شناسهٔ خبر: 24671486 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

واردات ماهی تیلاپیا ممنوع شد

خبرگزاری ایسنا

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از ممنوعیت واردات ماهی تیلا پیا خبر داد.

صاحب‌خبر -
‌محمدرضا مهدی‌زاده در گفت‌وگویی در خصوص میزان تولیدات ماهی در سال جاری اظهار کرد: در سال ۹۶ تولید ماهی ما ۱۰ هزار ۱۹۵ تن بوده که از این تعداد حدود ۸۱۵۵ تن آن قزل‌آلا و ۱۵۶۶ تن آن نیز ماهی گرمابی بوده است.

‌وی ادامه داد: حدود ۷ میلیون ۲۴۹ هزار قطعه ماهی زینتی در سال جاری تولید کرده‌ایم و ۶۰۰ هزار شاخه نیز گیاه آبزی در کنار آن تولید شده است.

‌مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: هزار‌مسجد در استان ما از شهرهایی است که تولید آبزیان در آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در آنجا یک مجتمع داریم که به صورت ۸ واحد در کنار هم قرار گرفته و پرورش ماهی انجام می‌شود.

‌مهدی‌زاده با بیان اینکه در منطقه سر رود و ارتکند نیز چند منطقه نیز برای پرورش ماهی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اما در استان به آن صورت رودخانه برای پرورش ماهی نداریم.

‌وی تاکید کرد: بیشترین تولید ماهی ما در استخرهای ذخیره کشاورزی است که در استان ما ۱۴۰۰ مورد استخر ذخیره گرمابی و سرمابی وجود دارد که به تولید می‌پردازند.

‌مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: با این ظرفیت، ما بهره‌وری را در بخش کشاورزی بالا می‌بریم زیرا همزمان با اصلاح الگوی کشت، با روشن شدن چاه‌های آب، بچه‌ ماهی‌ها ریخته می‌شود و تا خاموشی چاه نیز ماهی صید می‌کنند و وارد بازار می‌شود که این امر سبب می‌شود راندمان بهره‌وری از آب بالا رود.

‌مهدی‌زاده تصریح کرد: سال گذشته سهم استان خراسان رضوی در آبزی پروری در کل کشور رتبه ۱۶ و در بخش ماهیان زینتی رتبه ۹ را در کل کشور از آن خود کرد.

‌وی با بیان اینکه کمبود آب امسال تاثیر چندانی بر تولید آبزیان نداشته، گفت: چراکه ما به صورت بهینه آب را مصرف می‌کنیم و پرورش دهندگان با روش مکانیزاسیون تولید و پرورش خود را مدیریت می کنند.

‌مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: در سال‌های گذشته به ازای هر ۱۰ لیتر آب در ثانیه یک تن ماهی قزل‌آلا در سال تولید می‌کردیم اما هر چه جلوتر می رویم، شاهد آن هستیم که راندمان افزایش پیدا کرده و به ازای هر ۷ لیتر آب در ثانیه یک تن ماهی تولید می‌کنیم که این امر در سال‌های بعد تا ۵ لیتر آب در ثانیه نیز خواهد رسید.

‌وی در خصوص صادرات ماهی اظهار کرد: صادرات ماهی از استان در سال گذشته بسیار کم بوده است. صادرات شرایط خاص خود را طلب می‌کند اما ممکن است ماهی از استان ما به استان‌های دیگر وارد شده باشد و از آنجا صادرات صورت گیرد.

‌مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه استان ما حدود ۶ میلیون جمعیت دارد و مصرف سرانه ماهی آن به ۶ کیلو ۳۰۰ گرم در سال جاری رسیده است، عنوان کرد: یعنی بیش از ۶۰۰۰ تن مصرف ماهی در استان را شاهد هستیم.

‌مهدی‌زاده با اشاره به اینکه در استان ما برای ماهی شب عید با هیچ کمبودی مواجه نیستیم، گفت: همچنین بنا شده واردات ماهی تیلا پیا ممنوع شود. این نوع ماهی آماده است و مردم به سمت خرید این نوع ماهی گرایش دارند و مزه آن نیز به گوشت مرغ و گوشت نزدیک است. مردم رغبت خرید آن را دارند به طوری که مصرف تیلاپیا در استان بالا رفته بود و باعث شد از قزل‌آلا استقبال چندانی صورت نگیرد اما با پیگیری‌های که پرورش‌دهنگان انجام دادند، مانع واردات این نوع ماهی شده‌‌ایم.

‌وی خاطرنشان کرد: در دنیا سیستم‌های آبزی پروری به سمت سیستم‌های عمودی هدایت شده یعنی پرورش ماهی را در ۱۵ طبقه انجام می‌دهند. ما نیز باید این نوع پرورش را الگوی خود قرار دهیم.

برچسب‌ها:

نظر شما