شناسهٔ خبر: 24666381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

نگاهي به اتفاقات اخير در خصوص حجاب در کشور

حجاب اجباري يا بي‌حجابي اجباري

صاحب‌خبر - نجمه الحسيني فرهنگ عفاف ريشه در تاريخ گذشته تمدن دارد به نحوي که کتيبه ها و نقش هاي باقي مانده از هزاران سال پيش گواهي مي دهد که نياکان پارساي اين سرزمين پايبند به حفظ ارزش فطري و والاي پاکدامني بوده اند و گرچه در آثار مردمان هم عصرشان برهنگي ديده مي شود اما تمدن ايراني در ترکيب خلاقانه اي از آراستگي و پوشش مناسب از خود آثار جاودان تاريخي بر جا گذاشته است.پوشش مناسب نقوش تاريخي، نه به اين معناست که گذشتگان، با نگاه ظاهرگرايانه به پوشش بدن اکتفا کرده بودند بلکه نمادي است که خبر از وجود لايه هاي حجاب و حيا در روابط اجتماعي، گفتار، رفتار، نگاه و حتي فکر و خيال هنرمندانه مي دهد.موضوع حجاب و عفاف که از قوانين و ارزش‌هاي انقلاب اسلامي است و مورد توجه قانون گذار بوده. به موجب ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي، هر فردي عملاً در انظار، اماکن عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي کند علاوه بر کيفرعمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا ۷۴ ضربه شلاق جريمه مي‌شود و اگر مرتکب عملي شود که نفس آن عمل داراي کيفر نباشد ولي عفت عمومي را جريحه دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا ۷۴ ضربه شلاق محکوم مي‌شود و در تبصره آمده است زناني که بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه يا از ۵۰ هزار تا پانصد هزار ريال جزاي نقدي محکوم مي‌شود.حجاب اسلامي يکي از نشانه‌هاي زنان مسلمان است و اهميت آن به حدي است که يکي از مصاديق معروف و جزء شعائر اسلامي قرار گرفته، آنچه مطرح است اين که آيا حکومت اسلامي حق دارد زنان مسلمان را به رعايت حجاب الزام کند. از بررسي‌ها معلوم مي‌شود حکومت نسبت به احکام اسلامي نمي‌تواند بي‌تفاوت باشد و بايد مردم را به صلاح و خير هدايت و راهنمايي کند. در برخي جوامع تصور شده است که احکام شرعي به «فردي» و «اجتماعي» تقسيم مي‌شود و الزام حکومت در احکام فردي راه ندارد که مبناي اين تفکر ليبراليسم اخلاقي و فرهنگي است. چندي پيش و در آستانه ولادت با سعادت حضرت صديقه‌کبري فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌عليها، هزاران نفر از شاعران و ستايشگران اهل‌بيت عليهم‌السلام با رهبر انقلاب اسلامي ديدار داشتند، در اين ديدار ايشان با ردّ حرف برخي افراد مبني بر اينکه بايد اجازه داد مردم خودشان حجاب را انتخاب کنند، گفتند: اين حرف را درباره همه گناهان اجتماعي مي‌توان گفت؛ مثل آن که بگويند فروش مشروبات الکلي آزاد شود و هر کس خواست بخورد يا نخورد؛ آيا اين حرف درست است؟آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه ما مفتخر به حجاب زنان ايراني هستيم و زن ايراني با حجاب اسلامي و چادر ايراني توانسته در عين خانه‌داري و همسرداري به بالاترين رتبه‌هاي علمي و فرهنگي، و حضور مؤثر اجتماعي دست يابد، افزودند: اين کار خطاي بزرگي است که برخي افراد براي ايجاد ميل غلط و انحرافي به فرهنگ غربي به دنبال دور زدن قوانين هستند. کبري خزعلي،عضو شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و خانواده در اين خصوص معتقد است:"در گفتار قائلان به چنين تفکيکي، تعريفي ارائه نشده است که بر مبناي چه ملاکي مي‌توان احکام شرعي را به فردي و اجتماعي تقسيم کرد؟ همين مسأله باعث مشکل‌تر شدن بحث در فروعات شده است.گاه احکام فردي در احکام اجتماعي دخالت مي‌کند. مثلاً برخي از خانواده‌ها به هنگام برگزيدن همسر مناسب براي فرزندشان؛ التزام عملي پسر يا دختر به انجام نماز و روزه را اهميت مي‌دهند. آيا مي‌توان مدعي شد، التزام عملي به احکام فردي را در انجام حکم اجتماعي چون نکاح نبايد دخالت داد و وصلت پسر و دختر هيچ ربطي به نماز خواندن ندارد؟ عرف متشرعه به اين پرسش، پاسخ منفي مي‌دهد، بلکه در پاره‌اي از موارد، شارع مقدس بر چنين دخالتي تصريح دارد. مثلاً جايز نيست زن مسلمان با مرد کافر ازدواج کند يا اگر يکي از زوجين (زن و مرد) مرتد شوند؛ عقد نکاح آنان باطل مي‌شود، در اينجا هرگز نمي‌توان گفت که ارتداد يا کفر فرد، امري شخصي است و امور فردي را نبايد در امور اجتماعي مانند نکاح دخالت داد." دستگاه ها و نهادهاي مختلف کشور وظيفه دارند که در حفظ و مراقبت از مرزهاي ايمان و باور ديني مردم کوتاهي نکنند. خوشبختانه وظايف و مسئوليت هاي کليه دستگاه هاي قانونگذار و اجرايي در شوراي فرهنگ عمومي تحت عنوان راهکارهاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بيان و ابلاغ شده است و همه دستگاه ها و نهاد ها به صورت مستمر و هدفمند موظف اند در انجام آن مشارکت داشته و به صورت منسجم و هماهنگ عمل نمايند تا شرايط مساعد اجتماعي براي حفظ اين ارزش معنوي و فرهنگي و نهادينه شدن آن فرا هم آيد. مينو اصلاني رئيس بسيج جامعه زنان مي گويد:"يکي از اهداف انقلابيون در سال 57، مقابله با بي‌بندوباري در کشور بود.براي مقابله با اين نوع اباحه‌گري و بي‌بندوباري و هزاران شهيد تقديم انقلاب شد و جمهوري سلامي شکل گرفت تا مردم در آسايش و آرامش با حيا و عفاف به زندگي خود ادامه دهند.متأسفانه بعد از 4 دهه برخي نسبت به اين ارزش انقلاب اسلامي موضع‌گيري مي‌کنند.يکي از مهم‌ترين آثار حجاب به شخص زن بازمي‌گردد.زن با حجاب مي‌تواند با آرامش خاطر بيشتري در جامعه حضور پيدا کرده و به تحصيل علم بپردازد.بسامد تکرار وصاياي شهدا در مدار عفاف و حجاب عنوان شده است يعني قالب شهدا و وصيت‌نامه‌شان گفته‌اند ما رفته‌ايم تا زندگي عفيفانه باقي بماند.کساني که از حجاب اجباري دم مي‌زنند و خواهان حجاب اختياري هستند خائن و وابسته فرهنگ منحط غرب است.جالب است در شرايطي که هر روز در غرب شاهد گسترش جنبش‌هاي عفيفانه هستيم که با تأسي از انقلاب اسلامي پيش مي روند و فهميده‌اند که عدم پوشش زنان موجب فساد، بي‌بندوباري، فروپاشي خانواده و جامعه ناامن مي‌شود، عده‌اي در کشور ما که متأسفانه از خواص هم هستند خواهان حجاب اختياري شده‌اند.حجاب در کشور ما قانونمند است و از همه کشورهاي دنيا اين مسئله پذيرفته شده است." هر گاه بحث از حجاب و عفاف و فرهنگ سازي به ميان مي‌آيد از متولياني صحبت مي‌شود که به شماره ۲۶ دستگاه هستند. اين دستگاه‌هاي متولي را شوراي عالي انقلاب فرهنگي، معرفي کرده وطبق قانون در چارچوب اصول و مباني روش‌هاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف که در بهمن ماه سال ۷۶ تصويب کرد و در مرداد سال ۸۴ نيز، راهبردهاي گسترش فرهنگ عفاف در چارچوب اصول و مباني روش‌هاي اجرايي گسترش فرهنگ عفاف را به تصويب رساند و وظايف هر دستگاه را نيز شرح داد بعد هم مصوبات آن را به هر ۲۶ دستگاه متولي امر آموزش ابلاغ کرد. در اين مصوبه ۲۶ دستگاه قانونگذار و اجرايي موظف شده‌اند که وظايف تخصصي‌اي را در مورد حجاب و عفاف اجرا کنند. اين ۲۶ دستگاه و وزارتخانه عبارت بودند از: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت بازرگاني، سازمان صدا و سيما، نيروي انتظامي، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت علوم، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات، سازمان تربيت بدني، شهرداري، وزارت بهداشت، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر، سازمان بهزيستي، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعي، مجلس شوراي اسلامي، وزارت کشور، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، قوه قضائيه، وزارت مسکن و شهرسازي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نيروي مقاومت بسيج و وزارت راه و ترابري، که از سال ۸۴ تا کنون موظف شده‌اند تا وظايفي را شوراي فرهنگ عموميِ شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي آنها تعيين کرده است، اجرا کنند. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هايي که فعلاً هيچ فعاليتي در امر فرنگ سازي انجام نداده‌اند و به قول معاون اجتماعي ناجا از انجام وظايف‌شان شانه خالي کرده‌اند. سردار سعيد منتظر المهدي معاون اجتماعي ناجا معتقد است:"زنان و بانوان کشور ما اصولا حجاب مدار هستند و اين هنر ماست که اين دين مداري را در زنان بيدار کنيم تا جامعه اي دين ندار و حجاب مدار داشته باشيم.بيش از ۲۰ دستگاه مسوول ترويج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه اند.براي اشاعه فرهنگ حجاب تنها کار فرهنگي کفايت نمي کند و بايد همه دستگاه هاي ذي ربط در امر حجاب و عفاف پاي کار باشند.پليس آخرين ايستگاه در زمينه حجاب و عفاف است.پليس در زمينه حجاب و عفاف تمام تلاش خودش را به کار بسته تا تمام مسئوليت هاي اجتماعي اش را اجرايي کند. و طبق آمارها و پايش هاي موجود در اين زمينه نيز بسيار موفق عمل کرده است.بررسي ها و نتايج حکايت از آن دارد که بيش از ۷۰ درصد زنان ايراني به حجاب اعتقاد ‌دارند. بايد تلاش کنيم اين اعتقاد به فرهنگ و استفاده صحيح از حجاب تبديل شود." عفاف و حجاب اسلامي در تقابل با فرهنگ برهنگي و استثمار است. در شرايطي که بدخواهان نظام اسلامي و استکبار جهاني در شبيخون گسترده فرهنگي قصد دارند اين عزت و افتخار زن مسلمان را هتک کنند و با شبهه و تمسخر در تلاشند اين زينت بندگي را از آنان بگيرند وظيفه اصلي به دوش خود بانوان و دختران ماست تا در حفظ اين پوشش و پاکيزکي تلا ش کنند. اهميت‏ ندادن به عفاف و حجاب از سوي برخي از زنان، کم توجهي مسؤولان و متوليان امور فرهنگي به اجراي آن در جامعه، آثار زيانبار فردي و اجتماعي به ‏دنبال خواهد داشت و ممکن است به ‏تدريج بنيادهاي ارزشي و اخلاقي را سست و متزلزل کند و زمينه‏ هاي انحطاط فرهنگي و معنوي را فراهم سازد، از اين‏ رو شناخت عوامل مؤثر در سير نزولي توجه به عفاف و حجاب بسيار مهم است و مي ‏تواند ما را در تبيين و تقويت هرچه بهتر راهکارهاي اجرايي عفاف و حجاب ياري دهد.

نظر شما