شناسهٔ خبر: 24662789 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

تحقیقات درباره "استفاده غیرمجاز" شرکت مشاور ستاد ترامپ از فیس‌بوک

دادستان کل ایالت ماساچوست آمریکا از آغاز تحقیقات درباره یک شرکت مشاور مرتبط با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ خبر داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نشریه انگلیسی آبزرور و روزنامه نیویورک تایمز در گزارش‌های جداگانه گفته‌اند که "کمبریج آنالیتیکا" - یک شرکت آمریکایی تحلیل داده‌ها که با دانشگاه کمبریج بریتانیا ارتباطی ندارد - جزئیات حساب‎های حداقل ۵۰ میلیون کاربر فیس‎بوک را به طور غیرمجاز به دست آورده است.

فیس‎بوک روز جمعه (۱۶ مارس) حساب کاربری این شرکت را به طور موقت بست. "کمبریج آنالیتیکا" و فیس‎بوک تاکید دارند که خلافی مرتکب نشده‎اند.

الکساندر نیکس، بنیانگذار "کمبریج آنالیتیکا" است اما مالک اصلی آن رابرت مرسر، میلیاردر جمهوریخواه است که از دونالد ترامپ حمایت می‌کند. این شرکت در گذشته زیر نظر استیو بنن، مشاور سابق ترامپ فعالیت می‎کرد و در کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (بریگزیت) هم فعال بود.

به گزارش بی.بی.سی الکساندر کوگن - آمریکایی روس تبار و استاد روان شناسی دانشگاه کمبریج - در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی در ابتکاری شخصی یک اپلیکیشن شناخت شخصیت راه اندازی کرده بود که از کاربران فیس‎بوک می خواست به اطلاعات آنها و دوستانشان در این شبکه اجتماعی دسترسی پیدا بکند.

الکساندر کوگن متهم است که داده‌های جمع آوری کرده را به طور غیرقانونی به "کمبریج آنالیتیکا" فروخته که از آن برای بهتر هدف قرار دادن شهروندان آمریکا با آگهی‌های تبلیغاتی انتخاباتی استفاده کرده است.

در پی انتشار این خبر، فیس‎بوک اپلیکیشن یاد شده را یک کلاهبرداری خواند و آن را مسدود کرد. فیس‏بوک همچنین حساب کاربری الکساندر کوگن را بست. حداقل ۲۶۵ هزار نفر آن اپلیکیشن را به طور مستقیم دریافت کرده بودند.

کریستوفر وایلی، یکی از کارکنان سابق "کمبریج آنالیتیکا" که درباره فعالیت‌های این شرکت به نیویورک تایمز اطلاعات داده، گفته است: "مقررات برای آنها اهمیتی ندارد. از نظر آنها، این یک جنگ است و هر کاری منصفانه است."

"کمبریج آنالیتیکا" می‌گوید در دسامبر ۲۰۱۵ پس از آن که از نحوه جمع آوری داده‌ها آگاه شد آنها را پاک کرد. این شرکت تاکید دارد که از آن داده‌ها در ارائه خدمات به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ استفاده نکرده است.

این در حالیست که فیس‎بوک می‌گوید: "ما گزارش‌هایی دریافت کرده‌ایم مبنی بر این که برخلاف تضمین نامه‌ای که به ما داده شد، همه آن داده‌ها پاک نشده است."

نشریه آبزرور می‌گوید فیس‎بوک حدود دو سال است که از این ماجرا مطلع بوده اما تنها پس از رسانه ای شدن ماجرا بوده که دست به یک اقدام ملموس زده است.

رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده ترامپ-روسیه، پیشتر خواهان دریافت ایمیل‎های کارکنان "کمبریج آنالیتیکا" شده بود.

دولت و پارلمان بریتانیا هم چندی پیش به طور جداگانه درباره نحوه عملکرد "کمبریج آنالیتیکا" در جریان کمپین بریگزیت تحقیقاتی را آغاز کردند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما