شناسهٔ خبر: 24669322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان|از کلیسای دست نشان تا طبیعت بکر روستای غرغن فریدن+ عکس

R41346/P1361/S6,51/CT6

روستای غرغن در قلب کوچک خود دنیایی از شگفتی را پنهان کرده و در روزهای بهاری میزبان گردشگران داخلی و خارجی به ویژه ارامنه اصفهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، نوروز که می‌شود طبیعت جانی دوباره می‌گیرد، جانی که در رنگ خاک و کل خودنمایی می‌کند و اینک بهار در قالب روستایی خاص با مردمانی دوست داشتنی دیدنی‌تر می‌شود.

 غرغن نام روستایی از توابع بخش مرکزی فریدن در استان اصفهان است که در فاصله 16 کیلومتری از مرکز شهرستان فریدن، با طبیعتی زیبا و منحصر به فرد از میان کوه‌های سر به فلک کشیده و شاخ و برگ رنگارنگ درختان تنومند، خودنمایی می‌کند.

ساکنان اصلی این روستا ارامنه‌ای بودند که در زمان صفویان به فریدن بزرگ کوچانده شدند.نام این روستا نیز واژه‌ای ارمنی است و بسیاری از عناوین مزارع و باغات روستا نیز ارمنی است.

در سال 1349 پس از این که احداث و آب گیری سد زاینده‌رود سبب مهاجرت ساکنان روستاهای پشت سد شد، تعدادی از اهالی روستای یان چشمه و بابادگان به این روستا کوچ کرده و زمین‌های کشاورزی و منازل ارامنه را خریداری کردند.

غرغن از نظر ساختار روستایی معماری ویژه و منحصر به فردی دارد. روستا از چندین قلعه تشکیل شده است که نحوه چینش قلعه‌ها و همچنین ساخت طویله‌های احشام، دیوار ها، آشپزخانه‌ها و کاهدان‌‌ها، ارتباط زیر زمینی قلعه‌ها، چاه‌ها و همچنین جوی‌های آب قابل توجه است.

 کلیسای سنت نشان یکی از آثار تاریخی روستای غرغن است که در 22 آبان 1386 با شمارهٔ ثبت 19862 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این کلیسای زیبا و تاریخی که مربوط به اواخر دوره قاجار است؛ هر ساله در مناسبت های مختلف آئین مسیحیت،  پذیرای خیل عظیمی از هموطنان مسیحی است.

بر اساس کتیبه‌های چوبی به جای مانده ، این بنا درسال 1903 میلادی ساخته شده است.تابلوهایی زیبا و قدیمی دیوارهای داخلی آن را زینت داده و در محوطه بزرگ اطراف ساختمان کلیسا نیز، اقامتگاه‌هایی کوچک  تعبیه شده است.دیوارهای اطراف محوطه این کلیسا که نمایانگر قدمت بلند این بناست از سنگ و خاک ساخته شده و بر روی آن ردیف‌هایی از خار چیده شده است.

نمای داخلی ساختمان این کلیسا نیز آجری است.سقف چوبی کلیسا  و نیز ستون‌های چوبی که آن را نگه داشته است گواهی دیگر بر تاریخ پر ریشه این مکان است.در این کلیسا اشیاء قدیمی  از جمله  فرشها و تابلوهای زیبا از اعتقادات و تاریخ ارامنه ،چشم هر بینندهای را خیره می‌کند، به طوری که به فاصله کمی پس از ورود به این کلیسا سفری شگفت به تاریخ غنی و پر رمز و راز این روستا آغاز می‌گردد.

مناظر طبیعت زیبای اطراف غرغن منحصر به فرد است که تپه‌های اطراف آن نیز نمای زیبای به این روستا داده است، البته رودخانه و چشمه‌های  اطراف این روستا وجود دارد که به جاذبه‌های گردشگری آن می‌افزاید البته این رودخانه به رودخانه بزرگ پلاسجان می‌پیوندد، که در پایان تصاویری از طبیعت زیبا  این روستا را خواهید دید.

یکی از ویژگی‌های اهالی این آبادی زبان شیرین ترکی شان بوده که نسبت به ترک زبانان منطقه متفاوت است و  با لهجه خاصی که مختص روستانشینان اطراف شهرستان چادگان است، تکلم می‌کنند، مهم‌ترین ویژگی مردان شجاع و زنان فداکار این روستا مهمان نوازی آنها است.

انتهای پیام/ش

نظر شما