شناسهٔ خبر: 24671338 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فضای مجازی فرهنگ صله رحم واقعی را تهدید می‌کند

گروه فرهنگی- مدرس حوزه علمیه زاهدان گفت: فضای مجازی از یک سو فاصله‌ها را کاهش داده، اما از طرفی می‌تواند تهدیدی جدی برای فرهنگ صله رحم واقعی باشد، چرا که می‌بینیم گسترش فضای مجازی روز به‌روز گسست پیوندهای خانوادگی را عمیق‌تر کرده است.

صاحب‌خبر -

سمیه بدیع، مربی قرآن و مدرس حوزه علمیه زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: یکی از آداب و رسوم پسندیده‌ای که مردم ایران در ایام نوروز به‌جا می‌آورند، صله رحم یا همان دید و بازدید است که سنتی اسلامی بوده و در آیات و روایات نیز به آن سفارش شده است.
مدرس حوزه علمیه زاهدان ادامه داد: صله رحم یعنی روابط خویشاوندی و دید و بازدیدهای چهره به چهره که باعث تحکیم پیوند میان افراد شده و شامل ارتباط با پدر و مادر، خواهر و برادر، عمو و عمه، خاله و دایی می‌شود.
وی افزود: صله رحم آثار مثبت بسیاری به ارمغان می‌آورد، از جمله اینکه حالت افسردگی افراد را از میان می‌برد، طول عمر را زیاد می‌کند، محبت و مودت میان خویشاوندان را بیشتر می‌کند، باعث می‌شود تا افراد از حال همدیگر مطلع شوند و چنانچه کسی مشکلی داشته باشد، با همفکری آن را رفع کنند.
بدیع اظهار کرد: در آیه 90 سوره مبارکه نحل آمده است «إِنَّ اللَّهَ یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی» یعنی خداوند فرمان می‌دهد نسبت به عدالت و نیكی و كمک كردن به نزدیكان؛ بنابراین باید از حال نزدیکان خود باخبر باشیم و طبق امر الهی، اگر مشکلی داشتند، کمک‌کننده باشیم.

فضای مجازی فرهنگ صله رحم واقعی را تهدید می‌کند

وی با اشاره به گسترش فضای مجازی در جامعه امروزی، بیان کرد: فضای مجازی از یک سو فاصله‌ها را کاهش داده، اما از طرفی می‌تواند تهدیدی جدی برای فرهنگ صله رحم واقعی باشد، چرا که می‌بینیم گسترش فضای مجازی روز به‌روز گسست پیوندهای خانوادگی را عمیق‌تر کرده است.
این مدرس حوزه علمیه ادامه داد: پیامک دادن، تماس تلفنی و یا ارتباط از طریق شبکه‌های اجتماعی در مواقع ضروری می‌تواند مفید باشند، اما به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین صله رحم و ارتباط چهره به چهره باشند، زیرا آن آثار و برکات را ندارند.
بدیع اظهار کرد: در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که افراد در یک مهمانی دور هم نشسته‌اند، اما گوشی‌ها در دستشان است و در فضای مجازی سیر می‌کنند. در ایام عید، خوب است که گوشی‌ها را کنار بگذاریم و یک صله رحم واقعی داشته باشیم تا انرژی مثبت از دیگران بگیریم و انرژی مثبت خودمان را هم به دیگران منتقل کنیم.

انتهای پیام

نظر شما