شناسهٔ خبر: 24665823 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آداب درمیان؛

حرکات ریتمیک و نمایشی ، ویژگی موسیقی جنوب خراسان / آداب نوروز در شهرستان درمیان

شهرستان درمیان یکی از مناطق ایران است که از آثار و بناهای تاریخی و آداب اجتماعی و فرهنگی بسیار کهن و خاصی برخوردار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار وحدت درمیان ؛ با بیان این‌که ویژگی موسیقی جنوب خراسان حرکات ریتمیک و نمایشی است، گفت: موسیقی در این منطقه از سابقه‌ای طولانی برخوردار است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: این شهرستان دارای رقص‌ها و موسیقی‌های بسیار متنوعی است.

رمضانی ادامه داد: در شهرستان درمیان به ویژه بخش قهستان ترانه‌ها و آوازهای زیبا و حماسی‌ترین رقص‌ها و آهنگ‌های سازی و آوازی رواج دارد.

وی افزود : در ایام نوروز مردم این شهرستان در مراسم های جشن و سرور نوروز با ساز های متنوع و خوش آوای این منطقه صدای شادمانی خود را در فضای این دیار طنین انداز می کنند.

وی تصریح کرد: سازهای محلی این منطقه عبارتند از دهل، سرنا «ساز»، دایره و نی که معمولاً توسط خود نوازندگان ساخته می‌شوند.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی افزود: برخی قطعات موسیقی ویژه رقص‌های محلی در این منطقه عبارتند از اصیل، ناره ناره، چنشتی، چپ و راست، شیرجه، احوال، سه ضرب علاوه بر رقص‌های انفرادی، دو نفره و گروهی، رقص‌های دیگری نیز وجود دارد که چون رقصندگان آن‌ها به چوب بازی نیز می‌پردازند، در ردیف «چوب بازی‌ها» به حساب می‌آیند.

رمضانی با بیان این‌که نوعی دو بیتی‌خوانی موسوم به «فراقی» نیز در این منطقه رواج دارد، گفت: روستائیان دایره وار دور هم می‌نشینند و هر یک با خواندن دو بیت از اشعار محلی به بیان هجران و فراق خود می‌پردازند.

وی یادآور شد: شیوه خواندن یکسان و تکراری است و هر فرد بیت آخر را به گونه‌ای می‌خواند که نفر بعد از لحن خواندن آن می‌فهمد که نوبت اوست و باید فراغی را ادامه دهد.

انتهای پیام/
 

نظر شما