و دارند حجت الاسلام سید صالح یاسینی که تجربه دو دوره عضویت در یکی از شوراهای اسلامی استان را با خود دارد نسبت به برخی از موضوعات مدیریت شهری واکنش نشان داده و حتی لب به انتقاد می گشاید، وی از روحانیونی است که در کار اجرا وارد است و با روحیه ممارست و پیگیری خود افق های روشنی را پیش روی سایر مدیران قرار می دهد در این زمینه با رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران به گفتگو نشسته ایم که این گفتگو زمینه ساز مصاحبه ای جذاب شد که در ادامه می خوانید؛

در استان تهران چند نماز جمعه برقرار است و آیا برای گسترش آن ها برنامه ای دارید؟

ابتدا فرا رسیدن سال جدید را تبریک می گویم و امیدوارم بهار زندگی که در قالب رجب، شعبان و رمضان در حال آغاز است و با بهار طبیعت عجین گشته، موسم خوشایندی برای مسلمانان به ویژه هم وطنان ایرانی ما باشد و سالی پر رونق در عرصه های اقتصادی و فرهنگی را شاهد باشیم.

 در ۳۹ شهر استان تهران از جمله تهران بزرگ نماز جمعه اقامه می شود و برنامه ای برای گسترش نماز در استان نداریم و دلیل آن این است که شهر مناسب جدیدی نیز برای اقامه نماز جمعه در استان وجود ندارد.

باید بین هر دو نماز جمعه شش فرسنگ شرعی که معادل شش کیلومتر می شود فاصله باشد. در بعضی از شهرها نماز جمعه اقامه نمی شود که دلیل آن نزدیکی به شهر دیگر است که صالحیه، شاهد شهر و فردوسیه از آن دسته شهرها هستند و امکان اقامه نماز جمعه در این قبیل شهرها به لحاظ شرعی میسر نیست.

در جلیل آباد پیشوا این موضوع را نداریم، اما زیر ساخت آن برای اقامه نماز جمعه فراهم نیست و باید متولیان آن منطقه و مسئولان محلی برای اقامه نماز جمعه زیرساخت لازم را فراهم کنند.

در خصوص برنامه های فرهنگی ستادهای نماز جمعه توضیح دهید که چگونه و با چه شرایطی اجرا می شوند؟

تنها نهاد فرهنگی کشور، نماز جمعه نیست و نهادهای مختلف دیگری نیز عهده دار فرهنگ و امور مربوط به آن هستند. با توجه به اینکه قرارگاه فرهنگی هر شهری نماز جمعه است ولی باید ستادهای نماز جمعه در هر شهر، پیشگام عرصه فرهنگ باشند، فعالیت های خوبی همچون امور قرآنی، معرفی کتاب قبل از اقامه نماز، سخنرانی دانشجویان پیش از خطبه ها، مهد آدینه و نمایشگاه های فصلی و دائمی عرضه محصولات فرهنگی به مناسبت های مختلف، نمایش فیلم در قالب همکاری با جشنواره عمار در محل نماز جمعه و خارج از آن را اجرا می کنند و خود امام جمعه نیز فعالیت هایی از قبیل تفسیر قرآن و نهج البلاغه، مدیریت بر حوزه های علمیه، ستاد احیای امر به معروف، شورای فرهنگ عمومی، شورای زکات و مواردی از این دست دارد که جمیع آن ها، مجموعه کارهای فرهنگی است که می توانند عیار فرهنگ را در هر منطقه ای ارتقاء داده و نمایان کنند.

برای نگهداری و مستند سازی خطبه های ائمه جمعه چه اقدامی را در دستور کار دارید؟

این فعالیت صورت می گیرد و در هر شهری خطبه های نماز جمعه ضبط می شود و اگر امکانات آن ها اجازه دهد، علاوه بر ضبط صدا، نسبت به تصویر برداری خطبه ها نیز اقدام لازم انجام می شود که در مواقع ضرورت نیز از آن ها بهره برداری می شود. سالیانه هفت خطبه از هر شهری به شکل رندوم به منظور انجام بازرسی های دوره ای تحویل دفتر استان می شود.

میانگین سنی ائمه جمعه استان تهران چه عددی است و دیدگاه شما در خصوص جوانگرایی ائمه جمعه چیست؟

میانگین سنی ائمه جمعه استان در سال ۱۳۹۵ ، ۴۹ سال بود که در سال ۱۳۹۶ این عدد به نزدیک ۵۰ سال رسیده است. نگاه و تلاش شورای سیاستگذاری کشور کم کردن این میانگین است تا نیروهای جوان تر مجال حضور در این عرصه را پیدا کنند و ما باید با رعایت احترام کامل برای پیشکسوتان و بازنشستگان، فضا را با آموزش و استفاده از تجربیات برای جوان تر ها فراهم کنیم که برخی از ائمه جمعه هم سن انقلاب در حال فعالیت هستند که اسلامشهر و ورامین از آن جمله اند که این ائمه جمعه در نقش پدر، تجربیات خود را در اختیار ائمه جمعه جوان قرار می دهند. در نشریه تخصصی فرهنگ جمعه که زیر نظر معاونت فرهنگی شورا منتشر می شود و در اختیار ائمه جمعه سراسر کشور قرار می گیرد، تجربیات ائمه جمعه قدیمی در اختیار همگان قرار گرفته و به اشتراک گذارده می شود و همچنین در همایش ها و نشست های تخصصی نیز انتقال تجربیات صورت می گیرد.

تعامل شما با مدیران آموزشی و فرهنگی استان چه میزان است؟

کمیته ای به منظور هماهنگی میان نهاد نماز جمعه و مدارس تشکیل شده که نام آن کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش است که بنده به عنوان مسئول این کمیته در استان هستم که با ابلاغ مشترک وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه های علمیه کشور در آن خدمت می کنم. مدیران کل آموزش و پرورش شهر و شهرستان های استان تهران، مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران استان، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی و تعدادی از مدیران و معاونان داخلی ادارات کل آموزش و پرورش در آن عضویت دارند و بیشتر برای اقامه نماز جماعت در مدارس و حضور روحانیون در آموزشگاه ها برنامه ریزی و تلاش می کنند که در سطح استان بیش از یکصد مدرسه امین وجود دارد.

مدرسه امین، مدرسه ای است که در آن روحانی تمام وقت و مستقر در مدرسه حاضر است و علاوه بر انجام مشاوره مذهبی، اقدام به اقامه نماز جماعت می کند و فعالیت های دینی را در مدرسه مدیریت و هدایت می نماید که این طرح بسیار اثرگذار بوده و بسیاری از خانواده ها خواستار توسعه آن هستند.

طرح امین قریب سه سال است که در آموزش و پرورش اجرا می شود و در صورت تأمین اعتبار گسترش می یابد که با توجه به حساسیت، خواستار گسترش و توسعه آن هستیم. این کمیته در شهرهایی که اداره آموزش و پرورش دارند، تشکیل شده و امام جمعه با حکم اینجانب و مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران تصدی این کمیته را بر عهده دارد.

در مورد جایگاه هنر در دین مبین اسلام توضیح دهید و دیدگاه شما چیست؟

اسلام با هنر مخالف نیست و این بستگی به تعریف ما از هنر دارد، اسلام با هنر متعالی شناخته می شود و کمال می یابد و آنجا که هنرکمالات انسانی را معرفی کرده و ترفیع می دهد بشر به سعادت می رسد و از آنجا که خداوند زیباست و دوستار زیبایی، و هنر نیز به مقوله زیبایی می پردازد این موضوع اهمیت فراوانی پیدا کرده و جای شک و حرف را از بین می برد، اما اسلام با ابتذال و ولنگاری در هر مقوله ای مخالف است و بالتبع نیز هنر جز مقولاتی است که ابتذال، ولنگاری و انحراف در آن مورد، پسند اسلام نمی باشد.

اما امروزه در بحث هنر بویژه موسیقی هیچ فرد و جریانی با آن مخالف نبوده و نیست و تنها دلیل مخالفت ائمه جمعه به نمایندگی متدینین، شیوه های اجرا و نظارت بر این برنامه ها است که با برخی بی تدبیری و بی مسئولیتی از قالب اصلی خود خارج گشته و محل اجرای هنر متعالی موسیقی تبدیل به فضایهایی لاقید و به دور از شئونات اسلامی گردیده است که این موارد اندک بوده اما به دلیل حساسیت اجتماع و تذکرات پیاپی مردم دیندار و ایثارگران بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و از ائمه جمعه به عنوان پدران معنوی شهرها خواستار ارائه تذکر به برگزار کنندگان شده اند.

به نماز جمعه در اجرای سیاست های نظام و فرامین رهبر معظم انقلاب چه نمره ای می دهید؟

دستگاه های ارزیاب باید نمره دهند. درحکم انتصاب رییس و اعضای جدید شورای سیاستگذاری کشور، شاهدیم که مقام معظم رهبری کارهای قبلی مسئولان پیشین را مورد تقدیر قرار دادند و این بیانگر آن است که فعالیت ها مورد ارزیابی قرار گرفته و می تواند نمره قبولی محسوب باشد، اما نمره کامل نیست و من به سهم خودم، در پیشگاه خدای متعال شرمنده ام و نسبت به قصور انجام شده، نادم هستم که نتوانسته ام وظیفه خود را به نحو مطلوب و مورد رضایت کامل خداوند و رهبری انجام دهم.

اما ذکر این نکته ضروری است که شورا با سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد ستاد، دفتر، امام جمعه، فعالیت های فرهنگی و دینی شهرها و همچنین ساخت و ساز مصلی ها و توسعه در مقام قیاس با دیگر دستگاه های فرهنگی کشور نمره ای شایسته گرفته و در عین این که اعتبارات آن نسبت به دیگر دستگاه های فرهنگی کمتراست.

مرز بین دخالت و نظارت را تبیین کرده و جایگاه امام جمعه در این میان کجا است؟

نماز جمعه نمازی سیاسی و دینی است و همه ائمه جمعه باید به مسائل دینی و سیاسی نظارت داشته باشند، بعد دینی آن اقامه نماز در هر هفته است و کار سیاسی، تحلیل سیاسی است که با توجه به جریانات سیاسی شهر و منطقه باید سیاست های نظام تبیین یافته و برای مردم تفهیم شود.

به فرموده مقام معظم رهبری «کار امام جمعه، کار رهبری است» که امام جمعه هم نظارت می کند و هم دخالت، امام جمعه باید در برخی امور دخالت نکرده و فقط نظارت کند.

امام جمعه می تواند پیشنهاد و مشورت دهد که اگر فردی در حال دریافت منصبی است و با انقلاب زاویه دارد باید وارد موضوع شده و طبق فرمایش امام راحل « نگذارید انقلاب به دست نا اهلان بیفتد» اجازه دستیابی وی را به منصب ندهند.

شما در مورد دهه شصتی ها چه نظری دارید؟

درتعریف و مرزبندی نسل های انقلاب اسلامی، چهار نسل قابل تصور است. نسل اول، افرادی هستند که در سال ۴۲ جوان بودند و عمر خود را صرف مقابله با رژیم پهلوی کردند و نتیجه فعالیت آن ها پیروزی انقلاب اسلامی شد. نسل دوم، دست پرورده نسل اول هستند که موتور محرک انقلاب اسلامی بودند و با کمترین امکانات در جنگ تحمیلی پیروز شده و حماسه های بزرگی را از خود به یادگار گذاشتند که این دو نسل را نسل های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس می نامیم.

نسل سوم، فرزندان نسل دومند که شرایط سنی آنان اقتضای ندیدن دوران انقلاب و جنگ را داشت که به این گروه دهه شصت می گویند و خاطرات جزئی از دوران دفاع مقدس دارند و انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را درک نکرده ولی ثمرات آن را دیده اند.

نسل چهارم، نسل فعلی هستند که سن کمی داشته ولی تاثیر گذارند باید طوری تربیت شوند که مسئولیت پذیر و امیدوار باشند. آینده انقلاب اسلامی به آن ها بستگی دارد، حدود ۵۵ درصد جمعیت کشور در رده سنی جوان قرار دارند که این سن سرمایه عظیمی است و باید تلاش شود تا این افراد مستقل تربیت یافته و مظاهر دینی در آن ها بیشتر شود و واقع گرایانه رشد کنند و دشمنی که در حال القای بی توجهی به واقیعت است را مأیوس کنند و باید تلاش شود این نسل سیاست زده نشوند.

بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص جالب است که می فرمایند: « جوان این نسل (نسل سوم) از نسل اول امید بخش تر است. در صورتی که بتواند ایمانش راحفظ کند ... یک نمونه آن، همین حججی است و صدها نمونه بلکه هزاران نمونه از این قبیل وجود دارد، مطمئن باشید همان شور، هیجان و عواطف ایمانی که در جوان آن روز وجو داشت و توانست آن کار ( انقلاب اسلامی) را بکند در نسل جوان امروز هم موجود است».

سخن پایانی:

انقلاب اسلامی میراث گرانبهای امام عظیم الشان است که باید با همه وجود برای صیانت و حفظ آن تلاش کنیم. باید پاسدار ارزش های اسلامی و پشتیبان ولایت فقیه به عنوان لنگر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی باشیم.

جوانان را باید باور کرد و به آنان اعتماد داشت و در بحث مدیریت کشوری به آنان اعتقاد داشت. باید مقدمات حاکمیت حضرت حجت(عج) را فراهم کرد و دشمنان اسلام را که از منطقه بیرون کرده ایم و هیچ نقشی در کشورهای پیرامون ندارند را نا امید و مأیوس کرد و تصریح می کنم که آینده به اسلام و حاکمیت حزب الله متعلق است.

خیلی ها تلاش می کنند پاکدامنی، عفاف و حجاب را از زنان بگیرند و باید با کار فرهنگی امید دشمنان را ازبین برد. مردم باید با وحدت و یکپارچگی خود، همدیگر را دوست داشته باشند و مسئولین نیز با درک متقابل از عمق جان برای مردم خدمت کرده و با تبیین و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی بر پایه تولید داخلی و افزایش اشتغال مبادرت ورزند.


 

نظر شما