شناسهٔ خبر: 24667969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

خط مشترک علیه برنامه موشکی ایران؛

همسویی تامل‌برانگیز روزنامه اصلاح‌طلب با bbc

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه ابتکار در یادداشت صفحه نخست امروز خود به تحریم های جدید اروپا علیه تهران پرداخته و مقصر این تحریم ها را ایران معرفی کرده است.
 
این تحلیل سوال‌برانگیز در شرایطی در روزنامه اصلاح طلب ابتکار به چاپ رسیده که غربی ها علیرغم پایبندی ایران به برجام، دست به تصویب تحریم های جدید و نقض عملی این توافق زده اند. از سوی دیگر پیشنهادی که این روزنامه به مخاطبان خود القاء می کند یعنی "کنار گذاشتن برنامه موشکی" همان چیزی است که مسئولان و رسانه های غربی به دنبالش هستند و اخراج تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا نیز با همین هدف صورت پذیرفت.
 
در بخش های ابتدایی این یادداشت ضمن بیان اینکه "خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که سه کشور انگلستان، فرانسه و آلمان تحریم هایی تازه ای را علیه تهران اعمال کرده اند" آمده است: «اعمال این گونه تحریم ها نشان می دهد که اروپا اگر چه خواهان حفظ برجام است، اما با اقدامات تحریکی و برنامه های ثبات زدا که منجر به اختلال در نظم ژئوپولیتیکی منطقه می شود، مشکل دارد و موافق نیست. به عبارت دیگر اروپا می تواند در صورت تداوم رفتارهای ایران، به تناوب و به اختیار در زمین واشنگتن بازی کند. به واقع به همان میزانی که برجام و حفظ آن عامل اصلی نزدیکی و همسویی اروپا با ایران است، برنامه موشکی و رفتاری ثبات زاد می تواند منجر به شکاف ایران و اروپا شود چراکه برنامه موشکی ایران در گذر زمان می تواند تهدیدی برای اروپا نیز باشد».
 
ابتکار افزود: «ای کاش ایران پیام لودریان را به رغم همه تردیدها در سفر به تهران جدی می گرفت و آن سفر را تنها به افتتاح نمایشگاه لوور در تهران خلاصه نمی کرد. لودریان در سفر به تهران حامل این پیام اروپا به تهران بود که اگر تهران به قواعد اروپا تن ندهد و بخواهد بر رفتار های تحریک آمیز و حساسیت بر انگیز خود اصرار داشته باشد، دیگر نباید منتظر همراهی اروپا در حفظ برجام باشد».
 
در پایان این نوشتار می خوانیم: «در شرایطی که برخی از رفتار های ایران موجب دور شدن تدریجی اروپا از ایران خواهد شد، لازم است که ایران رفتار های خود را منطبق با روح برجام نماید. این مهم با توجه با نیاز اقتصاد برجامی ایران، می تواند موجب همراهی اروپا در حفظ برجام شود».
 
پیشنهاد بی‌بی‌سی: دست کشیدن ایران از برنامه موشکی
 
خط دنبال شده توسط این روزنامه، مطابق با همان سمت و سویی است که بی‌بی‌سی فارسی در پیش گرفته است. این رسانه انگلیسی در برنامه شب گذشته خود به نشست کمیته مشترک برجام و تحریم های جدید اروپا پرداخته و همچون یادداشت امروز ابتکار، "دست کشیدن ایران از برنامه موشکی" را راه حل پایان یافتن تحریم ها و بقای توافق هسته ای عنوان می کند.
 
"مهدی نوربخش" کارشناس بی‌بی‌سی اظهار داشت: «اروپایی ها باید ترامپ را راضی کنند و این به سیاست خارجی و تلاش های دیپلماتیک کشور ما بستگی دارد که چگونه وزیر خارجه ما بتواند با اروپا وارد یک مذاکره شود».
 
وی در ادامه با طرح پیشنهاد "کنار آمدن ایران با غرب درباره برنامه موشکی" مدعی شد: «اینکه گفته می شود ما سر مسائل موشکی کنار نمی آییم و این تحریم ها را به هیچ بگیرند، بسیار فکر عبثی است».
 
درباره همسویی روزنامه ابتکار با بی‌بی‌سی انگلیس و پیشنهاد کنار گذاشتن برنامه موشکی ایران، چند نکته قابل توجه است:
 
1- با توجه به تجربه کشورهایی مثل عراق و لیبی به نظر نمی رسد تسلیم غربی ها شدن و خلع سلاح در برابر آنان، عاقبت خوشی داشته باشد.
 
2- همانگونه که شاهد بودیم تحریم ها و مشکلات اقتصادی با توافق هسته ای حل نشدند و طبیعتا با توافق موشکی نیز حل نخواهند شد.
 
3-  کسانیکه اکنون منشاء همه مشکلات را برنامه موشکی، هسته ای و ... معرفی می کنند در زمان دولت های نهم و دهم می گفتند، علت اصلی مشکلات، سوء مدیریت مسئولان است و این رویکرد دوگانه با رسالت اصلی رسانه یعنی "بیان حقیقت و انتقال واقعیات به مخاطب" سازگار نیست.

نظر شما