شناسهٔ خبر: 24669298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جنوب نیوز | لینک خبر

وزیر خارجه عمان چه پیامی از آمریکا به ایران آورد؟

منبع الجریده مدعی شد که بن علوی به مقامات ایران گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برجام را نمی‌پذیرد و به دنبال امضای یک «توافق کاملا جدید» با ایران است.

صاحب‌خبر -
وزیر خارجه عمان از جانب آمریکایی‌ها درخواست‌هایی در تهران مطرح کرد، اما درخواست‌های او هم مانند درخواست‌های وزیر خارجه فرانسه پذیرفته نشد.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، شنبه با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر بن علوی در حالی صورت گرفت که چند روز پیش جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، به عمان رفت و با مقامات این کشور درباره ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
آیا وزیر خارجه عمان پیامی از آمریکا به ایران آورد؟

روزنامه کویتی الجریده به نقل از یک منبع «در شورای عالی امنیت ملی ایران» مدعی شد که وزیر خارجه عمان درخواست‌های متیس را به اطلاع مقامات ایران رساند.

این روزنامه با اشاره به هشدار علی شمخانی به اروپا در خصوص برجام، نوشت: «به نظر می‌رسد که اظهارات شمخانی بیانگر نپذیرفتن شروطی است که احتمالا بن علوی از جانب متیس به تهران منتقل کرده است.»

منبع الجریده مدعی شد که بن علوی به مقامات ایران گفته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برجام را نمی‌پذیرد و به دنبال امضای یک «توافق کاملا جدید» با ایران است.

این روزنامه کویتی به نقل از همین منبع ادعا کرد بن علوی درخواست‌های ترامپ را به تهران منتقل کرد. این درخواست‌ها عبارتند از: محدود کردن بُرد موشک‌های ایران به حداکثر ۳۵۰ کیلومتر، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بدون یک جدول زمانی، عقب‌نشینی نیرو‌های ایران و شبه‌نظامیان طرفدار آن از سوریه، «توقف مداخله ایران در عراق، یمن و افغانستان» و تبدیل حزب الله به یک حزب سیاسی صرف.

الجریده نوشت: «بنا به گفته (این) منبع، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، درخواست‌های آمریکایی را 'غیرممکن' توصیف کرد. این در حالی است که شمخانی به وزیر (خارجه) عمان گفته لودریان پیشنهاد مشابهی داد که آن هم پذیرفته نشد.»

گفتی است که چندی پیش، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، به تهران آمد و پیشنهاداتی در خصوص برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران مطرح کرد. اما به گفته رسانه‌ها، لودریان از تهران «دست خالی» بازگشت.

اخیرا سندی منتشر شده که نشان می‌دهد اروپایی‌ها برای نگه داشتن ترامپ در برجام، پیشنهاد داده‌اند که تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر مسائل منطقه‌‎ای اعمال شود. ایران در واکنش به این پیشنهاد اروپایی‌ها تهدید کرد که از برجام خارج شود.

نظر شما