شناسهٔ خبر: 24671692 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد تو را می‌خواند +تصاویر

نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

در پهنه گسترده ایران زمین هنوز مناطق بسیاری وجود دارد که زیبایی ها و جاذبه های آن چندان شناخته شده نیست و از چشم دور مانده است و هنوز هم جلوه های آن به گردشگران، مسافران و میهمانان داخلی و خارجی شناسانده نشده است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان کهکیلویه و بویر احمد به مرکزیت شهر یاسوج که در جنوب غربی ایران قرار گرفته است یکی از استانهای زیبای کشور می باشد که به سرزمین چهار فصل شهرت یافته و این استان بین مدارهای 29 درجه و 52 دقیقه و 31 درجه و 26 دقیقه شمالی در نصف النهارهای 49 درجه و 55 دقیقه و 51 درجه و 53 دقیقه شرقی قرار دارد، از شمال با استان چهار محال بختیاری، از شمال شرق با استان اصفهان، از شرق با استان فارس، از غرب با استان خوزستان و از جنوب با استان بوشهر همجوار است. این استان دارای هشت شهرستان (بویراحمد، دنا، گچساران، کهگیلویه، بهمئی، باشت، چرام و لنده)، 41 دهستان، 16شهر ، 16 بخش  و 2015 روستاست .

استان کهگیلویه و بویراحمد را می توان در زمره چنین مناطقی دانست. استان کهگیلویه وبویر احمد گوشه ای از مهد تمدن ایران زمین ، دیار کوهستان های سربه فلک کشیده و طبیعت بکر و دست نخورده است .

مناظر زیبا و دیدنی  این سرزمین حس زیبای سحرانگیز را برای مسافران، میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی تداعی می کند و شمالی در جنوب ایران اسلامی را به تصویر می کشاند .

از مشاهیر این استان می توان به، آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی، آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی، سید میر احمد تقوی، شهید هدایت الله طیب، دکتر سید علی ملک حسینی، دکتر امین اله نیک اقبال، دکتر علی مندنی پور و حسین پناهی اشاره کرد .

وجود بیش از 2630 اثر باستانی از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی، بالغ بر 299 تفرجگاه سیاحتی و زیارتی و 500 چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، 20 رودخانه بزرگ و کوچک ، بیش از 40 آبشار دائمی و فصلی و دهها پارک جنگلی، دریاچه های طبیعی، سدهای بزرگ و کوچک، دشتهای وسیع، جنگلهای چشمگیر، مناطق حفاظت شده با گونه‌های جانوری متعدد، غارها و اشکفتها، باغ های زیبا، کوه‌های سربه فلک کشیده با دامنه های سر سبز و همچنین رایحه خوش گیاهان در دشت ها و کوهساران بخش کوچکی از جاذبه‌های این سرزمین می باشد .

استان کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه های تاریخی همچون شهر قدیم دهدشت (بلاد شاپور) در شهرستان کهگیلویه، نقوش برجسته تنگ سروک(سولک) در شهرستان بهمئی ، قلعه چرام در شهرستان چرام، چهارطاقی خیرآباد ، قلعه "دژ سلیمان" وگنبد لیشتر در شهرستان گچساران، پل بریم و دوگور دوپا در شهرستان باشت،تپه تل خسروی در شهرستان بویراحمد و گورستان تاریخی لما و پل های پاتاوه در شهرستان دنا برخوردار است .

این جاذبه ها به همراه جاذبه های بی نظیر و فراموش نشدنی طبیعی همچون "آبشار کمردوغ" قلعه رییسی ، حاشیه کوه نور ، منطقه موگرمون، تنگ پیرزال و حاشیه کوه سیاه  در شهرستان کهگیلویه، "چشمه بلقیس چرام" در شهر چرام ، "برم الوان "در شهر لیکک ،روستای "مارین "، سد کوثر  ، منطقة گردشگری  دشتکِ دیل و منطقه حفاظت شده کوه خامین در گچساران ، "گردنه شلالدون " و منطقه گردشگری رود رونه در باشت ، شهر توریستی سی سخت ،منطقه "کوه گل " سی سخت ، کوه دنا، غار یخی(یکی از غارهای معدود و منحصر به فردی است که در ارتفاع دیواره شمالی منطقه حفاظت شده دنا و در جنوب روستای خفر قرار دارد)  در شهرستان دنا ،" آبشار "تنگ تامرادی "، روستای" کَریَک"  ، دریاچه "مور زرد زیلایی" و تنگ گنجه ای سد شاه قاسم وپارک جنگلی آبشار یاسوج در شهرستان بویراحمد ، می تواند جزو خاطرات به یادماندنی یک مسافر باشد و برای همیشه در ذهن او باقی بماند .

جاذبه های مذهبی این استان بیش از 300 امامزاده است که می توان به امامزاده بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در گچساران ،امامزاده سید محمود(محمید) (ع) و میرسالار در کهگیلویه، امامزادگان شاه مختار، شاه قاسم، امامزاده عبدالله و شاه حسن در شهرستان بویراحمد،امامراده علی در شهرستان چرام، شاه عسکر در شهرستان دنا، امامزاده بابا احمد(ع)، امامزادگان سید اسدالله و سید ابراهیم (علیهما السلام) در شهرستان بهمئی اشاره کرد .

از صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد می توان به  قالی و قالیچه ،سیاه چادر ، نقش حوض چند ضلعی، نقش حوض با نشان ساسانی، گبه ، نمدمالی ،توبره ، خورجین ، حور ( خور) یا جوال ،نقش قاب قرآنی ، گلیم بافی و جاجیم اشاره کرد .

سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد شامل ؛قالی، جاجیم، گلیم، گبه، گردو، عسل، کشک، کَلگ، روغن حیوانی (روغن خَش)و قرا قروت می شود .

استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن زیبایی های طبیعی، بکر و دست نخورده توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) دارد .

  چهره گوناگون طبیعت کوهستانی و سردسیر حوزه شمالی استان کهگیلویه و بویراحمد با طبیعت گرمسیری حوزه جنوبی ویژگی های یک منطقه همراه با طبیعت چهارفصل را برای آن به ارمغان آورده است. افزون بر آن، کوچ نشینی عشایر مناطق بویراحمد، بهمئی، دشمن زیاری، طیبی ، بابوئی و چرام در اقلیم های گوناگون استان کهگیلویه و بویراحمد سرمایه ارزشمندی  فرهنگی و اجتماعی است که دارای جاذبه های ویژه و منحصر به فردی برای گردشگران این استان است.

|

|


انتهای پیام

نظر شما