شناسهٔ خبر: 24673448 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

به جای یادداشت آخر سال سردبیر!

محمود ملکی

صاحب‌خبر -

از من خواسته اند که به شیوه اداره جات که در ته سال،فرم ارزیابی کارمندان را پر می کنند؛ سال 96 را از دیدگاه خودِ خودم ارزیابی کنم؛یک راه این بود که این سال را بر اساس نامی که به آن ملقب شده،ارزیابیش کنم؛ یعنی اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال؛بر این اساس کار منم راحت تر است؛مخلص کلام،اگر چه تولید و اشتغالی در اقتصاد درکار نبود، اما تا بخواهید مقاومت بود، نه تنها اقتصاد که همه زندگی ما مردم در این سال، مقاومتی بود؛مقاومت  نه در برابر دیگری،مقاومت در برابر مقامات و مسئولان این کشور!

مردم در سال 96 در مقابل تلاش مقامات برای فقیر کردنشان،مقاومت قابل قبولی نشان دادند؛مثلا با اینکه افزایش نرخ ارز که رئیس جمهور محترم را هم مکدر کرد و مردم هم فقیر تر شدند، مردم مقاومت نسبتا موفقی نشان دادند و این مقاومت باعث شدکه فقط سی درصد از ارزش دارایی نقدی شان کاسته شود و صرفا طی دوماه آخر سال سی درصد فقیرتر شوند! تصور کنید در یک دوره ای، ارزش دارایی های نقدی مردم هفتاد درصد کاسته شد و مردم هفتاد درصد فقیرتر شدند!پس انصاف بدهید که امسال مقاومت خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

طبقه متوسط هم در سال 96 در مقابل تلاش مسئولان برای راهی کردن آنان به سمت طبقات فقیر تر جامعه مقاومت بهتری انجام دادند و هر چه مقامات تلاش کردند با متلاشی کردن طبقه متوسط، از شر این طبقه به صورت کامل خلاص شوند، موفق نشدند و هنوز هستند افرادی از این طبقه که فقیر نشده اند! اصولا مقامات با ایران سه طبقه ای مخالف هستند؛ابتدای انقلاب برای ایجاد جامعه بی طبقه توحیدی تلاش کردند، اما وقتی متوجه شدند جامعه بی طبقه توحیدی خانواده هایشان را اذیت می کند، به سراغ جامعه دو طبقه رفتند؛ طبقه خودشان و دوستانشان یک طرف و طبقه مردم فقیر ایران هم در طرف دیگر! طبقه متوسط؛ این وسط چه کاره است؟

در حوزه فضای مجازی اما مقاومت مردم،مقاومت قابل قبولی نبود؛یعنی هر چه  قدر مردم کوشیدند از فیلتر شکن که بد آموزی های بسیاری هم دارد استفاده نکنند، اما فشار مقامات برای تشویق مردم به استفاده از این ابزار،فرای طاقت مردم بود و آنان پا پس کشیدند تا کانون گرم خانواده را با استفاده از فیلتر شکن گرم تر کنند. ظاهرا مقامات هنوز از شد گرمای کانون خانواده در زمان استفاده از فیلتر شکن ها آگاه نیستند؛خلاصه هر چقدر برخی از شهروندان در مقابل استفاده از فیلتر شکن مقاومت کردند،اما فشار مقامات به مردم برای استفاده از فیلتر شکن مقاومت آنان را شکست و مردم در برهه ای در مقابل فشار مقامات سنگر را خالی کرده و این بار مقامات بودند که در راضی کردن مردم به استفاده از فیلتر شکن پیروز شدند و مقاومت مردم را شکستند.

در حوزه اشتغال مقاومت مردم در مقابل مقامات ستودنی بود؛هر چقدر مقامات در شش ماهه اول و شش ماهه حدود دو میلیون شغل ایجاد کردند،اما با مقاومت سرسختانه بیکاران مواجه شدند و حتی به تعداد انگشتان دست هم از تعداد بیکاران کاسته نشد؛پدیده مقاومت بیکاران در مقابل اشتغالی که مقامات برای آنان ایجاد کرده اند،پدیده ای است که فقط مختص ایران است؛این نشان می دهد که میل به مقاومت در برابر اشتغال در ایران نهادینه شده است و برای راه اندازی چرخ تولید در کشور،لازم است مقاومت بیکاران برای اشغالی که برای آنان فراهم شده، به نوعی در هم شکسته شود.

مقاومت مردم در مقابل مردن در این سالها،بیشتر از هر مقاومتی شکسته شد؛هر چقدر این سالها مردم در برابر کشته شدن در نفت کش مقاومت کرده بودند، اما امسال شکستن مقاومت شان در این زمینه هم هویدا شد!مرده شدن در خودرو،قطار،هواپیما و استخر از قبل بود؛اما امسال نفت کش هم اضافه شد و مشخص شد که مردم ما روی هوا،روی آب،زیر آب،روی ریل و یا  روی زمین در مقابل مردن مقاومتی از خود نشان نمی دهند و تصادفا به دلیل اشتباه خلبان ماشین یا خلبان قطار یا خلبان نفت کش؛بدون مقاومت؛کشته می شوند.

اما مهم ترین نقطه مقاومت مردم،مقاومت در مقابل برخی از مقامات برای به آشوب کشاندن مردم بود؛البته نه اینکه این دسته از مقامات به صورت کامل در مقابل مقاومت مردم شکست خورده باشند، اما به صورت کامل هم به هدف خود برای ایجاد آشوب در کشور نرسیدند و پیامک هایی که برای ایجاد تجمعات خیابانی علیه برخی نهادها،ارسال کرده بودند به نتیجه نرسید!در این بخش نمره مقاومت مردم نه خوب و نه بد است؛چون پیامک هایی که از مشهد شروع شد برای یکی دو هفته مقاومت مردم را در هم شکست.

خلاصه امسال،سال مقاومتی بود؛مقاومت مردم در مقابل هجمه مقامات؛گاهی مقاومت مردم شکست و گاهی هم نشکست؛ مهم مقاومت بود که صورت گرفت الحمدالله!

 

نظر شما