چکیده
به طور سنتی دو موضع متضاد فلسفی در ارتباط با ارزیابی هنر و پیوند میان اخلاق و هنر وجود دارد: «مورالیزم» (بر اساس اصول اخلاقی) و «اتونامیزم» (بر اساس استقلال گرایی) . طبق مورالیزم، ارزش های زیباشناسی هنر می بایست توسط ارزشهای اخلاقی مشخص شود. در مقابل، در شیوه اتونامیزم به کار بستن اصول اخلاقی برای ارزیابی هنر صحیح نیست و تنها چیزی که به هنر موضوعیت می دهد ارزشهای زیبایی شناختی آن است.
این مقاله نظریات افلاطون را به عنوان فیلسوف معتقد به پیوند اخلاق و هنر و دیدگاه های کانت را به عنوان نماینده مخالفان پیوند این دو، مورد واکاوی قرار داده و در پایان با ارائه نظریه جدیدی که در واقع حد وسط و نمونه تعدیل شده نظریات افراطی فوق است، بر آن است که ارزش های زیبایی شناختی و اخلاقی یک اثر هنری نقش هم پوشانی دارند و باید در کنار مشروعیت ارزیابی اخلاقی آثار هنری، جنبه های زیبایی شناختی آن را نیز در نظر داشت.
کلیدواژهها: هنر؛ اخلاق؛ مورالیزم؛ اتونامیزم؛ زیبایی شناسی
نویسندگان:
امن الله طایران؛ الیاس صفاران ؛ مریم شهبازی فرد
فصلنامه پژوهش های علوم انسانی نقش جهان - دوره 10، شماره 3، پاییز 1395 .
∎
نظر شما