شناسهٔ خبر: 24671680 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در نشست صمیمی با دانشجویان ایرانی دانشگاه_رودن مسکو:

توجه به نیازهای جدید و ایده ‌پردازی و نوآوری نکته بنیادین در پژوهش‌ های علوم ‌انسانی/دانشجویان ایرانی در خارج از کشور سرمایه های ایران اسلامی هستند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین مختاری گفت: گسست معرفتی و بی توجهی به نیازهای جدید و کمبود ایده ‌پردازی و نوآوری مهمترین نکته های بنیادین در پژوهش‌ های موجود در حیطه علوم ‌انسانی است که باید برای رفع آنها درحوزه و دانشگاه تلاش شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه؛ هیات تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی متشکل از حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه، مولوی نذیر احمد سلامی نماینده اهل سنت مجلس خبرگان رهبری، دکتر صابری معاون آموزشی و دکتر جهانگیری مدیرکل دفترهمکاریهای علمی بین المللی دانشگاه در جریان سفر به کشور روسیه دیدارها، بازدید ها و گفت وگوهای زیادی در دانشگاه و مراکز علمی این کشور داشتند که حضور در جمع دانشجویان ایرانی دانشگاه های روسیه از جمله این برنامه ها است.

دکتر مختاری در جریان بازدید از دانشگاه رودن مسکو در جمع صمیمی دانشجویان ایرانی این دانشگاه حاضر شد و ضمن سخنرانی به سوالات دانشجویان نیز پاسخ داد.
در این دیدار که در دانشکده‎ی هوا و فضای دانشگاه رودن مسکو انجام شد دکتر مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشجویان ایرانی خارج از کشور را سرمایه های ایران اسلامی عنوان کرد که می توانند برای کشور ما موفقیت آفرین باشند.

وی تحصیل خوب برای تاثیرگذاری در آینده و موفقیت کشور در عرصه های مختلف خواستار شد و به بیان خاطرات خود از دوران تحصیل در خارج از کشور پرداخت و گفت: تحصیل در خارج از کشور همراه با سختی ها و البته شیرینی هایی است که تحمل آنها می تواند انسان را به موفقیت برساند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در این دیدار تاکید کرد: ما در علوم فنی و علوم انسانی باید سرآمد و الگو باشیم و البته برخلاف تصوری که وجود دارد باید در علوم انسانی هم به پیشرفت ها و موفقیت های بیشتری برسیم.

مهمترین موانع تحقق تحول در علوم انسانی

دکتر مختاری در ادامه با ارائه بحثی در خصوص موانع تحقق تحول در علوم انسانی، بیان داشت: یکی از خصایص و ویژگی‌ های مراکز آکادمیک این است که ایده ‌های جدید ارائه کنند و مولد باشند، این در حالی است که این نوزایی مستلزم وجود شرایط و بسترهای مناسب است؛ معتقدم بسترهای لازم برای تولید فکر در جامعه را باید از بخش ‌های آموزشی و آن هم از دوران راهنمایی و دبستان آغاز کرد.

وی افزود: از جمله معایب نظام آموزشی ما در داخل کشور، تأکید صرف، بر آموزش است، این در حالی است که آموزش باید در کنار پژوهش صورت گیرد، از این رو باید روحیه مسأله محوری که در پژوهش برجسته می‌ شود را نه تنها در سطوح آموزش عالی بلکه در سطوح راهنمایی و دبیرستان نیز تسری داد وقتی این نگاه نهادینه شود، فرد در هر موضوع و مسأله ‌ای، پرسشی خواهد داشت، خاصیت علم نافع این است که همراه با پرسشگری باشد.

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: معتقدم از جمله نکته های بنیادین در پژوهش‌ های موجود در حیطه علوم ‌انسانی می ‌توان به گسست معرفتی و بی توجهی به نیازهای جدید و کمبود ایده ‌پردازی و نوآوری اشاره کرد.

دکتر مختای تاکید کرد: ارتقای کیفی علوم ‌انسانی از جمله مهم‌ ترین اهداف پژوهش است؛ لذا همان گونه که اروپا از علم دانشمندان اسلامی بهره برد و علم جدید را طرح کرد، پژوهشگران داخلی نیز باید برنامه‌ هایی را برای سامان ‌بخشی به علوم ‌انسانی در نظر گیرند. برای تحقق این مهم باید از همه ظرفیت ها بهره گرفت؛ زیرا توقف در مسائل سنتی و اصرار بر روش‌ شناسی سنتی در تولید علم، حوزه ‌های معرفتی کشور را از پویایی فکر و اندیشه دور خواهد کرد.

لزوم روحیه پرسشگری در میان نخبگان و مباحث علمی

استاد فلسفه غرب که تحصیلات آکادمیک خود را در خارج از کشور سپری کرده است، ادامه داد: در مباحث علمی و در میان نخبگان روحیه پرسشگری بسیار ضعیف است و متأسفانه اینجا است که باید تولید فکر شکل گیرد؛ واقعیت این است که یک جامعه از فرهیختگان خود خط می ‌گیرد و اینجا است که دانشمندان و صاحبان قلم نقش دارند، آنها هستند که جهت فکری عامه مردم را تعیین می ‌کنند.
در این دیدار صمیمی که دانشجویان ایرانی از رشته های مختلف حضور داشتند، برخی از سؤالات خود را در حوزه های مختلف مطرح کردند.

همچنین دانشجویان ایرانی از حضور ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در جمع آنان تشکر کرده و از این که دانشگاه مذاهب اسلامی زمینه های همکاری با دانشگاه رودن را فراهم آورده قدردانی کرده و آن را مایه توسعه همکاریها دانستند.

گفتنی است دانشگاه رودن روسیه جزو ۲۱ دانشگاه برتر این کشور و اولین دانشگاهی است که تنوع رشته های مختلف دانشگاهی را دارد و نزدیک به ۶۰۰ دانشجوی ایرانی در آن تحصیل می کنند و جزو تنها دانشگاه هاست که می تواند مدرک دکتری را بطور مستقل صادر کند. در این دانشگاه دانشجویان ایرانی رشته های مختلف از مقطع کارشناسی تا دکتری به صورت بورسیه تحصیل می کنند.

نظر شما