شناسهٔ خبر: 24663656 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

گفت و گو با نویسنده، کارگردان و بازیگر سریال شبکه پنج سیما(قسمت پایانی)؛

قصه ای پر از لابیرنت های دراماتیک و شخصیت های ناشناخته

عوامل سریال «سارق روح» احمد معظمی کارگردان، هومان فاضل تهیه کننده و متین ستوده یکی از بازیگران این سریال در آستانه سال نو مهمان خبرگزاری برنا شدند.

صاحب‌خبر -

متین ستوده بازیگر سریال های «گلناز»، «سه دونگ سه دونگ»، «عملیات 125»، «زمانه»، «پروانه»، «میکائیل»، «لیسانسه ها» و... این روزها با بازی در سریال «سارق روح» به کارگردانی احمد معظمی یک بازی چالش انگیز را تجربه کرده چرا که به گفته خود نسبت به دیگر تجربه های بازیگری فراز و فرودهای متعددی را برای بازی در این سریال پشت سر گذاشته است. او سریال «سر دلبران» را به کارگردانی محمدحسین لطیفی آماده پخش دارد.

حضور+عوامل+سریال«سارق+روح»+در+خبرگزاری+برنا+

احمد معظمی کارگردان سریال «حریم شخصی»، «جاده چالوس» و مجموعه سریال بعد از مدت ها با سریال «سارق روح» به تلویزیون بازگشت تا تمام تجارب سریال سازی اش را پس از اپیزودهای «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» این بار در قالب جدیدی تجربه کند.

حضور+عوامل+سریال«سارق+روح»+0

نویسنده سریال «آسمان من» که این بار با قلمی متفاوت، سریال «سارق روح» را نوشته درباره این مجموعه تلویزیونی از زوایای مختلف (قصه، شخصیت پردازی، بسط داستان و...) پاسخگو سؤالات برنا بود. هومان فاضل در این گفت و گو از همکاری اش با احمد معظمی می گوید.

حضور+عوامل+سریال«سارق+روح»+در+خبرگزاری+برنا+7

به بهانه سریال «سارق روح» با متین ستوده، احمد معظمی و هومان فاضل گفت و گویی داشته ایم که در ادامه از نظر می گذرانید.

حضور+عوامل+سریال«سارق+روح»+در+خبرگزاری+برنا+2

ابتدا از قصه شروع کنیم، طرح قصه سریال «سارق روح» از کجا شکل گرفت؟

هومان فاضل: طرح ابتدایی را مرتضی اصفهانی، مشاور امنیتی سریال بر عهده داشت که تقریبا 10صفحه و با 3 زاویه متفاوت بود. ما تصمیم گرفتیم این 3 داستان را ترکیب کنیم که مجموعه «سارق روح» شکل گرفت.

قالب اولیه ای که برای سریال در نظر داشتید به همین شکل بود؟

هومان فاضل: نه، ساختار اولیه اپیزودیک بود و قرار بود هر قصه در یک قسمت روایت شود. قصه را که خواندم متوجه شدم پتانسیل مجزا شدن را دارد، حتی قصه اول فقط 5 تا 7 قسمت از سریال را در برمی گرفت. قصه دوم و سوم هم به همین شکل بود به همین جهت ما نوروز گذشته به این نتیجه رسیدیم که برای این سریال فقط به یک فصل فکر کنیم. بخش هایی از طراحی های قبلی دور ریخته شد و دوباره طراحی جدیدی شکل گرفت.

احمد(معظمی) از چه زمانی به پروژه اضافه شد؟

هومان فاضل: وقتی ما تصمیم گرفتیم به یک سیناپس کامل از هر قصه برسیم که مجموع آن ها سه فصل بود، طرح کلی را برای احمد معظمی فرستادم و از همان شب با هم مرتبط شدیم و تعاملات ببین ما درباره این قصه شروع شد. در این مرحله طراحی فصل اول که موضوع آن «سارق روح»، فصل دوم «مواد مخدر» و فصل سوم «جاسوسی» بود، تکمیل شد.

احمد معظمی: تعداد کارگردان های کاندید برای این کار زیاد بود از جمله مهدی فخیم زاده، فرهاد نجفی، محمود معظمی و... ولی تهیه کننده اصرار داشت که من کارگردان این سریال باشم. من تجربه کار اپیزودیک را داشتم ولی بعد از سریال «جاده چالوس» حدود 4 سال سریال تلویزیونی نساختم البته پیشنهاد خاصی هم نداشتم، پس بهترین فرصت بود که تمرکزم را روی ساخت یک فیلم سینمایی بگذارم که «حریم شخصی» را ساختم، اما پس از آن هومان فاضل فیلمنامه «سارق روح» را برایم فرستاد. وقتی فیلمنامه را خواندم برایم انقدر جذابیت داشت که فقط 3 شب فیلمنامه را می خواندم و آنالیز می کردم.

96-12-c23-1147

هومان (فاضل) در قدم اول  تو احساس نمی کردی احمد برای کارگردانی این کار جوان است و شاید همه آنچه مد نظر قصه پیچیده این سریال است درنیاید؟

هومان فاضل: نه اتفاقا ما با هم چند بار قصد همکاری داشتیم اما هر دفعه شرایط لازم برای این همکاری فراهم نمی شد ولی درمورد سریال«سارق روح» نظرم این بود که در قدم اول به یک کارگردان جوان و فردی که کاملا داستان را متوجه می شود، نیاز است. احمد معظمی وقتی داستان را خواند، برنامه ریزی زیادی برای ساخت این سریال داشت و این برای من نکته مثبتی بود.

احمد (معظمی) تو به دلیل ساخت مجموعه «شاید برای ...» فرصت کار در ژانرهای مختلف را داشتی و کسب تجربه کردی اما این فیلمنامه به تو فرصت بلند پروازی که همیشه همراه توست را می داد...

(می خندد) بله، درست است ... از همان شب اول که هومان فاضل فیلمنامه را برای من فرستاد ارتباط خیلی خوبی با آن گرفتم و فکر می کنم این فیلمنامه من را به چیزی که در ذهن داشتم نزدیک کرد.

دقیقا بر عکس جاده چالوس ... به نظرم آن سریال و قصه اش مال تو نبود!

واقعا هم مال من نبود چون از لحاظ روحی در شرایط خوبی نبودم و تهیه کننده هم خیلی ضعیف عمل کرد، اما در مورد این مجموعه تلویزیونی وقتی فیلمنامه را خواندم فرصت را غنیمت شمردم و می دانستم از آن موقعیت هایی است که برای هر کارگردانی پیش نمی آید. افراد زیادی شبانه تماس می گرفتند که حاضر هستند با نصف قیمت احمد معظمی این سریال را می سازیم اما هومان فاضل، عباس نعمتی، مرتضی اصفهانی و... پشت من ایستادند و بعد از این ماجراها تصمیم بر این شد که کارگردانی این سریال را بر عهده بگیرم.

حضور+عوامل+سریال«سارق+روح»+در+خبرگزاری+برنا+9

بی شک یکی از ایرادهای 10 سال اخیر تلویزیون در عرصه تولیدات نمایشی ما بحث فیلمنامه است. اتفاقی که به حجم مخاطب سیما لطمه بسیاری وارد کرده است. بازیگران و کارگردانان شاید بین چند فیلمنامه ضعیف مجبور به انتخاب یک اثر متوسط باشند اما این دلیل، منطقی نیست برای نویسندگان که با تولیدات تکراری، ضعیف و سر دستی علاقه ای به راه انداختن یک قصه بکر و جذاب نداشته باشند. تو به عنوان نویسنده، آدم پرکاری نیستی که همزمان با چند دفتر کار کنی همین موضوع یک نکته مثبت برای این فیلمنامه است، تو اصولا به دور از حاشیه کار می کنی و یک قصه خوب می سازی...

آدمی نیستم که همزمان چند سریال را با هم کار کنم شاید علت کم کاری ام همین باشد. از سال 88 تصمیم گرفتم نوشتن سریال را خیلی جدی شروع کنم. طی این سال ها تعداد پیشنهاد های همکاری را که نپذیرفته ام بیشتراز پیشنهاد هایی است که قبول کرده ام، اما وقتی این فیلمنامه به من پیشنهاد شد، تحقیقات زیادی پیرامون آن انجام دادم ، در واقع به طور کامل روی فیلمنامه «سارق روح» متمرکز شدم.

2703760

خانم ستوده شما از نقشت و از سریال «سارق روح» بگو...

متین ستوده: تجربه ای که در سریال «سارق روح» به عنوان بازیگر داشتم و نقشی که خیلی خوب به آن پرداخته شده بود، باعث شد که بتوانم بخشی از توانایی هایم را در تلویزیون نشان دهم. خوشبختانه هومان فاضل خیلی این نقش را پخت و اصطلاحا شاه نقش بود.

احمد معظمی: نقش "فرشته" که از سوی نویسنده خلق شده در واقع چند شخصیت را بازی می کند، این خیلی سخت و در عین حال جذاب است که متین ستوده به خوبی از عهده آن برآمده است یا مثلا در مورد دانیال حکیمی که ما او را در این سریال کاملا متفاوت می بینیم.

96-12-c23-1148

یه سوال بی رودربایستی از اول انتخاب شما برای نقش "نادر" دانیال حکیمی بود؟

نه ... ما برای انتخاب بازیگر نقش "نادر" اولین انتخاب ما دانیال حکیمی نبود در واقع هومان فاضل پیشنهاد داد که دانیال حکیمی برای این نقش انتخاب شود. اول برای این انتخاب کمی شک داشتم چون دانیال حکیمی در بازی حرکت زیادی دارد اما وقتی در جلسات مختلف، تمام اِکت و حرکات مرسوم در بازی دانیال حکیمی را گرفتیم نظرم تغییر کرد، البته خود او هم خیلی مشتاق و همراه ما بود. این موضوع در مورد تمام نقش ها صدق می کند حتی افرادی که چهره هستند و تک سکانس بازی می کنند. تمام تیم سازنده «سارق روح» تلاش کردیم یک کار متفاوت را ارائه دهیم. مشورت هومان فاضل و مشاوره خوب مرتضی اصفهانی خیلی به این پروژه کمک کرد.

معمولا خیلی از سریال های ما (در قصه) مملو از اتفاقاتی است که در پایان مناسب جمع نمی شوند. طراحی پر حادثه یک سریال تلویزیونی این ترس را برای تو نداشت که در انتها داستان آنطور که باید جمع نشود و شخصیت ها فاینال کاملی نداشته باشند؟

هومان فاضل: من همیشه در طراحی داستان از پایان قصه شروع به نوشتن می کنم ولی نکته اینجاست که ما خیلی از قصه ها را از نویسنده و کارگردان ایرانی نمی پذیریم اما اگر همان قصه را از یک نویسنده غیر ایرانی ببینیم به راحتی می پذیریم. سعی می کنم قصه هایی که می نویسم خیلی پر حادثه و جمع و جور باشند تا بتوانم اصل داستان را روایت کنم. این قصه چون حاشیه ندارد مطمئنا بیننده، داستان را پیگیری خواهد کرد.

احمد معظمی: هومان (فاضل) در نوشتن فیلمنامه این سریال خیلی نکات را رعایت کرده تا تماشاگر داستان را گم کند. این مجموعه فارغ از قسمت سرگرمی اش یک بخش آموزش هم دارد که قسمت های آموزشی را در کل کار پخش کرده ایم.

به نظرم احمد معظمی در کارگردانی این سریال به رغم شخصیت های رئال و سبک دیالوگ نویسی نزدیک به محاوره به دنبال یک دکوپاژ متفاوت و قاب بندی های فاصله دار با نمایش مستند بوده...

احمد معظمی (می خندد): درست می گویی اما نه به اندازه ای که کارگردانی ام را به رخ بکشم.

نه منظورم به اندازه به رخ کشیدن کارگردانی نبود اما جنس کار تو اصولا کاشت دوربین و گرفتن نمای معمولی نیست در واقع در سریال سازی تنها با روایت قصه به صورت تخت راضی نمی شوی...

قصه ما پیچیده است چون باید مخاطبان رده های مختلف سنی را در نظر بگیریم اما در مورد ساختار کلی کار نیاز به فضاسازی بود و جنس نوشته های هومان (فاضل) هم خیلی مرتبط به فضا است و من هم سعی می کردم متن را تغییر ندهم.

متین ستوده: بله واقعا شاهد رعایت این نکات بودم. تا به حال سکانس های سنگین زیادی را بازی کرده ام اما در فاینال کار می بینم که اشاره کوتاهی به آن بخش شده است اما در این زمینه واقعا تمام اصول رعایت شده است.

هومان (فاضل): احمد می داند کجا باید بار قصه از طریق بازیگر منتقل شود. در واقع در کارش به یک پختگی رسیده است که در این سریال به وضوح شاهد آن خواهیم بود.

نکته جالب در بازی دانیال حکیمی اجرای نقشی متفاوت با هر آنچه تا به حال از او دیده ایم. او در این مجموعه تلویزیونی کارکتری خارج از فیزیک، نگاه، سن، کاراکتر و... خودش را نشان می دهد شاید بتوان گفت او در این مجموعه متفاوت با همیشه دیده می شود...

احمد معظمی: بله، روز اول که برای تصویربرداری در محل لوکیشن حاضر بودیم، بازی دانیال خیلی منطبق با ایده آل ما نبود ولی روز دوم خودش را به ما رساند و بازی اش دقیقا همان چیزی شد که مد نظرما بود. مهم ترین مسئله در مورد حکیمی همراه بودن با تمام تیم و تلاشش برای رسیدن به این هدف است. واقعا همه تیم از انتخاب دانیال حکیمی خوشحال هستیم.

غیر از دانیال حکیمی هم کسی برای این نقش مد نظرتان بود؟

احمد (معظمی): ما برای انتخاب بازیگرها با هومان (فاضل) مشورت داشتیم و همیشه به او می گفتم وقتی این نقش را می نوشتی چه کسی در ذهنت بود ...

هومان(فاضل): همیشه سعی می کنم وقتی یک فیلمنامه را در دست نگارش دارم کسی را برای بازی در آن نقش تصور نکنم چون ممکن است آن بازیگر با نقش منطبق نشود. برای انتخاب بعضی از بازیگرها با احمد (معظمی) به اختلاف بر می خوردیم ولی او با یک دید کلی به آن کاراکتر و بازیگر نگاه می کرد و زمانی که خروجی کار را دیدم واقعا خوشحال بودم که به کارگردان این سریال اعتماد کردم.

برای نقش "فرشته" قبل از تو کاندیدهایی بودند خبر داری؟

متین ستوده: خانم مهراوه شریفی نیا قرار بود به جای من بازی کند، اما نکته جالب توجه اینجاست که من به خاطر خستگی کار اصلا نمی خواستم این نقش را بازی کنم ولی الان واقعا خوشحالم که این نقش را انتخاب کردم. من چند سال پیش با احمد معظمی کار کردم ولی در طی این چند سال همه ما تغییر کردیم و قوی تر شدن کارگردانی احمد (معظمی) من را برای بازی در این سریال وسوسه کرد. البته بازی در این نقش و دیالوگ های هومان فاضل که خیلی سخت بود من را به چالش کشاند، ولی مجموع این اتفاقات برای بازیگر جذاب است چون می تواند توانایی اش را نشان دهد.

در قدم اول چه تصوری از بازی در این نقش برای خودت داشتی؟

متین ستوده: ابتدا وقتی فیلمنامه را خواندم برایم جذاب بود اما رفته رفته نقش خاکستری "فرشته" را درک کردم و برایم تجربه جدیدی بود، چون در این قصه، از یک جایی به بعد شخصیت "فرشته" دیگر حرکت بیرونی ندارد و این کار بازیگر را سخت تر و جذاب تر می کند. واقعا از آقای فاضل برای نگارش چنین نقش متفاوتی ممنون هستم.

اصولا تو در نوشته هایت به اشیاء و وسایل کوچک اطراف زندگی شخصیت هایت نگاهی ویژه و حتی گاه دراماتیک داری، چرا؟

هومان فاضل: بله، به نظرم اشیاء کاربرد زیادی دارند و به شکل های مختلف می شود از آن ها استفاده کرد. در دوران دانشجویی فیلمی را دیدم که یک بچه از ابتدا با طنابی بازی می کند بعد از آن در چند بخش از همان طناب استفاده می شود. در سریال «سارق روح» به خاطر نوع کار، شرایط برای من فراهم بود تا چیزی را که در ذهن دارم پیاده کنم. من هم این علاقه را داشتم ولی وقتی با احمد (معظمی) صحبت کردم مشتاق تر از من بود بنابراین سعی کردیم از اشیاء با توجه به نوع کاربردی که دارند در این سریال استفاده کنیم. به عنوان مثال در بخش های ابتدایی سریال نگینی داریم که با پیشنهاد کارگردان این سریال انقدر روی آن مانور می دهیم که قسمت آخر هم آن را می بینیم.

احمد معظمی: این اشیا در قصه کارکرد دارند و طوری نیست که ما آن ها را رها کرده باشیم بلکه تا جایی که بودجه داشته ایم این مسائل را رعایت کرده و از کیفیت کار هم اصلا کم نکرده ایم.

با توجه به اینکه سریال در نیمه راه است و اصولا این روزها پایان بندی سریال ها تحت تاثیر شرایط اقتصادی پروژه با وسواس کمتری تولید می شود به عنوان کارگردان از فاینال کار راضی بودی؟

احمد معظمی: اولا که واقعا تهیه کننده شرایط مهیایی را در ساخت این سریال ایجاد کرد اما باید بگویم ابتدا روی فینال شک داشتم ولی وقتی روی کاغذ آورده شد برایم جذاب بود. وقتی می بینم هرکسی که سریال را قبل از اینکه روی آنتن برود می بیند و از آن راضی است انگیزه می گیرم. همه این ها را مدیون لطف خدا هستم که این تیم را دور هم جمع کرد. در مورد بازی متین ستوده هم انصافا باید بگویم که این بازیگر خیلی با انگیزه و بی حاشیه است. در یک سکانس مجبور بود به زیرزمینی برود که فضای آن جا خیلی سرد بود و هرکسی جای او بود برای سرما و مونولوگ های سنگینی که داشت اعتراض می کرد.

متین ستوده: سکانس های سخت و پیچیده را دوست داشتم. این هم جزو سکانس هایی است که واقعا برایم جذاب بود.

شما در این سریال (فاضل و معظمی) در میزانسنی نزدیک کار کردید ارتباط نزدیک نویسنده  وکارگردان تجربه خوبی بود؟

احمد معظمی: من اولین بار است که با نویسنده انقدر خوب ارتباط برقرار کرده ام. اما نسبت به هومان (فاضل) احساس می کردم تفکر و نگاه من و او خیلی بهم نزدیک است بطوری که بین ما تعامل برقرار بود.

هومان فاضل: همیشه نتیجه گفت و گو با احمد معظمی حتی با وجود اختلاف یک گزینه سوم می شد. یعنی یک گزینه جدید رو می شد و به نقطه کاملی می رسیدیم. حتی همیشه ایده آل ترین روش کار برای من زمانی است که کارگردان مشخص شود تا من بتوانم با او به تعامل برسم. احمد (معظمی) همیشه دارای ایده بود و این خیلی به کار ما کمک می کرد. البته آقای اصفهانی هم خیلی تاثیرگذار بود و خوشبختانه با او هم زود به تعامل رسیدیم.

و اما فصل دوم...

احمد معظمی: بعد از یک دوره استراحت پیش تولید فصل دوم را شروع می کنیم که احتمالا بعد از عید نوروز باشد.

این روزها به سینما هم فکر می کنی؟

پیشنهاد بازی در یک فیلم سینمایی را داشتم ولی چون موضوع فیلم کمدی بود پیشنهاد را قبول نکردم.

و برنامه های متین ستوده بعد از «سر دلبران»، «لیسانسه ها» و «سارق روح»

متین ستوده: خوشبختانه از اول روند درستی را طی کردم برای همین فکر می کنم الان وقتش رسیده که کمی محتاط تر انتخاب کنم. مخصوصا برایم مهم است که با چه اثری وارد سینما می شوم. الان ولع دارم از پله دوم پیشرفت کنم به پله سوم و حتما کاری که برایم تجربه جدیدتری داشته باشد را انتخاب می کنم.

احمد معظمی: ابوالفضل صفری، تهیه کننده این سریال با اینکه خیلی جوان است اما انقدر به نوع رفتار و کار با گروه آگاهی دارد که به تک تک ما حس امنیتی داد.

گفت و گو: مجتبی احمدی

فاطمه زاهد

 

نظر شما