شناسهٔ خبر: 24674737 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

بازار نگین گردشگری کرمان*داود رجبی

به گزارش ایرنا، بازار کرمان طولانی ترین راسته را در میان بازارهای کشور دارد و هر بخش از آن در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده است. بازار کرمان که به

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، بازار کرمان طولانی ترین راسته را در میان بازارهای کشور دارد و هر بخش از آن در زمان یکی از فرمانروایان این شهر ساخته شده است.
بازار کرمان که به عنوان بازار گنجعلیخان هم شناخته می شود از میدان ارگ آغاز و تا میدان مشتاقیه ادامه دارد و 60 درصد از آثار تاریخی شهر کرمان را در خود جای داده و هم اکنون نیز مهمترین مرکز داد و ستد کالا در شهر کرمان بشمار می رود.
بازار بزرگ کرمان از بازارهای متفاوتی چون بازار گنجعلیخان، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار مسگرها، بازار کفاش‌‌ها، بازار کلاه‌مال‌‌ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود و بازار قلعه تشکیل شده است.
در معماری بازار کرمان بناهای نظیر مسجد، حمام، آب انبار، کاروانسرا که هر یک در ارتباط با بازارهای مختلف و در دوران‌ های متفاوت به وجود آمده‌ ، احداث شده اند و جزو جاذبه های تاریخی و گردشگری کرمان محسوب می شود.
مجموعه گنجعلیخان یکی از شاهکارهای معماری ایران و نقطه عطف بازار کرمان است که از بارزترین نمونه‏‌های معماری دوران صفویه است و در سال‌های ۱۰۰۵ تا ۱۰۲۹ قمری در زمان حکمرانی گنجعلیخان بر کرمان و به دستور شاه عباس بنا شده است.
این بنا مجموعه‌‏ای زیبا، نفیس و کامل است که‏ اثر استاد سلطان محمد معماری یزدی است و طرح بازار چهارسوقی رفیع و حمامی بسیار بزرگ و عالی با میدان و مدرسه و ضرابخانه و مساجدی چند به همراه آب‌انباری بسیار بزرگ و محکم دارد، کل مجموعه‏ گنجعلیخان وقف امام رضا (ع) و در تولیت آستان قدس‏ رضوی است.
بازار وکیل کرمان از سمت شرق به بازار طولانی و مجموعه وکیل می‌رسد که در انتهای بازار اختیاری و مجموعه وکیل واقع شده‌ است.
این بازار به دستور محمد اسماعیل خان وکیل المک، حاکم کرمان در ۱۲۸۲ قمری و پسرش مرتضی قلی‌خان وکیل ثانی و اولادش مجموعه بزرگی شامل کاروانسرا، بازار، حمام، مسجد ساخته شده که هنوز هم به نام وکیل خوانده می‌شود.
بازار ارگ غربی‌ترین قسمت بازار کرمان است که از میدان ارگ آغاز و به چهارسوق گنجعلیخان ختم می‌شود و مانند مستطیل دور محوطه میدان توحید را محاصره کرده است و به 2 بخش فرعی‌تر به نام‌های بازار نقارخانه و بازار سراجی تقسیم می‌شود.
چهارسوق‌ها که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می‌دهد دارای نمای گچ‌بری زیبایی هستند که قدمت آن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش می‌رسد و با گذشت سالیان دراز هنوز، نقاشی‌های زیبای رنگ روغنی خود را حفظ کرده‌اند.
در سالهای اخیر بازار کرمان به همت استاندار رنگ مرمت و بازسازی و ساماندهی را به خود دیده و قسمت های نظیر اکوموزه حیاتی(مدرسه حیاتی)، کاروانسرای وکیل به چرخه گردشگری برگشته است.
گردشگران ضمن بازدید از بازار کرمان سوغاتی های دیار کریمان مانند زیره، قاووت(در گویش محلی قووتو)، پسته، حنا، انواع گیاهان دارویی و غیره را به ارمغان ببرند.
استان کرمان مهد صنایع دستی همچون قالی، پته، گلیم و ظروف مسی است و گردشگران با گشت و گذار در بازار کرمان می توانند یادگاری نفیس با خود به یادگار ببرند.
*خبرنگار مرکز کرمان
انتهای پیام

نظر شما