شناسهٔ خبر: 24672569 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

معرفی پنج کتاب با موضوع امام باقر(ع)

منبع: دفاع پرس

شناخت زندگانی آن امام همام از این جهت اهمیت دارد که اختلافات دشمانان اهل بیت با هم چنان بالا گرفته بود که فرصت چندانی برای انزوای امام باقر (ع) چنان که در زمان امام سجاد (ع) بود، نداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، روز 28 اسفند مصادف با اول رجب المرجب میلاد با سعادت امام باقر (ع) است.

شناخت زندگانی آن امام همام از این جهت اهمیت دارد که اختلافات دشمانان اهل بیت با هم چنان بالا گرفته بود که فرصت چندانی برای انزوای امام باقر (ع) چنان که در زمان امام سجاد (ع) بود، نداشتند. امام باقر (ع) از اختلافات میان بنی عباس و بنی امیه استفاده کرده و دست به پرورش شاگردان بسیاری زد، روندی که در زمان امام جعفر صادق (ع) ادامه پیدا کرد و رشد یافت.

در ادامه کتبی که درباره امام باقر (ع) منتشر شده است معرفی می‌شود.

«جلوه امامت در افق دانش»

کتاب فوق به قلم «احمد ترابی» نوشته و توسط «بنیاد پژوهشهای اسلامی» منتشر شده است.
این کتاب به صورت تحقیقی و سندی معتبر در پنج فصل تنظیم گشته است. از لحاظ تحقیقی بودن و ارجاع ها به سندهای گوناگون از معدود کتاب هایی در این موضوع است که به فارسی به نگارش درآمده است.
در فصل اول آن که اجمالی از ولادت تا شهادت آن حضرت آمده است.
در فصل دوم به زندگانی علمی آن حضرت پرداخته و امام باقر علیه السلام را در اندیشه اهل تشیع و اهل تسنن بررسی کرده سپس شاگردان آن حضرت را معرفی می‌کند،
در فصل سوم مشی سیاسی ان حضرت را در زمان خلفای معاصر و قیام‌هایی را که در آن مقطع تاریخی به وقوع پیوسته و مواضع ایشان در مقابل آنها را بیان می‌کند.
فصل چهارم به زندگی اجتماعی ایشان و مرجعیت و پاسخ گویی به پرسش‌های مردم، را مورد برسی قرار می‌دهد
و در فصل پنجم بخشی از سخنان، پیام‌ها و حکمت‌هایی از امام باقر علیه السلام آورده شده است.

«امام محمدباقر (علیه السلام)»

این کتاب تالیف «شیخ عباس قمی» است که در واقع بازچاپ «باب هفتم» اثر مشهور «منتهی‌الآمال» نوشته مرحوم حاج شیخ عباس قمی است.

این کتاب به معرفی امام پنجم اختصاص دارد و در هفت فصل به موضوع‌هایی چون تولد، نام و کنیه، فضایل و مناقب و مکارم اخلاق، معجزات، کلمات حکمت‌آمیز، وفات، اولاد و حکایات منسوب به آن حضرت پرداخته است.

«زندگانی باقر آل محمد علیه السلام: گوهر علم؛ همراه با داستانی پندآموز»

اثر فوق نوشته «فاطمه دهکردی» است که شیوه‌ای متفاوت در پرداختن به زندگی امام پنجم (علیه السلام) دارد.
کتاب، ساختاری رمان‌گونه دارد.

«در محضر امام محمدباقر (علیه السلام)»

این کتاب تألیف «علیرضا زکی‌زاده رنانی» حاوی روایاتی منسوب به حضرت باقرالعلوم است که به دو موضوع‌ کلی «عقاید» در فصل اول و «اخلاق» در فصل دوم می‌پردازد.
این کتاب دارای یک پیشگفتار است و نویسنده هدف خود از این نوشتار را پرداختن به مباحثی اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی ذکر می‌کند.

فصل اول کتاب با استناد به روایات منسوب به امام محمدباقر (علیه السلام) در مبحث عقاید، به توحید و معرفت خداوند، نبوت، قرآن و تفسیر، امامت و معاد، با ذکر اصل و ترجمه روایات و منابع آنها پرداخته است. روش نویسنده، گردآوری مباحث اعتقادی، تفسیری، فقهی و کلامی است که اشخاص مختلف در محضر امام باقر (علیه السلام) طرح و پاسخ دریافت کرده‌اند.

فصل دوم کتاب که به «اخلاق» اختصاص دارد.

«داستان‌هایی از زندگانی امام محمدباقر (علیه السلام)»

متن کتاب به قلم «علیرضا کربندی» است و دارای یک مقدمه، هشت بخش و یک خاتمه است.

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است که آشنایی با زندگی‌نامه ائمه اطهار و پیشوایان راستین حق بر همه‌ جوانان حقیقت‌طلب مسلمان واجب است. از این رو با سود بردن از کتاب‌های اهل دانش و بصیرت، دست به تهیه کتابی فشرده و ساده زده است تا قدمی در جهت شناساندن پیشوایان واقعی و رهروان راه خوشبختی انسان‌ها برداشته باشد.

بخش اول کتاب به چگونگی ولادت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) اختصاص یافته و در بخش دوم از نام، القاب و کنیه آن بزرگوار سخن رفته است. بخش سوم به واگویی خصلت‌های آن امام (علیه السلام) پرداخته است. بخش چهارم، شامل گزیده‌هایی از سخنان آن حضرت می‌شود. بخش پنجم، شامل دوران امامت حضرت امام محمد باقر (علیه السلام)، خلفای هم‌عصر ایشان می‌شود.

بخش ششم به جلوه‌هایی از رفتار امام باقر (علیه السلام) در مناجات و مهمان‌نوازی، اخلاق، صبر و کرامت، اختصاص دارد.

بخش هفتم از شاگردان حضرت ــ همچون جابر بن عبدالله انصاری، اَبانِ بن تغلب، جابر بن یزید جعفی و … ــ سخن می‌گوید.

فصل هشتم به ذکر حکایتی از شهادت امام محمد باقر (علیه السلام) می‌پردازد.

نظر شما