شناسهٔ خبر: 24668496 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

خجسته خبر داد:

طرح پخش جلسات علنی شورای شهر از رادیو با ۵۰ امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد

صاحب‌خبر - نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس از تقدیم طرحی برای پخش مستقیم مذاکرات علنی صحن شوراهای شهر مراکز استان‌ها از رادیو با امضای بیش از ۵۰ نماینده خبر داد.
به گزارش خانه ملت، امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس عنوان کرد: طرحی با بیش از 50 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شده است که با تصویب آن در صحن علنی مجلس، مذاکرات علنی صحن شورای شهر مراکز استان‌ها به صورت مستقیم از رادیو به مانند مذاکرات علنی مجلس پخش خواهد شد.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مطالبات افکار عمومی از اعضای شوراهای شهر و روستا شفافیت در مصوبات و عملکرد شوراهاست.
خجسته با بیان اینکه این اقدام در جهت شفاف‎سازی و به حداقل رساندن احتمال تخلفات مالی و فساد صورت می‎گیرد، افزود: نباید با دیوارکشی مردم را از مصوبات شورا بی‌اطلاع گذاشت؛ مردم حق دارند بدانند در شوراهای شهر خود چه می‌گذرد و باید بدانند نمایندگان آنها در شوراها چه تصمیماتی می‌گیرند. وی با اشاره به اصل 100 قانون اساسی شوراهای شهر و روستا به منظور پیشبرد سریع اهداف خدمات‌رسانی به جامعه اظهار کرد: شفافیت و آگاهی افکار عمومی از جلسات علنی شورای شهر موجب اطلاع انظار از مصوبات و تصمیم‌گیری‌های اعضای شورای شهر در بررسی طرح‌ها و مصوبات شده و ارتقاء اعتماد عمومی را در بر خواهد داشت. این نماینده مجلس با اشاره به ماده 15 و 76 قانون تشکیلات، وظایف شوراهای اسلامی کشور مبنی بر علنی بودن جلسات و نشر اطلاع عمومی از مصوبات تاکید کرد: بر اساس مواد28 و 90 آیین نامه داخلی شوراهای شهر بر علنی بودن تمامی مذاکرات و جلسات علنی شورا برای اطلاع افکار عمومی از طرح ها و لوایح به صورت شفاف در تمامی جلسات را مجاز و لازم دانسته که این آیین نامه به بهبود هرچه بهتر عملکرد شورا کمک خواهد کرد.
پخش زنده رادیویی مذاکرات شورای شهرستان‎ها در گام دوم
نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور اگاهی بخشی مردم از طریق رسانه ها را سازنده و خواسته به حق آنها دانست و افزود: شورا یک نهاد مردمی و در حکم یک پارلمان محلی است که می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و طبق اصل 69 از فصل یازدهم این آیین نامه ورود مخبرین جراید، رادیو و تلویزیون و تماشیان اعم از مردم عادی و یا معتمدین محلات را در تمامی جلسات شورا بلامانع دانسته است. وی در ادامه افزود: این طرح در گام نخست پخش مستقیم مذاکرات شورای شهر مراکز استان‌ها را دیده است و در مراحل بعدی این طرح در شهرستان‌ها نیز در صورت وجود امکان اجرایی خواهد داشت.
امیر خجسته با بیان اینکه آگاهی مردم از مصوبات شورا فرصت است نه تهدید، عنوان کرد: احساس می‎کنم نمایندگان شورای شهر نیز از این مسئله استقبال کنند و در صورتی که مخالف باشند نیز می‌توانند با ارائه دلیل و استدلال روی نظر و رای نمایندگان مجلس تاثیرگذار باشند.

نظر شما