شناسهٔ خبر: 24666798 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

شهر جهاني يزد ؛ مهياي ميزباني

صاحب‌خبر -

مهماني که سال گذشته بيش از يک ميليون نفر در آن شرکت کردند، بعضي‌ها چند شبي ماندگار شدند و بعضي‌ها توقفي کوتاه داشتند و عبور کردند.امسال به طور قطع اين مهماني باشکوه‌تر خواهد بود زيرا مسافران، مهمان شهري خواهند شد نام آن در فهرست شهرهاي جهاني دنيا مي‌درخشد.

ورود 110 هزار گردشگر در سال 96 به استان يزد

البته زيبايي‌هاي يزد در هر يک از فصول سال، سبب شده تا اين ديار همواره ميزبان گردشگران داخلي و خارجي باشد و امسال بيش از 110 هزار گردشگر از شهرهاي مختلف جهان مهمان يزد بودند.يزد گرچه کاستي‌هايي در زمينه واحدهاي اقامتي دارد اما مهمانان نوروزي اطمينان داشته باشند که مهمان‌نوازي يزدي‌ها و درايت آنها در مهمانداري، مسافران را بي‌سرپناه نخواهد گذاشت و همه با هر توان مالي مي‌توانند روزهاي خوبي را در يزد سپري کنند.مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در مورد مراکز اقامتي استان يزد و آماده‌سازي آنها براي ايام نوروز به خبرنگار مهر گفت: در مجموع 124 واحد اقامتي با ظرفيت 5 هزار نفر آماده خدمت‌رساني به مسافران نوروزي هستند.

فعاليت 46 واحد بوم‌گردي در يزد

فاطمه دانش يزدي عنوان کرد: 46 واحد بوم‌گردي نيز در سطح استان فعال است که با حال و هواي خاص خود مي‌توانند ميزباني شايسته‌اي از مهمانان نوروزي داشته باشند.وي بيان کرد: 106 واحد پذيرايي بين‌راهي نيز براي خدمت‌رساني به مسافران آماده‌سازي شده‌اند و مردم از هر نقطه‌اي که وارد استان شوند، در طول مسير فضاهايي براي استراحت آنها در نظر گرفته شده است.

دانش يزدي ادامه داد: ساماندهي سوئيت‌هاي اجاره‌اي نيز تا حد امکان انجام شده که مردم مي‌توانند با آرامش خيال در اين منازل به استراحت بپردازند اما توجه داشته باشند در منازلي اقامت کنند که داراي مجوز ميراث فرهنگي باشد.

امکان اقامت در يزد با هر توان و امکان مالي

البته بحث اقامت مسافران نوروزي تنها به هتل‌ها، هتل‌ آپارتمان‌ها، واحدهاي بوم‌گردي و سوئيت‌هاي اجاره‌اي منحصر نشده و فضاهاي ديگري نيز براي مسافران در نظر گرفته شده تا هر مسافري بسته به علاقه، توان مالي و نظر خود مي‌تواند هر يک از اين گزينه‌ها را براي اقامت انتخاب کند.امسال مسافران نوروزي در دو پارک بزرگ شهر و پارک کوهستان امکان نصب چادر دارند و سرويس‌هاي بهداشتي، آب شرب، فضا براي نصب چادر و ... براي آنها پيش‌بيني شده است.يکي از بزرگترين ظرفيت‌هاي اسکان در ايام نوروز، مدارس و کلاس‌هاي درس است که طي سال‌هاي اخير به خوبي توانسته کاستي‌هاي استان يزد در زمينه اسکان مسافران را پوشش دهد.

امکان پذيرش روزانه 22 هزار نفر در مدارس استان يزد

رئيس اداره تعاون و رفاه آموزش و پرورش استان يزد در اين زمينه به خبرنگار مهر گفت: امسال به طور روزانه آمادگي پذيرش 22 هزار نفر در مدارس استان را داريم و در کل طول دوره تعطيلات نوروزي که از 28 اسفندماه آغاز مي‌شود، ظرفيت پذيرش 65 هزار خانوار در مدارس استان يزد وجود دارد.

حسين کلانتري از آماده سازي 3 هزار و 800 کلاس درس در 412 مدرسه در سطح استان براي اسکان مسافران نوروزي به ويژه فرهنگيان خبر داد.وي يادآور شد: 17 پايگاه براي مراجعه مسافران نوروزي در نظر گرفته شده که دو پايگاه در شهرستان يزد و 15 پايگاه نيز در ساير شهرستان‌ها آماده خدمت‌رساني و راهنمايي مسافران و فرهنگيان هستند.

کلانتري ادامه داد: سال گذشته 54 هزار خانوار با جمعيتي بالغ بر 200 هزار نفر در استان يزد پذيرش شدند که 90 درصد آنها فرهنگي بودند.

براي اسکان مسافران نوروزي تقريبا مشکلي در استان وجود ندارد زيرا همه ارگان‌ها و نهادها بسيج شده‌اند و در صدد خدمت‌رساني به بهترين نحو به مسافران هستند و حتي اماکن مذهبي نيز در اين زمينه ورود کرده‌انددر زمينه اسکان مسافران نوروزي تقريبا مشکلي در استان يزد وجود ندارد زيرا همه ارگان‌ها و نهادها بسيج شده‌اند و در صدد خدمت‌رساني به بهترين نحو ممکن به مسافران هستند و حتي اماکن مذهبي نيز در اين زمينه ورود کرده‌اند.زائرسراي امامزاده سيدجعفر(ع) همچنين فضاي بيروني امامزاده نيز براي اسکان مسافران نوروزي فراهم شده و مردم مي‌توانند خدمات خوبي از اين امامزاده واجب‌التعظيم دريافت کنند.مسئول دبيرخانه بين‌المللي يزد حسينيه ايران در مورد اسکان مسافران در حسينيه‌ها نيز به خبرنگار مهر گفت: از آنجا که ممکن است شرايط جوي به نحوي باشد که امکان اسکان در چادرها نباشد يا مشکلاتي در اين زمينه وجود داشته باشد، با چند حسينيه در سطح استان هماهنگي لازم به عمل آمده تا در صورت نياز، اسکان اضطراري در اين اماکن انجام شود.

وجود 20 کمپ کويرنوردي در مناطق مختلف استان يزد

به جز بحث اسکان، مباحث مرتبط با گردشگري نيز در سطح استان شرايط بهتري پيدا کرده به نحوي که اکنون بيش از 20 مجموعه کمپ کويرنوردي در مناطق مختلف استان مستقر شده و گردشگران مي‌توانند در کنار بازديد از اماکن تاريخي، سري هم به جاذبه‌هاي طبيعي اين استان بزنند.

کمپ‌هاي کويرنوردي، رصد ستارگان، چشمه‌هاي باستاني نظير غربالبيز، مجموعه نظير کوهريگ، باغ‌هاي ايراني نظير باغ صدري تفت، باغ پهلوانپور مهريز و ده‌ها و صدها اثر تاريخي و طبيعي ديگر مي‌تواند اوقات به ياد ماندني براي گردشگران نوروزي رقم بزند.در نهايت همه چيز براي يک سفر به ياد ماندني، خاطره‌انگيز، ارزان و خوب به استان يزد فراهم است و يزدي‌هاي مهمان‌نواز با آغوش باز پذيراي مهمانان نوروزي خود خواهند بود.

برچسب‌ها:

نظر شما