شناسهٔ خبر: 24661646 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

5 نگرانی تشکیلات خودگردان و اردن در خصوص «معامله قرن»

یک وبگاه فلسطینی نزدیک به حماس در گزارشی اعلام کرد، اردن از جمله طرف‌های ناراضی از پیشنهاد آمریکا برای حل مسأله فلسطین موسوم به «معامله قرن» است و در ادامه، موارد این نگرانی را برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گره بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که روزنامه فلسطینی «قدس» به تازگی از اعمال فشار بر تشکیلات خوگردان و اردن برای پذیرش طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد، وبگاه «الرساله» نزدیک به حماس در گزارشی به 5 نگرانی تشکیلات خودگردان و «امان» در خصوص این طرح پیشنهادی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی خبر داد.

پنج مورد یاد شده به شرح زیر است:

اول: اردن از به حاشیه رانده شدن در پرونده تسویه و بندهای معامله قرن نگران است خصوصا اینکه «امان» پیشتر میزبان نشست‌ها برای هر راه‌حلی در این خصوص بوده است اما دولت کنونی آمریکا، اردن را برای این منظور نادیده گرفته است و این همزمان با آمادگی دیگر کشورهای عرب منطقه برای تعامل با طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست؛ اردن دوست دارد دروازه هر راه‌حلی درباره مسأله فلسطین باشد و شرایط کنونی مانع نگرانی این کشور شده است.

دوم: منطقه خاورمیانه شاهد تغییرات خطرناکی است و به نظر می‌رسد به سمت نهایی شدن بیش از یک پرونده گام برمی‌دارد؛ از جمله این پرونده‌ها، موضوع فلسطین است و اردن می‌ترسد بدون هزینه از توافق فعلی خارج شود.

سوم: اردن به نفوذش در پرونده فلسطین بویژه بخش مربوط به قیمومیت بر مقدسات اهمیت می‌دهد و این موضوع، به اردن جایگاهی مهم می‌دهد که نمی‌توان این کشور را در راه‌حل سیاسی به خصوص درباره شهر قدس نادیده گرفت به همین دلیل اردن از جمله کشورهایی است که از پیشنهاد ترامپ ناراحت و عصبانی است.

چهارم: اردن معتقد است معامله قرن حق آوارگان را به رسمیت نمی‌شناسد و حل مسأله این آوارگان با هزینه اردن تمام خواهد شد بویژه اینکه اکنون 60 درصد از ساکنان این کشور را آوارگان فلسطینی تشکیل می‌دهند.

پنجم: اما در بحث صحبت از دولت فلسطینی در غزه، اردن و تشکیلات خودگردان از اقدامات آینده درباره نوار غزه نگران هستند و به همین دلیل این دو (تشکیلات و امان) در نشست برگزار شده در آمریکا با حضور مسئولان اسرائیلی، کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات، قطر، بحرین و عمان (در هفته گذشته) شرکت نکردند، نشستی که در آن بحران انسانی در نوار غزه مورد بحث قرار گرفت.

معامله قرن شامل شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر خواهد بود و مسأله قدس این‌گونه پایان می‌یابد و قرار است دولت آمریکا منطقه‌ای را در اطراف قدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین پیشنهاد دهد که کیلومترها دورتر از اراضی اشغالی 1967 خواهد بود.

در این طرح که احتمالا ظرف چند ماه دیگر ارائه شود، دونالد ترامپ با الحاق شهرک‌های صهیونیست‌نشین به اسرائیل موافقت کرده است. نتانیاهو پیشنهاد الحاق 15 درصد از کرانه باختری را داده بود اما ترامپ با 10 درصد از آن موافقت کرده است و قرار است دولت آمریکا پس از آن یک «مفهوم امنیتی مشترک» را برای اسرائیل و فلسطین به عنوان شرکای صلح ارائه دهد که شامل تشکیل کشور فلسطین عاری از هرگونه سلاح با نیروهای پلیس بین‌الملل و همکاری امنیتی دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با مشارکت اردن، مصر و آمریکا و برخی کشورهای دیگر که خواستار آن باشند، خواهد بود و نیروهای اسرائیلی هم در امتداد رود اردن و کوه های مرکزی به منظور تأمین امنیت مستقر خواهند شد.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما