شناسهٔ خبر: 24662355 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آبزرور: جانشین تیلرسون در برخورد با ایران و کره شمالی بی‌رحم‌تر است

یک نشریه انگلیسی ضمن اشاره به اقدامات رئیس جمهور آمریکا در برکناری مقامات این کشور یکی پس از دیگری نوشت با این رویه وی در نهایت فقط می‌تواند به خانواده خود اعتماد کند و به آن‌ها پست و مقام بدهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، نشریه آبزرور متعلق به روزنامه گاردین در یادداشتی پیرامون اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در انتخاب و برکناری مقامات این کشور یادآور شد «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در حالی برکنار شد که از سفر افریقا باز می‌گشت و زمان زیادی از مرگ پدرش نگذشته بود.

آبزرور ادامه داد، «اندرو مک‌کِیب» قائم مقام رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) نیز روز جمعه برکنار شد. مک‌کِیب می‌گوید از آنجایی که می‌توانست شاهدی برای شورای ویژه تحقیقات درباره توطئه تبانی با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد، از جانب رئیس جمهور هدف برکناری قرار گرفت. اما ترامپ با اعلام برکناری وی در توییتر خود نوشت این روز، روز بزرگی برای مردان و زنان سخت‌کوش در اف‌بی‌آی خواهد بود. اتفاقی که برای تیلرسون و مک‌کیب افتاد هم‌اکنون برای «هربرت ریموند مک‌مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا هم خواهد افتاد.

نشریه آبزرور در ادامه نوشت، ادامه این گمانه‌زنی‌ها و تردید‌ها بخشی از سیرک ترامپ است و یادآور این واقعیت که گرچه کسب و کار وی مدام با ورشکستگی روبرو شده است، اما ترامپ به عنوان یک مجری برنامه‌های تلویزیونی فرد موفقی است.

آبزرور نوشت، ترامپ مقامات عالی رتبه این کشور را اخراج و با کسانی جایگزین می‌کند که شاید شان کمتری داشته باشند، اما به غرایض ترامپ وفادارتر خواهند بود. در حیطه سیاست خارجی، فضای جدید به نظر تخاصمی‌تر خواهد بود، وزیر خارجه با یک فرمانده سیا جایگزین شده که نسبت به ایران و کره شمالی بی‌رحم‌تر است. یکی از جانشینان احتمالی مک‌مستر هم جان بولتون خواهد بود که در دوره ریاست جمهور بوش، خواستار بمباران کره شمالی و استفاده از قدرت نظامی در جهان در راستای منافع آمریکا به جای گیر افتادن در توافق‌های چندجانبه شده بود.

آبزرور در ادامه نوشت، بازخورد ناخوشایند این اقدامات ترامپ فورا در اروپا دیده شد. پنج شنبه گذشته دیپلمات‌های ارشد آمریکا، اروپا، روسیه، چین و ایران در وین جمع شدند تا درباره آینده برجام صحبت کنند. بعد از جلسه عکس گروهی نشان داد که همه ناراحت به نظر می‌رسیدند. از سوی دیگر ترامپ هم قصد خود برای برهم زدن توافق را مخفی نکرده و این مسئله تا حدی به این دلیل است که باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا آن را دستاوردی برای خود می‌دید.

در ادامه یادداشت آمده است، همچنین تیلرسون گرچه منتقد برجام بود، ولی خواستار حفظ آن نیز بوده است و دلیل عمده وی برای حفظ برجام این بود که از بین رفتن برجام را بازگشت به تقابل اتمی در خاورمیانه می‌دانست. ترامپ هم یکی از دلایل برکناری تیلرسون را اختلاف دو طرف در مساله برجام عنوان کرده بود. از سوی دیگر، با وجود درگیری لفظی میان ترامپ و کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی، پیونگ یانگ رئیس جمهور آمریکا را به نشست مشترک دعوت کرد و این نشست می‌تواند پیشرفت‌های قابل توجهی به دنبال داشته باشد، اما احتمال شکست آن نیز وجود دارد و با وجود پامپئو که خواستار تغییر رژیم در کره شمالی است، ترامپ باید تصمیم بگیرد که آماده استفاده از تسلیحات است یا نه.

در انتهای یادداشت آبزرور آمده است، برخی از محافظه‌کاران آمریکایی معتقدند ترامپ در نهایت مانع شروع یک درگیری تازه خواهد شد. به اعتقاد برخی بولتون یک واقع‌گرای تهاجمی و ترامپ یک واقع‌گرای تدافعی است. از این رو ترامپ احتمالا بولتون را به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب نمی‌کند. این احتمال وجود دارد که ماه عسل ترامپ و پامپئو نیز چندان دوام نیاورد. به سختی می‌توان شاهین‌هایی (نومحافظه کاران) را در واشنگتن پیدا کرد که برای روسیه استثنا قایل باشند و وزیر خارجه جدید همواره موضع رقابتی در قبال مسکو داشته است و با وجود موضع نرم ترامپ در قبال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، تنها چیزی که رئیس جمهور آمریکا بدان می‌تواند اعتماد کند خانواده خودش است. داماد ترامپ جرد کوشنر در تصمیمات برای خاورمیانه و دیگر مناطق نفوذ داشت همچنین اخیرا بعد از آنکه «کانگ کیانگ وا» وزیر خارجه کره جنوبی به آمریکا سفر کرد و نتوانست با تیلرسون جلسه داشته باشد به وی گفته شد به جای او با مشاور کلیدی یعنی ایوانکا ترامپ دختر ارشد رئیس جمهور دیدار کند.

نظر شما