شناسهٔ خبر: 24661119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سنگال مدارس مرتبط با گولن را تعطيل کرد

صاحب‌خبر -

 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، دولت سنگال بيش از دوازده مدرسه مرتبط با فتح الله گولن را تعطيل کرده است ، اقدامي که در واقع نشانگر نفوذ فزاينده ترکيه در اين کشور غرب آفريقاست.
همزمان با اقدام ترکيه براي کاهش نفوذ فتح الله گولن که دولت ترکيه وي را تروريست مي داند ، حدود سه هزار کودک در سنگال تحت تاثير اين اقدام و تعطيلي اين مدارس قرار گرفتند.
اين مدارس که سال گذشته تعطيل شدند مرتبط با جنبش وابسته به فتح الله گولن هستند ؛ که در تبعيد در آمريکا به سر مي برد و دولت ترکيه وي را به دست داشتن در کودتاي نافرجام 2016 ترکيه متهم مي کند.
اين موضوع محور ديدار رجب طيب اردوغان رئيس جمهور ترکيه از منطقه غرب آفريقا قرار گرفت. اردوغان اخيرا از کشورهاي الجزاير ، موريتاني ، سنگال و مالي ديدن و با مقامات بلند پايه اين کشورها ديدار و گفتگو کرد. اردوغان در اين سفر از مقامات اين کشورها براي بستن مدارس مرتبط با گولن قدرداني کرد.
امري جاليسکان Emre Caliskan از محققان امور ترکيه و روابط آفريقا در دانشگاه آکسفورد در اين خصوص گفت تعطيلي اين مدارس در آفريقا به عنوان گام مثبتي در مقابله با گولن قلمداد خواهد شد.
وي گفت ترکيه به حمايت کشورهاي آفريقايي و ديگر کشورها در سازمان ملل متحد نياز دارد.
به گزارش آسوشيتدپرس از داکار ، اما اين مدارس تنها بخشي از تلاش هاي ترکيه براي تقويت جاي پاي خود در آفريقا است. ترکيه همچنين سفارتخانه هاي خود را در آفريقا از 12 سفارتخانه در سال 2003 به 41 سفارتخانه در حال حاضر افزايش داده است.

نظر شما