شناسهٔ خبر: 24669168 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

پيش‌بيني آب‌وهواي نوروزي

صاحب‌خبر -

«با توجه به بارش‌هاي کم و پراکنده در هفته اول فروردين ماه در بيشتر مناطق کشور، اين زمان بهترين فرصت براي سفرهاي جاده‌اي نوروزي است». سرپرست مديريت شبکه پايش سازمان هواشناسي کشوري با اين توصيه به مردم در توضيحي بيشتر درمورد وضعيت هوا در مناطق جاده‌اي پرتردد مانند چالوس، هراز و جاده‌هاي شمال و شمال شرق کشور اظهار كرد: اين جاده‌ها نيز کمترين ميزان بارندگي را در اين ايام خواهند داشت؛ فقط در بخش‌هاي کوهستاني احتمال بارش پراکنده برف و تگرگ وجود دارد. همچنين از آنجا که بارش‌ها در اين موقع از سال شدتي زياد در کوتاه‌ترين زمان ممکن را دارد، اگر مسافران در مسير سفر با بارش‌هاي تندي مواجه شدند، بهتر است مدتي را در کنار جاده تأمل کنند تا شدت بارش‌ها کاهش يابد زيرا بارش‌ها حداکثر 20 دقيقه شدت خواهد داشت.
 وضعيت آب‌و‌هوايي هفته اول فروردين  
مسعود حقيقت با بيان اينکه بارش‌ها به تدريج در تمام مناطق کشور کاهش مي‌يابد، افزود: به طور کلي بسياري از مناطق کشور تا روز جاري حداقل يک نوبت بارش را تجربه مي‌کنند و از امروز روند افزايش دما شروع خواهد شد به طوري که تهران دماي 25 تا 26 درجه‌اي را در روز اول فروردين ماه تجربه خواهد کرد. از اول فروردين ماه به مدت يک هفته بارش‌هاي قابل توجهي در کشور نخواهيم داشت و به طور کلي هفته اول نوروز، هفته‌اي کم‌بارش همراه با افزايش دما در بيشتر مناطق کشور خواهد بود. اين كارشناس هواشناسي در توصيه به کشاورزان مناطق جنوبي کشور تصريح كرد: به دليل وزش باد و بارش‌هاي رگباري، در چند روز آينده از هرگونه سم‌پاشي و محلول‌پاشي پرهيز شود. عشاير نيز در اين روزها اگر در دامنه‌هاي زاگرس و البرز حرکت مي‌کنند، به دليل بارش‌هاي رگباري شديد و احتمال آسيب و خسارت به خود و دام‌هايشان، مراقب باشند و از مناطق مرتفع و رودخانه‌ها فاصله بگيرند.
پيش‌بيني جو آرام در تهران
اگر در اين ايام مي‌خواهيد به شهر تهران سفر كنيد، كارشناسان شرايط جوي آرامي را براي آن پيش‌بيني كرده‌اند. به گفته مديرکل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي «در تهران از اواخر امروز با خروج سامانه بارشي از کشور، جو آرامي بر کشور حاکم خواهد شد که تا روز پنجشنبه (دوم فروردين ماه ۹۷) اين شرايط باقي خواهد ماند. با تداوم شرايط پايدار جوي تا اوايل هفته آينده، شهروندان تهراني روز‌هاي گرمي را سپري مي‌کنند».
روند   افزايشي   دما در   مازندران
مسافران مازندان نيز بايد خود را براي افزايش دما در اين روز‌ها آماده كنند. طبق پيش‌بيني هواشناسي مازندران براي روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه (29 اسفند و اول فروردين 97) آسمان صاف همراه با افزايش دما پيش‌بيني مي‌شود. هواشناسي براي روز سه‌شنبه  (29 اسفند) آسمان صاف همراه با افزايش دما و براي روز چهارشنبه ( اول فروردين 97) افزايش دما و وزش باد گرم در ارتفاعات را پيش‌بيني کرد. از عصر روز چهارشنبه تا صبح پنجشنبه (اول و دوم فروردين 97) شاهد وزش باد نسبتا سرد، ابرناکي و بارش پراکنده باران خواهيم بود. همچنين از صبح روز پنجشنبه تا شنبه (2، 3 و 4 فروردين) با استقرار هواي گرم شاهد آسماني صاف تا نيمه‌ابري همراه با افزايش دما در مازندران خواهيم بود.
افزايش 4 تا 5 درجه‌اي دما تا اواخر هفته در خوزستان
بررسي نقشه‌هاي هواشناسي نشان مي‌دهد مسافران خوزستان شاهد جريانات پايدار تا آخر هفته جاري در اين استان خواهند بود و اين پايداري تا اوايل سال جديد ادامه خواهد داشت و تا اواخر هفته دماي هوا به چهار تا پنج درجه افزايش پيدا خواهد كرد؛ جهت باد هم شمال‌غربي است.
هواي گلستان در   روزهاي اول تعطيلات بهاري است
خبر خوب براي مسافران استان گلستان اين است كه در اين ايام هواي بهاري را تجربه خواهند كرد. به گفته رئيس گروه پيش‌بيني و صدور پيش‌آگاهي‌هاي جوي هواشناسي گلستان وضعيت جوي استان در سه روز اول تعطيلات بهاري است. او گفت: در دو هفته اول فروردين 97 تنها روزهاي سوم و ششم گلستان باراني خواهد بود. روزهاي 29 اسفند 96 و اول و دوم فروردين براي استان هواي خوب و بهاري پيش‌بيني مي‌شود.
افزايش تدريجي دما  در   همدان
رئيس اداره پيش‌بيني هواشناسي همدان نيز با بيان اينکه در شش روز آينده بارندگي در همدان نخواهيم داشت، گفت: از فردا افزايش تدريجي دما در استان پيش‌بيني شده است. نادر پيرتاج با بيان اينکه آسمان استان صاف تا قسمتي ابري است، اظهار کرد: از بعدازظهر امروز رشد موقت ابر و وزش باد را در استان شاهد خواهيم بود. با افزايش دماي تدريجي هواي بهاري را در استان خواهيم داشت. در اين مدت نيز بعدازظهرها در برخي نقاط استان احتمال افزايش سرعت وزش باد وجود دارد.
روند تدريجي افزايش دماي قزوين تا پايان هفته
اگر قصد سفر به قزوين را داريد، به گفته كارشناسان از امروز سرعت و شدت وزش بادها کاسته مي‌شود و به لحاظ دمايي نيز روند تدريجي افزايش دما را تا اواخر هفته پيش‌بيني مي‌کنيم و در سه روز آينده وضعيت جوي پايدار خواهد بود و آسماني صاف و آفتابي خواهيم داشت. 

نظر شما