شناسهٔ خبر: 24662911 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ایران مصمم به توسعه روابط با عمان است

رئیس جمهور بر ضرورت تلاش برای توسعه و تقویت بیش از پیش روابط تهران – مسقط تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

ایران مصمم به توسعه روابط با عمان استبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، آقاي روحاني امروز يکشنبه در اين ديدار ، توسعه روابط بانکي و تسهيلات براي رفت و آمد تجار دو کشور را در گسترش مناسبات و همکاري‌هاي تجاري و اقتصادي فيمابين حائز اهميت برشمرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران مصمم به توسعه همه جانبه روابط و مناسبات و همکاري‌ها با عمان است.

وي با اشاره به ضرورت تشويق کارآفرينان و فعالان اقتصادي دو کشور براي انجام سرمايه‌گذاري‌ها و پروژه‌هاي مشترک در ايران و عمان، اظهار داشت: امروز ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي فراوان سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف، پتروشيمي، انرژي، فولاد، آلومينيوم، راه‌آهن و توسعه بنادر، در ايران وجود دارد که سرمايه گذاران عماني هم مي‌توانند در اين پروژه‌ها مشارکت داشته باشند.

رئيس جمهور با بيان اينکه توسعه بنادر چابهار و جاسک و اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان در توسعه مناسبات اقتصادي کشورهاي منطقه تأثيرگذار خواهد بود، بر ضرورت تلاش براي اجراي هر چه سريع‌تر توافقات و پروژه‌هاي مشترک دو کشور در بخش‌هاي مختلف بويژه انرژي و ترانزيت تأکيد کرد.

آقاي روحاني با اشاره به اينکه امروز ايران و عمان مسئوليت سنگيني در قبال مسايل منطقه به دوش دارند و بايد با استفاده از تجارب خود در راستاي توسعه صلح و ثبات منطقه گام بردارند، افزود: هر چه منطقه ناامن و بي‌ثبات‌تر باشد، کشورهاي منطقه بيش از همه متضرر خواهند شد.

رئيس جمهور اوضاع انساني در يمن را بسيار بحراني و نگران‌کننده دانست و با تأکيد بر ضرورت ارسال کمک‌هاي دارويي و غذايي براي مردم يمن و تلاش براي پايان دادن بمباران و کشتار مردم اظهار اميدواري کرد همکاري‌هاي متقابل ايران و عمان بتواند موجب کمک‌ به مردم يمن و برقراري صلح و آرامش در اين کشور شود.

يوسف بن علوي وزير امور خارجه عمان نيز با اشاره به روابط و همکاري‌هاي دوستانه و رو به گسترش دو کشور در سال‌هاي اخير، گفت: عمان همواره خواستار برقراري مناسبات همه جانبه و حداکثري با جمهوري اسلامي ايران بوده و در اين راستا تلاش مي‌کنيم تا گام‌هاي جديدي را در مسير گسترش همکاري‌هاي تجاري و فرهنگي در تهران – مسقط برداريم.

وزير امور خارجه عمان با اشاره به ضرورت تسهيل در روابط بانکي ايران و عمان، برقراري تجارت مستقيم و استفاده از پول ملي در اين مناسبات، اظهار داشت: بايد بازرگانان و فعالان اقتصادي دو کشور براي انجام همکاري‌هاي نزديک‌تر و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک تشويق و ترغيب شوند.

بن علوي توسعه بندر چابهار و راه‌آهن کريدور شمال – جنوب را در تجارت بين‌المللي مؤثر دانست و خواستار توسعه روابط و مناسبات دو کشور در بخش‌هاي مختلف از جمله انرژي، ترانزيت، همکاري‌هاي بندري و روابط تجاري و اقتصادي شد.
وي با تقدير از اهتمام و جديت جمهوري اسلامي ايران براي تقويت صلح و ثبات در منطقه، گفت: درگيري‌ها در يمن جز مصيبت و نابساماني نتيجه‌اي براي منطقه به همراه نداشته و بايد تلاش کنيم تا هر چه سريع‌تر، کشتار مردم در اين منطقه به پايان و کمک‌هاي انسان‌دوستانه به دست مردم برسد.

نظر شما