شناسهٔ خبر: 24669145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رویداد

صاحب‌خبر -

وکیل ترامپ اعلام کرد:
 زمان بستن پرونده تحقیقات مولر  فرارسیده است
وکیل شخصی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از راد رازنستاین، معاون دادستان کل این کشور، تقاضا کرد تا شجاعت به خرج داده و به تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تعیین‌شده برای پرونده مداخله روسیه به نفع ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، پایان دهد. رازنستاین بعد از آنکه سشنز سال گذشته میلادی اعلام کرد که خودش را از نظارت بر پرونده تحقیقات مولر کنار می‌کشد، به نمایندگی از دادستان کل مسئول نظارت بر تحقیقات مولر شد. به گزارش ایسنا، به‌نقل از پایگاه هیل، جان داوئد، وکیل شخصی ترامپ، یک روز بعد از آنکه جف سشنز، دادستان کل، اقدام به اخراج اندرو مک‌کیب، معاون مدیر اف‌بی‌آی، کرد، خواهان پایان‌دادن به این پرونده تحقیقات فدرال تحت رهبری مولر شد. داوئد در بیانیه خود، اتهام تبانی ستاد ترامپ با روسیه را یک پرونده «ساختگی» ایجادشده از سوی رئیس مک‌کیب؛ یعنی جیمز کومی، عنوان کرد. داوئد ابتدا گفته بود که به‌عنوان وکیل ترامپ این صحبت‌ها را مطرح می‌کند، اما بعدا این وکیل ادعا کرد که به‌عنوان اظهارنظر شخصی صحبت کرده است. وکیل ترامپ بعد از آن این بیانیه را منتشر کرد که رئیس‌جمهور آمریکا خوشحالی خود را از برکنارشدن مک‌کیب در توییتی ابراز کرد.
دفاع دموکرات‌ها  از مولر
صحبت‌های وکیل ترامپ از سوی منتقدان ترامپ بدون پاسخ نماند. سناتور چاک شومر، رهبر اقلیت سنای آمریکا، به ترامپ و تیم حقوقی‌اش نسبت به هرگونه تلاشی برای پایان‌دادن به تحقیقات رابرت مولر هشدار داد. شومر در بیانیه‌ای گفت: «اظهارنظرهای داوئد نشانه دیگری است مبنی‌بر اینکه تمایل نخست رئیس‌جمهور و تیم حقوقی او این نیست که بیاید و با رابرت مولر همکاری کند، بلکه می‌خواهند در هر فرصتی او را تضعیف کنند». او در ادامه تأکید کرد که رئیس‌جمهور، دولت و تیم وکلایش نباید از هیچ اقدامی در راستای مهارکردن، مداخله‌کردن یا پایان‌دادن علیه تحقیقات این بازرس ویژه اتخاذ کنند در غیر این‌صورت تبعاتی جدی از جانب هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان متوجه آنها خواهد شد. سناتور دموکرات، مارک وارنر، نیز در واکنش به شایعه تلاش ترامپ برای اخراج مولر، خواستار آن شده که همه اعضای کنگره آمریکا باید از رابرت مولر دفاع کنند. این در حالی است که کاخ سفید این موضوع را که ترامپ تصمیم به اخراج‌کردن مولر دارد، رد کرده و گفته که او به همکاری با تحقیقات مولر ادامه خواهد داد. البته از نظر ترامپ، این تحقیقات صرفا بر پایه یک‌سری فعالیت‌های فریبکارانه صورت می‌گیرد که پولش را هیلاری کلینتون و کمیته ملی حزب دموکرات پرداخت کرده‌اند.

پایان مذاکرات «سازنده»  کره‌شمالی و سوئد
مذاکرات سه‌روزه وزرای خارجه کره‌شمالی و سوئد درباره اوضاع امنیتی در شبه‌جزیره کره به پایان رسید و ممکن است این گفت‌وگوها راه را برای دیدار برنامه‌ریزی‌شده رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی هموار کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ری یونگ هو، وزیر امور خارجه کره‌شمالی، پنجشنبه گذشته در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک در حوزه برنامه‌های هسته‌ای کشورش، با هدف گفت‌وگو با مارگوت والستروم، همتای سوئدی خود، وارد استکهلم شد. وزارت خارجه سوئد در خاتمه مذاکرات ری و والستروم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «وزرای خارجه دو کشور درباره فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌روی ادامه تلاش‌های دیپلماتیک با هدف دستیابی به راه‌حل صلح‌آمیز برای این درگیری و نیز مناسبات دوجانبه بحث و رایزنی کردند. سوئد بر لزوم خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی و کنارگذاشتن برنامه موشکی این کشور طبق قطع‌نامه‌های شورای امنیت تأکید دارد». به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا، هیچ مقامی از واشنگتن در گفت‌وگوهای سوئد حضور نداشت.
پمپئو، رهبر جدید مذاکرات با کره‌شمالی
 درهمین‌حال نیویورک‌تایمز شنبه گزارش داد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رهبری هماهنگی برای مذاکرات بالقوه میان آمریکا و کره‌شمالی را در دست دارد. مایک پمپئو، رئیس سیا، پس از اخراج رکس تیلرسون از سمت وزیر امور خارجه آمریکا به‌عنوان نامزد هدایت وزارت خارجه تعیین شده است. مذاکرات استکهلم در ابتدا قرار بود جمعه خاتمه یابد، اما تا شنبه ادامه یافت. یک منبع مطلع گفت: «مذاکرات سازنده بود. باید به تمدید این گفت‌وگوها به چشم نشانه مثبتی نگاه کرد.» به گفته این منبع، سوئد پیش از انجام دیدارهای استکهلم با ایالات متحده آمریکا و کره‌جنوبی در تماس بوده و امید دارد این مذاکرات به پیشرفت بیشتر به سمت تنش‌زدایی ختم شود. این منبع در ادامه گفت: «سوئد به ادامه آنچه از دستش برمی‌آید، ادامه می‌دهد، اما این خود شخصیت‌های اصلی هستند که باید هدایت مسیر را برعهده داشته باشند». سخنگوی والستروم اعلام کرد در پی مذاکرات استکهلم، وزیر امور خارجه سوئد، دوشنبه در بروکسل با کانگ کیونگ- وا، همتایش از کره‌جنوبی، دیدار خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما