شناسهٔ خبر: 24672132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

اقتصاد مقاومتی از جنس نور/زندگی که با انرژی خورشیدی جان می گیرد

خبرگزاری شبستان: کمک به نیازمندان در فرهنگ ما ایرانی ها اهمیت بسزایی دارد ولی آنچه در این بین مهم است توانمند کردن فرد نیازمند است یعنی آموزش ماهیگیری به جای ماهی دادن و این مفهوم امروز در کمیته امداد به عنوان یک رویکرد دنبال می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، کمک به نیازمندان و افراد محروم جامعه یکی از سنت های حسنه جامعه اسلامی است و در احادیث و روایات متعددی هم بر این امر تأکید شده است به طوری که در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام آمده است « کسی که برای رفع نیاز برادر مومن خود کوشش کند مثل این است که ۹ هزار سال خداوند متعال را عبادت کرده در حالی که روزها روزه بوده و شب ها را هم شب زنده داری می کرده است»

 

کمک به نیازمندان و دستگیری از آنها تنها در کمک های مادی به محرومان خلاصه نمی شود، جلوه دیگری از این کمک، توانمند کردن افراد نیازمند و خارج کردن آنها از چرخه فقر است به طوری که فرد از عهده تأمین هزینه های زندگی خود برآید و در تأمین معاش به کسی محتاج نباشد.

 

توانمند کردن فرد در واقع مصداق خدمت به خلق است خدمتی که از پاداش بالایی برخوردار دارد و بر اساس فرمایش پیامبر گرامی اسلام «كسی كه برای كمك به برادر خود و سود رساندن به او اقدام كند، پاداش مجاهدان در راه خدا به او داده خواهد شد.»

 

کمیته امداد امام خمینی (ره) قزوین یکی از نهادهای خدمت رسان به خانواده های نیازمند است و یکی از رویکردهایی که این نهاد برای کمک به این خانواده ها دنبال می کند، توانمندسازی آنها برای خروج از چرخه فقر و درآمدزایی برای آنها است و یکی از اقدامات این نهاد برای تحقق این مهم، استفاده از پنل های خورشیدی و درآمدزایی از این طریق برای خانواده های نیازمند است؛ روشی که خانواده های محروم می توانند از این طریق از دایره این نهاد حمایتی خارج شوند و در واقع دست روی زانوی خود گذاشته و چرخ زندگی شان را بچرخانند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین با اشاره به رویکرد کمیته امداد در توانمندسازی خانواده های زیرپوشش بیان کرد: کمیته امداد تولید کننده فقر نیست بلکه ورودی آن فقرا و نیازمندان هستند که به این نهاد آمده و ساماندهی می شوند و آنها که توان لازم را دارند، توانمند شده و از این چرخه حمایتی خارج می شوند.

 

مجید مومنی افزود: یکی از رویکردهای مهم کمیته امداد، ایجاد شغل برای مددجویان زیرپوشش است و برای این منظور مشاوره و آموزش شغلی دارد و تسهیلات هم ارائه می دهد و بر طرح های اشتغال خود هم  نظارت دارد.

 

وی عنوان کرد: در سال جاری کمیته امداد توانست 3 هزار و 579 فرصت شغلی با 51 ميليارد تومان اعتبار ایجاد کند و با توجه به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد اشتغال برای مددجویان زیرپوشش کمیته امداد در سال جاری توانستیم جشن توانمندسازی را برای یک هزار و 800 خانواده برگزار کنیم.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین تصریح کرد: یکی از اقدامات کمیته امداد به منظور توانمندسازی خانواده های زیرپوشش و ایجاد درآمد برای آنها، بحث پنل خورشیدی و تولید برق است که استان قزوین به عنوان پایلوت کشوری در بحث پنل خورشیدی انتخاب شده است.

 

وی تصریح کرد: ميزان سرمایه گذاری در این طرح 26 میلیون و 500 هزار تومان است که تاکنون 40 نیروگاه به شبکه وصل شدند و میانگین پولی که به حساب خانواده ها واریز شده 850 هزار تومان در ماه است.

 

مومنی خاطر نشان کرد: هزینه ساخت نیروگاه های خورشیدی از محل منابع کمیته امداد و منابع بانکی تأمین می شود و خانواده مددجو از محل فروش برق اقساط وام را پرداخت می کند.

 

وی اعلام کرد: این اقدام گام خوبی است برای توانمندشدن خانواده ها و در آمدزایی آنها که به دنبال گسترش آن هستيم به طوری که 20 میلیارد تومان اعتبار برای پنل خورشیدی به استان داده شده است تا سال آینده تعداد پنل ها را به 500 عدد  برسانیم.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین یادآور شد: با توجه به اینکه در بین مددجویان کمیته امداد، خانواده هایی هستند که به دلیل کهولت سن و یا بیماری توانایی کار کردن ندارند و درآمدزایی برای این خانواده ها از طریق استقرار تجهیزات تولید برق و پنل خورشیدی مورد توجه است.

 

استفاده از انرژی خورشیدی برای درآمدزایی خانواده های نیازمند در کنار اینکه از نمونه های بارز اقتصاد مقاومتی است و موجب شده تا این خانواده ها از زیرپوشش کمیته امداد خارج شوند، نشان دهنده لطف پروردگار است که نعمات الهی را در اختیار انسان قرار داده تا انسان بتواند از این طریق زندگی خود تأمین کرده و شکرگزار خداوند متعال باشد و به یاد داشته باشد«ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی که به کف آری و به غفلت نخوری»

 

نظر شما