شناسهٔ خبر: 24661899 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

کوه هزار چشمه سنندج با چشم اندازی زیبا، چشم نواز مسافران نوروزی است

خبرگزاری شبستان: کوره آبیدر که به کوه هزار چشمه معروف است یکی از جاذبه های گردشگری غرب کشور و شهر سنندج است که با چشم اندازی زیبا و بی نظیر، لحظات خوش برای میهمانان نوروزی رقم می زند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان – سنندج: پارک جنگلی و کوه آبیدر یکی از جاذبه های گردشگری شهر سنندج است، که در انتهای خیابان آبیدر این شهر  بر دامنه کوهی به همین نام (آبیدر) قرار گرفته و یکی از جاذبه های گردشگری سنندج به حساب می آید.

 

این پارک کوهستانی از دو کوه به نام های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده که ارتفاع آبیدر بزرگ 2 هزار و ۵۵۰ متر و آبیدر کوچک در حدود ۲ هزار و 350  متر از سطح دریا است.

کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاه های اصلی مردم شهر سنندج به شمار می رود و کاني شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقه دار، امیریه، هفت آسياب، بان شلانه، كچك(سنگ) قرآن، كاني كچك و قله آبيدر از جمله جاذبه ها و مکان های گردشگری و منحصر به فرد آن است.

 

در فصل پاییز و زمستان نیز کوه آبیدر یکی از بهترین و جذاب ترین جاذبه های گردشگری استان است و مردم زیادی صبح زود و در هوا سرد در این کوه کوهپیمایی می کنند.

وقتی بر فراز آبیدر منظره شهر سنندج را می نگری احساس عظمت و قدرت می کنی، آنچنان استوار و سر به فلک کشیده است که همچون مامنی شهر را در دل خود جای داده و منظره چشم نواز را در برابر دیدگان هر بیننده ای ترسیم می کند.

 

وجه تسمیه آبیدر به گذشته های دور برمی گردد و از آنجا که این کوه هزاران چشمه دارد و آب ها زیادی از آن تراوش کرده است و از قدیم الایام آب های آن هفت آسیاب  سنندج را می چرخانده به آب به در شهرت داشته که به معنی داشتن آب فراوان است که بعدها آن را آبیدر نامیده اند.

 

کوه آبیدر در شب منظره ای بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد که چشم هر بیننده ای را می نوازد و تفرجگاه خوبی برای مردم شهر است.

آب قنات های بسیاری از عمارت های تاریخی سنندج همچون خسوآباد، آصف؛ وکیل و تعدادی از بناهای تاریخی این شهر از همین کوه تامین می شده است و هنوز هم می توان این قنات های جاری را مشاهده کرد.

 

بزرگ ترین سینما روباز جهان

وجود بزرگترین سینمای روباز جهان یکی از جاذبه های کوه آبیدر است که در فصل بهار و تابستان می توان در دامنه این کوه به تماشای فیلم نشست و گاهی هم مردم مسابقات ملی فوتبال را از این سینمای روباز نظاره گر بوده اند.

باغ امیریه سنندج

در دامنه کوه آبیدر،یکی از باغ های شاخص استان کردستان واقع شده که تفرجگاه امیریه خوانده می شود که به عنوان یکی از مهمترین محل های گردشگرپذیر شهر سنندج محسوب می شود.

 

نقوش برجسته آبیدر

در كاوش های سال 1376 در قلعه باستانی زیویه قطعاتی از عاج به دست آمد كه روی آن صحنه هایی از شكار و نقوش اساطیری به طرز بسیار ماهرانه در ابعاد 8×3 سانتی متر به صورت برجسته و بسیار ریز، نقش شده بود، که این نقوش در حد 120 برابر بزرگنمایی و قالب گیری شده و در دامنه کوه آبیدر بر روی دیواری كه برای این كار مهیا شده بود، با بتن مسلح ساخته شد.

نظرگاه خضر زنده

نظرگاه خضر زنده یکی دیگر از مکان های گردشگری و در دامنه کوه آبیدر است که از جایگاه بسیار والایی در نزد مردم این دیار برخوردار است.

نظرگاه خضر زنده دارای آبی شفابخش است که تاکنون بسیاری از بیماران کلیوی را نیز شفا داده است و به گفته خادم این مکان زیارتی، آب آن هیچ وقت کم و زیاد نشده و تا مسافتی مشخص بیشتر سرازیر نمی‌شود.

نظر شما