شناسهٔ خبر: 24673487 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شکارچیان آنلاین در جست‌وجوی کاربران کم‌دانش

نمایندگی سمنان

رئیس پلیس فتا استان سمنان با اشاره به افزایش جرائم سایبری در تعطیلات از مسافران نوروزی خواست مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سرهنگ حسین صادقی با بیان این مطلب اظهارکرد: امروزه میزان بهره‌برداری از قابلیت‌های فضای مجازی به‌خصوص در حوزه بانکداری الکترونیکی توسط کاربران گسترش پیدا کرده و این امر با توجه به عدم رعایت برخی اصول امنیتی توسط کاربران باعث افزایش برخی جرائم در فضای مجازی شده است.

وی ادامه داد: برخی افراد فرصت‌طلب با ترفندهای مختلف اقدام به سرقت اطلاعات و کلاهبرداری در فضای مجازی می‌کنند که در این راستا برخی کاربران بدلیل غفلت یا عدم آشنایی لازم با تهدیدات و شگردهای مجرمانه، خود زمینه‌ساز وقوع برخی جرائم به خصوص در حوزه مالی و یا حیثیتی می‌گردند .

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری همواره در اولویت پلیس فتا قرار داشته و بر همین اساس به منظور ارتقاء پیشگیری اجتماعی در سطح جامعه، اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای جوامع هدف، طراحی و توزیع تولیدات آموزشی، تهیه هشدارهای سایبری و.. می‌کند.

رئیس پلیس فتا استان سمنان در راستای افزایش برخی جرائم در سطح استان افزود: در سال جاری بیشترین فراوانی جرائم، برداشت غیرمجاز وجه بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که می‌طلبد کاربران فضای مجازی با بهره‌گیری از محتوای تولیدی پلیس فتا، همواره دانش سایبری خود را ارتقاء داده و دست کلاهبرداران و شیادان اینترنتی را کوتاه کنند.

سرهنگ صادقی ایمنی فعالیت کاربران را در فضای مجازی را در الویت دانست و بیان کرد: کاربران در ایام پایانی سال جاری  برای گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران سایبری همواره از فروشگاه‌هایی که دارای نماد اعتماد هستند خرید کرده و در زمان پرداخت‌های آنلاین حتما از درگاه‌های ایمن بانک‌ها که دارای نشانه‌های مختلف و ازجمله استفاده از پروتکل https ، صفحه کلید مجازی ، کد امنیتی است بهره بگیرید و مراقب صفحات جعلی یا همان فیشینگ باشید و بدانید شکارچیان آنلاین در فضای سایبر به دنبال کاربرانی هستند که از سطح علم و دانش سایبری پایین‌تری برخوردارند.

وی همچنین از دستگیری   سارق یکصد و پنجاه میلیونی اینترنتی در استان سمنان خبر داد واظهار کرد: در پی‌وصول یک فقره پرونده قضایی با موضوع برداشت غیرمجاز از حساب شاکی بصورت اینترنتی به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال، پیگیری پرونده در دستور کار قرار گرفت .

وی ادامه داد: در این پرونده قضایی و با توجه به مستندات مشخص گردید متهم با بکارگیری ترفندهای خاص، قصد داشت عملکرد خود از چشمان تیزبین پلیس مخفی نگه دارد که در این راستا این پلیس با بهره‌گیری از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و پرسنل متخصص، متهم را شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی دستگیر شد.

رئیس پلیس فتا استان سمنان، غفلت و کوتاهی در نگهداری اطلاعات حساب توسط شاکی را عامل اصلی تشکیل این پرونده دانست و خاطر نشان کرد: در این پرونده شاکی در زمان تحویل اطلاعات بانکی خود در شعبه نکات امنیتی و حفاظتی را رعایت ننموده و متهم، با استفاده از فرصت و غفلت شاکی اطلاعات مهم بانکی وی را سرقت و در نهایت اقدام به سرقت وجه از حساب شاکی نموده است.

این مقام ارشد انتظامی افزود: کاربران فضای مجازی که در حوزه های مختلف بخصوص بانکداری الکترونیکی فعالیت دارند حتما ضمن مطالعه موارد ضروری در حوزه بانکداری از سایت پلیس فتا، نکات امنیتی پایه این حوزه را همواره مدنظر قرار دهند. و به محض دریافت کارت بانک و رمزهای عبور سریعاً نسبت به تغییر آن اقدام نمایید و به هیچ عنوان اطلاعات بانکی خود اعم از cvv2 ، تاریخ انقضاء، شماره کارت را در اختیار افراد غریبه قرار دهید و یا در شبکه های اجتماعی برای سایر کاربران ارسال کنند.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما