شناسهٔ خبر: 24671500 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

امریکا کردها را به آنکارا فروخت

R1359/P1359/S9,1299/CT12

ارتش ترکیه با کمک تروریست‌های ارتش آزاد سوریه، شهر عفرین را از تسلط کرد‌‌‌ها خارج کرد؛ شهری که از سال ۲۰۱۲ در دست کرد‌‌‌هایی بود که امریکا آنها را متحد خود می‌داند. با این حال، دولت امریکا در قبال تصرف عفرین به دست ترکیه سکوت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، نیروهای ارتش ترکیه حوالی ساعت 8:30 صبح دیروز وارد شهر عفرین، از حساس‌‌‌‌ترین شهرهای استان حلب سوریه شدند و آن را به اشغال خود درآوردند. این شهر تحت کنترل کرد‌های موسوم به یگان‌های مدافع خلق (YPG) ‌بود ولی دولت ترکیه این گروه را تروریستی می‌داند و اعلام کرده بود که حضور آنها را در حاشیه مرزهای خود تحمل نخواهد کرد.

منابع خبری می‌گویند که ارتش ترکیه و تروریست‌های ارتش آزاد از دو محور شرقی و غربی وارد این شهر شده‌اند و بر پایانه قدیم و محله‌های الاشرفیه و الجمیلیه شهر عفرین مسلط شده‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه عصر دیروز گفت نیروهای «ارتش آزاد سوریه‌» که مورد حمایت نیروهای مسلح ترکیه قرار دارند بامداد یک‌‌‌شنبه کنترل مرکز عفرین را در اختیار گرفته و پرچم ترکیه را در مرکز این شهر متعلق به سوریه برافراشته‌اند.

تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد سربازان متحد ترکیه پرچم این کشور را در مرکز عفرین در دست دارند. عملیات ترکیه در عفرین موسوم به عملیات شاخه زیتون‌، از اواسط ماه ژانویه شروع شد که دولت سوریه با آن مخالف بود ولی دولت ترکیه مصرانه تأکید داشت که این شهر را تصرف خواهد کرد. بکر بوزداغ، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه چند روز قبل گفته بود که قصد دارد در عفرین یک‌ « دولت محلی» تشکیل دهد و آن را به دولت سوریه واگذار نخواهد کرد.

ناظران می‌گویندکه آنکارا گروه‌های کردی مستقر در نزدیک مرز خود در سوریه را تروریستی و تهدید می‌داند و مدت‌‌‌ها پیش یک گروه کرد وابسته به خود به نام (ENKS) سازماندهی کرده و می‌خواهد این گروه کردی را در آنجا جایگزین کند. با اشغال عفرین به دست ترکیه، خبرگزاری فرانسه از قول شاهدان عینی گزارش داد که ساکنانی که امکان فرار از عفرین را نداشته‌اند، خود را در زیرزمین‌‌‌‌ها مخفی کرده‌اند. بیشتر ساکنان این شهر اما راه فرار در پیش گرفته‌اند.

به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، بیش از 150 هزار تن از ساکنان عفرین شامگاه چهار‌‌‌شنبه (14 مارس / 23 اسفند) برای نجات جان خود در برابر عملیات تهاجمی ترکیه از عفرین گریخته‌اند. مسئول امور ایزدی‌‌‌ها در هلند نیز گفته که ‌٧ هزار ایزدی در ٢٢ روستای عفرین زندگی می‌کنند، پس از حملات ترکیه به عفرین این ایزدی‌‌‌ها آواره شده‌اند. نیروهای ترکیه به محض ورود به شهر عفرین در میدان مرکزی این شهر مجسمه ‌«کاوه آهنگر‌» یکی از نمادهای اساطیری ایران باستان را با بولدوزر پایین کشیده و پرچم ترکیه را به جای آن نصب کردند.

چراغ سبز امریکا

دولت امریکا کرد‌‌‌ها را متحد خود می‌داند ولی ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا، چند روز قبل از حمله ترکیه به عفرین گفت که عفرین حوزه عملیاتی نیروهای امریکایی نیست و ارتش امریکا در این مرحله قصد انجام فعالیتی خاص در آنجا را ندارد.

فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا گفته که ترکیه متفق ما در ناتو به حساب می‌آید و در مبارزه با داعش یک بازیگر بسیار مهم است. ووتل می‌گوید:«ترکیه در خصوص مرزهای جنوبی خود نگرانی‌های مشروع امنیتی دارد و ایالات متحده امریکا نیز این مسئله را درک می‌کند. ما از نقش روسیه در شمال سوریه و تأثیر روسیه در روابط ما با متفق هایمان به خصوص در رابطه با ترکیه نگران هستیم.» ‌با این حال، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفته که عملیات کشورش در سوریه به عفرین محدود نمی‌شود و قصد دارد عملیات نظامی خود را در منبج و ادلب در شمال سوریه نیز گسترش بدهد، جایی که امریکا از چند هفته قبل در آنجا نیرو مستقر کرده است. ایان دیلون، سخنگوی ائتلاف جهانی ضد داعش چندی قبل گفته بود که وظایف امریکا و هم‌پیمانانش در منبج پایان نیافته است و این نیروها، در صورت لزوم آماده دفاع از خود در برابر هرگونه تهدیدی هستند. سه‌شنبه قبل چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه از توافق کشورش با امریکا بر سر منبج خبر داد و گفت که ترکیه بر خروج یگان‌های مدافع خلق از منبج نظارت می‌کند. با این حال، هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا جمعه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران چنین توافقی را تکذیب کرد. نوئرت گفت: ما گفت‌وگو‌های زیادی با ترکیه درباره این موضوع داشته‌ایم اما توافقی صورت نگرفته است.

خروج 20 هزار نفر دیگر از غوطه شرقی

عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی ادامه دارد و دولت سوریه به تروریست‌‌‌ها در حرستا فرصت داده است که از این شهر خارج شوند. مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس در سوریه اعلام کرد بیش از 20هزار تن از صبح دیروز تاکنون از طریق شهرک حموریه منطقه غوطه شرقی سوریه را ترک کرده‌اند. واحد‌‌‌هایی از ارتش سوریه در حال پاکسازی شهرک‌های سبقا و کفربطنا از تروریست‌های باقیمانده جبهه النصره هستند. این در حالی است که بر اساس گزارش خبرگزاری ریانووستی، مرکز روسی نظارت بر آتش‌بس از زمان ایجاد کریدورهای بشردوستانه در منطقه، بیش از 68 هزار تن را از غوطه شرقی خارج کرده است. این در حالی است که حملات خمپاره‌ای تروریست‌‌‌ها از غوطه به دمشق ادامه دارد. بر اثر حملات خمپاره‌ای تروریست‌‌‌ها به دمشق و حومه آن 18 غیرنظامی از جمله دو کودک زخمی شدند. یک منبع در مرکز فرماندهی پلیس استان دمشق اعلام کرد گروه‌های تروریستی مستقر در غوطه شرقی چند خمپاره به طرف مناطق مسکونی شهر دمشق و حومه آن را شلیک کردند. گروه‌های تروریستی با حملات خمپاره‌ای خود به محله مسکونی الزاهره دست کم هشت غیرنظامی را زخمی کردند و چهار شهروند سوری هم بر اثر اصابت خمپاره به محله المزه دمشق زخمی شدند. این منبع پلیس گفت محله‌های الکباس و الشاغور دمشق نیز هدف حملات خمپاره‌ای تروریست‌‌‌ها قرار گرفتند که بر اثر این حملات چهار غیرنظامی از جمله یک کودک زخمی و خسارت‌‌‌هایی هم به خانه‌های این مناطق وارد شد.

منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

نظر شما