شناسهٔ خبر: 24661385 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

جهانگیری در آخرین جلسه هیئت دولت:

معیشت و اشتغال دو اولویت دولت در سال ۹۷ خواهد بود/شادی، نشاط و امید را باید به مردم تزریق کنیم

خبرگزاری شبستان: معاون اول رییس جمهور در خصوص اولویت های دولت در سال ۹۷ گفت: ما در سال ۹۷ به دنبال ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم خواهیم بود، این دو موضوع جزو اولین اولویت های ما برای سال آینده خواهد بود.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در آخرین جلسه هیئت دولت با اشاره به موضوع سرمایه گذاری و رشد اقتصادی در سال 97 اظهار داشت: مهمترین چالش ما در سال 97 مسئله اشتغال خواهد بود زیرا ما تعداد زیادی نیروی جوان را در سال آینده خواهیم داشت که به عنوان فارغ التحصیلان بیکار به جامعه معرفی می شوند و ما باید برای اشتغال این جوانان برنامه ای را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: مهمترین راه اشتغال هم سرمایه گذاری در بخش های مختلف است که باید در بخش های مختلف شغل مورد نیاز را ایجاد می کنیم. در برخی بخش ها باید سرمایه گذاری افزایش یابد و بخش خصوصی هم باید شرایط لازم برای سرمایه گذاری را پیدا کنند.

 

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: سرمایه گذاری های خارجی نیز با عنوان فاینانس هم باید در چرخه اشتغال رخ دهد اما اصلی ترین موضوع در سرمایه گذاری ایجاد امنیت است و از این رو می توانیم به بخش خصوصی اعتماد کنیم و هیچ محدودیتی را برای آن قایل نباشیم از این رو اگر به بخش خصوصی اعتماد کنیم سرمایه گذاران خارجی نیز با مشاهده بخش خصوصی ما وارد عرصه کار می شوند و ما می توانیم با منابع فراوانی که داریم جذب سرمایه کنیم.

 

جهانگیری یادآور شد: مسئله دیگر ما تامین منابع است، امروز بازار سرمایه نیازمند تامین منابع است که باید برای آن نیز برنامه ریزی های لازم صورت گیرد. به همین منظور امروز نیز در دولت مصوبه ای را داشتیم که طی آن یک خط سرمایه گذاری خارجی چینی به مبلغ 10 میلیارد فاینانس در نظر گرفته شد.

 

وی با اشاره به موضوع معیشت یادآور شد: یکی از مسایلی که در سال 97 مورد نظر ما خواهد بود بحث معیشت مردم است که باید به آن توجه ویژه ای شود. امروز برخی از اقشار جامعه وضعیت مناسبی را ندارند و معیشت آنها با مشکلاتی روبرو است از این رو باید برنامه ریزی های لازم برای بحث معیشتی مردم صورت گیرد.

 

معاون اول رییس جمهور در خصوص صحبت های اخیر خود مبنی بر اینکه اگر لازم شود مجددا موتور خود را روشن خواهم کرد، گفت: دولت دوازدهم از ابتدای کار خود تحت فشارهای سیاسی زیادی بوده است البته باید عملکرد ما در مقایسه با گذشته مورد بررسی قرار گیرد تا ببینیم که عملکرد ما چگونه بوده است، دولت امروز باید چالش های پیش روی مردم را مدنظر قرار دهد اما اگر میدانی اتفاق بیفتد و لازم به حضور باشد وارد آن عرصه شده و مجددا موتور خود را روشن خواهم کرد.

 

جهانگیری در خصوص چالش های پیش روی دولت نیز تصریح کرد: امروز کشورهای دنیا با چالش های مختلفی روبرو هستند و به تعبیر برخی، برخی موضوعات ابرچالش است. برای نمونه امروز موضوع آب یکی از مسایلی است که مدنظر دولت بوده و تقریبا تبدیل به موضوعی شده که باید به آن توجه کرد همانند موضوع ریزگردها در خوزستان و برخی از استان های جنوبی که مدتی مردم و دولت را درگیر خود کرده بود و تقریبا به یکی از واقعیات کشور تبدیل شده بود.

 

وی ادامه داد: در مسایل اقتصادی نیز ما چالش های زیادی داریم، موضوع اشتغال، بیکاری، معیشت و ... به همراه مسایل اجتماعی و فرهنگی جزو چالش هایی است که باید مورد بررسی قرار گیرد اما آنچه که مهم است این است که یکی از راه های مهم مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور سیاسی است. ما به جهت تکنیکی راهکارهای زیادی را داریم ولی مسایل سیاسی پیش رو باید حل شود و نیازمند یک وحدت در داخل کشور هستیم تا مشکلات سریع تر حل شود به همین منظور ساختار گفتگوی ملی مطرح شده است.

 

معاون اول رییس جمهور در خصوص موضوع حصر نیز یادآور شد: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اقدامات خوبی را در این خصوص انجام داده است و تصور بر این بود که تا پایان سال 96 تصمیم نهایی در این خصوص صورت گیرد ولی اتفاقی که منتظر آن بودیم، رخ نداد اما امیدواریم برای سال آینده این موضوع نیز مورد رسیدگی قرار گیرد.

 

جهانگیری در خصوص موضوع شادی، نشاط و امید که مورد تاکید رییس جمهور نیز می باشد، خاطرنشان کرد: در این راستا صدا و سیما و سایر دستگاه ها می توانند در شادکردن مردم اقدامات مهمی را داشته باشند. ما در طول سال 96 با حوادث تلخ کشتی سانچی، هواپیمایی یاسوج و زلزله کرمانشاه روبرو بودیم که ذائقه مردم را تلخ کرد بنابراین هنر مسئولان کشور باید به گونه ای باشد تا مردم تنها اخبار تلخ را نشنوند بلکه مردم باید ببینند که بسیاری از مشکلات کشور در حال حل شدن است و پیشرفت های خوبی هم رخ می دهد.

 

وی ادامه داد: ما نباید یک ملت را از وضعیت موجود نگران کنیم بخصوص برای جوانی که تازه می خواهد درس، تحصیل و اشتغال خود را آغاز کند و آینده ای را برای خود متصور باشند البته منظور ما این نیست که اخبار درست را به مردم اعلام نکنیم بلکه هدف ما این است که امید را نیز به جامعه تزریق کنیم.

 

معاون اول رییس جمهور در خصوص اظهارات روز گذشته یکی از فرماندهان نظامی کشور مبنی بر اینکه مذاکرات موشکی به هیچ وجه رخ نخواهد داد و ما توان موشکی خود را افزایش داده ایم، گفت: آنچه به مصلحت نظام و توان دفاعی ما مربوط می شود تنها مختص کشور خودمان بوده و به هیچ وجه با هیچ کسی قابل مذاکره نیست. ما هشت سال تمام در جنگ تحمیلی تک تک شهرهایمان زیر بمباران بود و برای یک موشک به تمام کشورهای دنیا درخواست دادیم اما امروز جوانان ما به این قدرت و فناوری دست پیدا کردند و دولت و ملت ایران هم به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نمی کند و سیستم موشکی ما فقط برای تامین امنیت ملی است.

 

جهانگیری تصریح کرد: ما از مدت ها قبل در بخش سیاست خارجی خود برنامه ریزی های لازم را داشته ایم، سناریوهای ما برای تک تک اتفاقات برجام آماده است، چنانچه آمریکا بخواهد از برجام پشت کند و اروپا بماند یا اروپا خارج شود و آمریکا بماند و حتی اگر هر دو بخواهند از برجام خارج شوند ایران سناریوی خود را از پیش تعیین کرده است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما