شناسهٔ خبر: 24661950 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

جهانگیری در حاشیه جلسه هیئت دولت:

ارتقای توانمندی تسلیحاتی در راستای دکترین دفاعی جمهوری اسلامی است

گروه سیاسی ــ معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آن‌چه به مصلحت كشور و در دكترين دفاعي كشور تنظيم و ترسيم شده در دست اجرا قرار دارد و دكترين دفاعي كشور اين است كه ايران از توانمندي خوبي براي دفاع برخوردار باشد و در اين خصوص با هيچ كس مذاكره نمي‌كنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (یکشنبه) در حاشیه آخرین جلسه هیئت وزیران در سال ۹۶ در گفت‌وگو با خبرنگاران یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی كشور را بیکاری دانست و اظهار کرد: امروز باید برای رفع بیکاری به‌عنوان اصلی‌ترین مشكل كشور برنامه جدی تهیه كنیم كه مهمترین راهكار برای حل این مشكل و ایجاد فرصت‌های شغلی افزایش سرمایه‌گذاری است.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: باید شرایطی ایجاد شود تا بخش خصوصی بتواند به راحتی در كشور سرمایه‌گذاری كند و منابع عمومی و دولتی و سپس منابع خارجی به سمت كشور سرازیر شود و باید توجه داشته باشیم كه سرمایه‌گذاران خارجی به وضعیت بخش خصوصی داخلی و نحوه برخورد دولت با بخش خصوصی نگاه می‌كنند و اگر ببینند كه بخش خصوصی داخلی با خیال آسوده فعالیت می‌كند، آن‌گاه نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب می‌شوند.
وی با بیان این‌كه ایران از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فراوانی برخوردار است كه می‌توان منابع مالی خارجی را به سمت خود جذب كند، تصریح كرد: یکی دیگر از نیازهای سرمایه‌گذاری در كشور تأمین منابع مالی است كه در این راستا نظام بانكی و بازار سرمایه باید نقش قوی‌تر و جدی‌تری ایفا كنند كه البته برای تحقق این اهداف برنامه‌ریزی شده است.
جهانگیری با اشاره به مصوبه امروز جلسه هیئت وزیران برای استفاده از خط فاینانس ۱۰ میلیارد دلاری از كشور چین، افزود: این یعنی منابع مالی خارجی در حال جذب شدن است و اگر فضای بین‌المللی به سمت بهبود پیش رود ایران شایستگی دارد كه ده ها میلیارد دلار منابع مالی خارجی جذب كند.
معاون اول رئیس‌جمهور وضعیت نامطلوب معیشتی مردم را از دیگر چالش های كشور برشمرد و با بیان این‌كه درآمد مردم در سنوات گذشته به شدت كاهش یافته و قدرت خرید مردم ضعیف شده، بیان كرد: برای كمك به وضعیت معیشتی مردم نیازمند سیاست‌های اصلاحی هستیم و باید توجه بیشتری به طبقات ضعیف و حقوق بگیر كشور داشته باشیم.
وی افزود: علی‌رغم تلاش دولت در سال‌های اخیر مبنی بر این‌كه درآمد طبقات ضعیف و حقوق‌بگیر متناسب و حتی بیش از میزان تورم باشد، اما متأسفانه هنوز كاهش قدرت خرید مردم كه مربوط به سنوات گذشته است جبران نشده اما این موضوع از ابتدای سال ۹۷ با جدیت بیشتری در دستور كار دولت خواهد بود.
جهانگیری با بیان این‌كه دولت دوازدهم از ابتدا كار خود را تحت فشارهای سیاسی شدید آغاز كرد، اظهار کرد: در زمان لازم باید از دولت دفاع كرد و هم باید وضعیت دولت را با گذشته مقایسه كرد كه چگونه عمل می‌شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت باید در فضای آرام كار كند تا بتواند چالش‌های پیش‌روی كشور را مرتفع سازد چرا كه كشور با چالش‌های بزرگی روبرو است و به تعبیر اقتصاد دانان برخی از این چالش‌ها به ابر چالش تبدیل شده است.
وی از مسئله كمبود منابع آب به‌عنوان یکی از ابرچالش‌های كشور نام برد و گفت: كمبود منابع آب امروز به یک مسئله سیاسی ـ اجتماعی و در مواردی به مسئله امنیتی تبدیل شده و مردم برای كمبود آب دست به حركت های اعتراضی می زنند.
جهانگیری اضافه كرد: البته این طور نیست كه دولت بتواند منابع آب خلق كند چرا كه منابع آب موجود در كشور مشخص است اما در هر صورت مسئله كمبود آب به موضوعی تبدیل شده كه عموم مردم ایران باید به آن توجه جدی داشته باشند.
معاون اول رئیس‌جمهور آلودگی هوا را از دیگر مسائل كشور دانست و با اشاره به اینكه خیلی ها در گذشته به این موضوع توجه نداشتند و مسائل زیست محیطی را یک موضوع فانتزی می دانستند، تصریح كرد: امروز مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا به یک مسئله جدی تبدیل شده و این مسئله در برخی كلان شهرها شكل جدی تری به خود گرفته و در استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان، ریزگردها و طوفان شن مردم را به شدت آزار می دهد.
وی ادامه داد: در سایر مسائل اقتصادی نیز مشكلاتی نظیر نظام بانكی و بودجه دولت وجود دارد و در حوزه اجتماعی نیز چالش های بزرگی در كشور داریم كه برخی جامعه شناسان از آن بعنوان گسست اجتماعی یاد می كنند.
جهانگیری ادامه داد: تا كی قرار است كه اختلاف بین نیروهای انقلاب ادامه پیدا كند و فكری برای حل آن نشود. راهكار حل مسائل كشور راهكار سیاسی است یعنی امروز دیگر راهكارهای تكنیکی چندان موثر نیست بلكه باید با استفاده از راهكار سیاسی یعنی ایجاد انسجام و وحدت بدنبال حل مشكلات باشیم و همه نیروهای كشور در یک راستا قرار گیرند كه در همین رابطه ساز و كاری تحت عنوان گفت‌وگوی ملی مطرح شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور به موضوع حصر نیز اشاره و بیان كرد: خوشبختانه دستورات مهمی در این خصوص صادر شده و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در این راستا در حال فعالیت است و باید همه به مجموعه‌ای كه در این زمینه فعالیت می‌كنند كمك كنیم تا تصمیماتی كه اتخاذ شده به نتیجه برسد.
وی با اشاره به تاكید رئیس‌جمهور مبنی بر ضرورت ایجاد شادی و نشاط در جامعه گفت: بخشی از این وظیفه بر عهده دستگاه های فرهنگی و بخصوص صدا و سیما است كه باید با برنامه های شاد و امیدوار كننده، نشاط را در جامعه ترویج كند.
جهانگیری با اشاره به اتفاقات ناگوار طبیعی كه در سال ۹۶ در كشور به وقوع پیوست، گفت: متاسفانه در سال ۹۶ زلزله كرمانشاه و پس از آن زلزله كرمان مردم را آزرده خاطر كرد و حادثه كشتی سانچی و سقوط هواپیما نیز از اتفاقاتی بود كه بر غم و غصه مردم افزود.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: همه دستگاه ها و بخصوص دستگاه های فرهنگی باید تلاش كنند تا مردم فقط اخبار تلخ و ناگوار نداشته باشند بلكه اخبار خوشایند نیز در كشور منتشر شود و مردم مشاهده كنند كه هر روز در كشور مشكلی در حال برطرف شدن است.
وی اضافه كرد: متأسفانه برخی افراد گویا كارشان این است كه حتی دستاوردها و اقدامات مثبت دولت و كشور را نیز زیر سوال ببرند و تصور می كنند كه این گونه اقدامات مبارزه با رقیب است اما باید بدانند كه این رفتارها یک ملت را نگران می كند و با زیر سوال بردن و انكار دستاوردهای صورت گرفته امید به آینده كشور را از بین می رود.
جهانگیری در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه كشور برای توان دفاعی افزود: آنچه به مصلحت كشور و در ین دفاعی كشور تنظیم و ترسیم شده در دست اجرا قرار دارد و ین دفاعی كشور این است كه ایران از توانمندی خوبی برای دفاع برخوردار باشد و در این خصوص با هیچ كس مذاكره نمی كند و تمام اقداماتی كه برای بالا بردن توان دفاعی لازم است را انجام خواهد داد.
معاون اول رئیس‌جمهور بیان كرد: تجربه سالهای گذشته نشان می دهد كه در روزهای سخت تنها هستیم و در دوران دفاع مقدس شهرهای كشور زیر موشك باران دشمن قرار داشت و مجبور بودیم برای تهیه یک موشك به كشورهای دیگر مراجعه كنیم و هیچ كس حاضر نشد كه به ما كمك كند.
وی ادامه داد: خوشبختانه امروز با توانمندی متخصصین و دانشمندان كشور به دانش تولید سلاح و موشك دست یافته ایم البته تاریخ نشان داده كه ملت ایران به هیچ كشوری تجاوز نكرده و نخواهد كرد بلكه توانمندی نظامی و تسلیحاتی را فقط برای دفاع از خود می خواهد.
جهانگیری در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برجام و واكنش ایران در مقابل خروج احتمالی آمریکا از این توافق بین المللی گفت: ما برای همه حالت های مختلف برنامه داریم و دولت از مدتی قبل برای اتفاقات مختلفی كه ممكن است در خصوص برجام رخ دهد و در مواجهه با سناریوهای مختلف برنامه ریزی كرده و همه احتمالات را پیش بینی كرده ایم.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: دستگاه های مختلف نیز برنامه های خود را برای سناریوهای مختلف ارائه كرده اند و البته امیدوارم كه غربی ها و آمریکا اشتباه نكنند چرا كه برجام یک توافق مهم بین المللی است كه باید ادامه پیدا كند.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی بازداشت های اخیر افزود: من تا كنون از بازداشت هیچ كس خوشحال نشده ام البته قانون باید در مورد همه اجرا شود و طبق قوانین عمل شود.
جهانگیری با تاكید بر اینكه وقتی تصمیمات و اقدامات به موقع انجام نشود آثار و آسیب هایش برای كشور بسیار زیاد خواهد بود، گفت: این تخلفات مربوط به سال ها قبل بوده و بارها در مورد این تخلفات مطالب عنوان شده بود اما آنقدر در برخورد تعلل صورت گرفت كه الان به مسئله سیاسی روز تبدیل شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور تصریح كرد: ما مسئولیت پیدا كرده ایم كه در زمان لازم تصمیمات مقتضی و مناسب را اتخاذ كنیم و نباید تصمیمات و اقدامات به آینده موكول شود.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امیدوارم كه سال ۹۷ با پیروزی های بیشتری برای مردم ایران همراه باشد و مسئولین كشور موفقیت های بیشتری برای رفع دغدغه های مردم داشته باشند.

نظر شما