شناسهٔ خبر: 24661963 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راه‌حل مشکل بیکاری افزایش سرمایه‌گذاری است

معاون اول رییس جمهور نیاز اصلی سرمایه‌گذاری در کشور را امنیت سرمایه‌گذاری دانست و گفت: باید شرایطی بوجود آید که بخش خصوصی با خیال راحت بتواند سرمایه‌گذاری کند.

صاحب‌خبر -

جهانگيري: مهمترين راهکار حل مشکل بيکاري افزايش سرمايه‌گذاري استبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پايگاه اطلاع رساني دولت، دکتر اسحاق جهانگيري ظهر امروز (يکشنبه) در حاشيه آخرين جلسه هيات وزيران در سال 96 در گفتگو با خبرنگاران تاکيد کرد: هيچ نهادي نبايد براي بخش خصوصي مزاحمت ايجاد کند چرا که مهمترين پيام اصل 44 قانون اساسي نيز اين است که هيچ محدوديتي براي سرمايه گذاري در کشور وجود ندارد.

وي يکي از مهمترين چالش هاي پيش روي کشور را بيکاري دانست و اظهار داشت: امروز بايد براي رفع بيکاري بعنوان اصلي ترين مشکل کشور برنامه جدي تهيه کنيم که مهمترين راهکار براي حل اين مشکل و ايجاد فرصت هاي شغلي افزايش سرمايه گذاري است.

معاون اول رييس جمهور افزود: بايد شرايطي ايجاد شود تا بخش خصوصي بتواند به راحتي در کشور سرمايه گذاري کند و منابع عمومي و دولتي و سپس منابع خارجي به سمت کشور سرازير شود و بايد توجه داشته باشيم که سرمايه گذاران خارجي به وضعيت بخش خصوصي داخلي و نحوه برخورد دولت با بخش خصوصي نگاه مي کنند و اگر ببينند که بخش خصوصي داخلي با خيال آسوده فعاليت مي کند، آنگاه به سرمايه گذاري در ايران ترغيب مي شوند.
وي با بيان اينکه ايران از ظرفيت ها و قابليت هاي فراواني برخوردار است و مي تواند منابع مالي خارجي را به سمت خود جذب کند، تصريح کرد: يکي ديگر از نيازهاي سرمايه گذاري در کشور تامين منابع مالي است که در اين راستا نظام بانکي و بازار سرمايه بايد نقش قوي تر و جدي تري ايفا کنند که البته براي تحقق اين اهداف برنامه ريزي شده است.
دکتر جهانگيري با اشاره به مصوبه امروز جلسه هيات وزيران براي استفاده از خط فاينانس 10 ميليارد دلاري از کشور چين، افزود: اين يعني منابع مالي خارجي در حال جذب شدن است و اگر فضاي بين المللي به سمت بهبود پيش رود ايران شايستگي دارد که ده ها ميليارد دلار منابع مالي خارجي جذب کند.
معاون اول رييس جمهور وضعيت نامطلوب معيشتي مردم را از ديگر چالش هاي کشور برشمرد و با بيان اينکه درآمد مردم در سنوات گذشته به شدت کاهش يافته و قدرت خريد مردم ضعيف شده، خاطر نشان کرد: براي کمک به وضعيت معيشتي مردم نيازمند سياست هاي اصلاحي هستيم و بايد توجه بيشتري به طبقات ضعيف و حقوق بگير کشور داشته باشيم.
وي افزود: علي رغم تلاش دولت در سالهاي اخير مبني بر اينکه درآمد طبقات ضعيف و حقوق بگير متناسب و حتي بيش از ميزان تورم باشد، اما متأسفانه هنوز کاهش قدرت خريد مردم که مربوط به سنوات گذشته است جبران نشده و اين موضوع از ابتداي سال 97 با جديت بيشتري در دستور کار دولت خواهد بود.
دکتر جهانگيري با بيان اينکه دولت دوازدهم از ابتدا کار خود را تحت فشارهاي سياسي شديد آغاز کرد، اظهار داشت: در زمان لازم بايد از دولت دفاع کرد و هم بايد وضعيت دولت را با گذشته مقايسه کرد که چگونه عمل مي شده است.
معاون اول رييس جمهور ادامه داد: دولت بايد در فضاي آرام کار کند تا بتواند چالش هاي پيش روي کشور را مرتفع سازد چرا که کشور با چالش هاي بزرگي روبرو است و به تعبير اقتصاد دانان برخي از اين چالش ها به ابر چالش تبديل شده است
وي از مسئله کمبود منابع آب بعنوان يکي از ابرچالش هاي کشور نام برد و گفت: کمبود منابع آب امروز به يک مسئله سياسي ـ اجتماعي و در مواردي به مسئله امنيتي تبديل شده و مردم براي کمبود آب دست به حرکت هاي اعتراضي مي زنند.
دکترجهانگيري اضافه کرد: البته اين طور نيست که دولت بتواند منابع آب خلق کند چرا که منابع آب موجود در کشور مشخص است اما در هر صورت مسئله کمبود آب به موضوعي تبديل شده که عموم مردم ايران بايد به آن توجه جدي داشته باشند.
معاون اول رييس جمهور آلودگي هوا را از ديگر مسائل کشور دانست و با اشاره به اينکه خيلي ها در گذشته به اين موضوع توجه نداشتند و مسائل زيست محيطي را يک موضوع فانتزي مي دانستند، تصريح کرد: امروز مسائل زيست محيطي و آلودگي هوا به يک مسئله جدي تبديل شده و اين مسئله در برخي کلان شهرها شکل جدي تري به خود گرفته و در استان هاي خوزستان و سيستان و بلوچستان، ريزگردها و طوفان شن مردم را به شدت آزار مي دهد.
وي ادامه داد: در ساير مسائل اقتصادي نيز مشکلاتي نظير نظام بانکي و بودجه دولت وجود دارد و در حوزه اجتماعي نيز چالش هاي بزرگي در کشور داريم که برخي جامعه شناسان از آن بعنوان گسست اجتماعي ياد مي کنند.
دکتر جهانگيري ادامه داد: تا کي قرار است که اختلاف بين نيروهاي انقلاب ادامه پيدا کند و فکري براي حل آن نشود. راهکار حل مسائل کشور راهکار سياسي است يعني امروز ديگر راهکارهاي تکنيکي چندان موثر نيست بلکه بايد با استفاده از راهکار سياسي يعني ايجاد انسجام و وحدت بدنبال حل مشکلات باشيم و همه نيروهاي کشور در يک راستا قرار گيرند که در همين رابطه ساز و کاري تحت عنوان گفتگوي ملي مطرح شده است.
وي با اشاره به تاکيد رييس جمهور مبني بر ضرورت ايجاد شادي و نشاط در جامعه گفت: بخشي از اين وظيفه بر عهده دستگاه هاي فرهنگي و بخصوص صدا و سيما است که بايد با برنامه هاي شاد و اميدوار کننده، نشاط را در جامعه ترويج کنند.
دکتر جهانگيري با اشاره به اتفاقات ناگوار طبيعي که در سال 96 در کشور به وقوع پيوست، گفت: متاسفانه در سال 96 زلزله کرمانشاه و پس از آن زلزله کرمان مردم را آزرده خاطر کرد و حادثه کشتي سانچي و سقوط هواپيما نيز از اتفاقاتي بود که بر غم و غصه مردم افزود.
معاون اول رييس جمهور افزود: همه دستگاه ها و بخصوص دستگاه هاي فرهنگي بايد تلاش کنند تا مردم فقط اخبار تلخ و ناگوار نداشته باشند بلکه اخبار خوشايند نيز در کشور منتشر شود و مردم مشاهده کنند که هر روز در کشور مشکلي در حال برطرف شدن است.
وي اضافه کرد: متأسفانه برخي افراد گويا کارشان اين است که حتي دستاوردها و اقدامات مثبت دولت و کشور را نيز زير سوال ببرند و تصور مي کنند که اين گونه اقدامات مبارزه با رقيب است اما بايد بدانند که اين رفتارها يک ملت را نگران مي کند و با زير سوال بردن و انکار دستاوردهاي صورت گرفته اميد به آينده کشور را از بين مي رود.
دکتر جهانگيري در ادامه در پاسخ به سوالي در خصوص برنامه کشور براي توان دفاعي افزود: آنچه به مصلحت کشور و در دکترين دفاعي کشور تنظيم و ترسيم شده در دست اجرا قرار دارد و دکترين دفاعي کشور اين است که ايران از توانمندي خوبي براي دفاع برخوردار باشد و در اين خصوص با هيچ کس مذاکره نمي کند و تمام اقداماتي را که براي بالا بردن توان دفاعي لازم است انجام خواهد داد.
معاون اول رييس جمهور خاطر نشان کرد: تجربه سالهاي گذشته نشان مي دهد که در روزهاي سخت تنها هستيم و در دوران دفاع مقدس شهرهاي کشور زير موشک باران دشمن قرار داشت و مجبور بوديم براي تهيه يک موشک به کشورهاي ديگر مراجعه کنيم و هيچ کس حاضر نشد که به ما کمک کند.
وي ادامه داد: خوشبختانه امروز با توانمندي متخصصين و دانشمندان کشور به دانش توليد سلاح و موشک دست يافته ايم البته تاريخ نشان داده که ملت ايران به هيچ کشوري تجاوز نکرده و نخواهد کرد بلکه توانمندي نظامي و تسليحاتي را فقط براي دفاع از خود مي خواهد.
دکتر جهانگيري در ادامه در پاسخ به سوال ديگري در خصوص برجام و واکنش ايران در مقابل خروج احتمالي آمريکا از اين توافق بين المللي گفت: ما براي همه حالت هاي مختلف برنامه داريم و دولت از مدتي قبل براي اتفاقات مختلفي که ممکن است در خصوص برجام رخ دهد و در مواجهه با سناريوهاي مختلف برنامه ريزي کرده و همه احتمالات را پيش بيني کرده ايم.
معاون اول رييس جمهور افزود: دستگاه هاي مختلف نيز برنامه هاي خود را براي سناريوهاي مختلف ارائه کرده اند و البته اميدوارم که غربي ها و آمريکا اشتباه نکنند چرا که برجام يک توافق مهم بين المللي است که بايد ادامه پيدا کند.
وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص برخي بازداشت هاي اخير افزود: من تا کنون از بازداشت هيچ کس خوشحال نشده ام البته قانون بايد در مورد همه اجرا شود و طبق قوانين عمل شود.
دکتر جهانگيري با تاکيد بر اينکه وقتي تصميمات و اقدامات به موقع انجام نشود آثار و آسيب هايش براي کشور بسيار زياد خواهد بود، گفت: اين تخلفات مربوط به سال ها قبل بوده و بارها در مورد اين تخلفات مطالب عنوان شده بود اما آنقدر در برخورد تعلل صورت گرفت که الان به مسئله سياسي روز تبديل شده است.
معاون اول رييس جمهور تصريح کرد: ما مسئوليت پيدا کرده ايم که در زمان لازم تصميمات مقتضي و مناسب را اتخاذ کنيم و نبايد تصميمات و اقدامات به آينده موکول شود.
وي در بخش پاياني سخنان خود گفت: اميدوارم که سال 97 با پيروزي هاي بيشتري براي مردم ايران همراه باشد و مسئولين کشور موفقيت هاي بيشتري براي رفع دغدغه هاي مردم داشته باشند.

نظر شما