شناسهٔ خبر: 24659788 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

مروری بر همه گفت‌وگوهایی که با چهره‌های مختلف داشتیم

چهل تکه سیاست

یکسال از افتتاح رسمی صفحه گفت‌وگو گذشت و مرور خواهیم کرد آنچه در این یکسال از مسئولین و کارشناسان جویا شدیم و پیش‌بینی‌های آنها را از آینده، حال خودتان مقایسه کنید که کدام شخصیت‌ها پیش‌بینی بهتری از مسایل سیاسی داشتند. با نام شهدا مصاحبه‌های سال گذشته را آغاز کردیم و با نام مادران شهدا به پایان بردیم. به امید اینکه راه و هدف این بزرگواران فداکار سرلوحه نحوه قضاوت‌های ما و طراحی سوالات‌مان از جناح‌های مختلف سیاسی بوده و جز برای منافع ملی اقدامی نکنیم.

صاحب‌خبر -

وهب همدانی پسر شهید همدانی
به انقلاب بدهکاریم 
پدرم وقتی به سوریه رفت خیلی از مسئولان عالی‌رتبه ما این سخن را می‌گفتند. حضرت امام(ره) گفتند یکی از ویژگی‌های شهدا بصیرت آنهاست این خودش همان بصیرت است.
این افراد به کشوری غریب می‌روند که مثل زمان جنگ تحمیلی نیست و ممکن است خیلی از بچه‌های آرمانی را نبینند و بپذیرید همان‌ها باشند این رفتن‌ها به نظرم خیلی از خودگذشتگی می‌خواهد. پدرم یک قسمت از وقتش را برای خود مسئولین می‌گذاشت تا آنها را مجاب کند.
به قول حضرت آقا دشمن دشمن است و باید دشمنی کند و اگر غیر از این باشد جای تعجب دارد، من هم این صحبت‌ها را شنیدم اما از این جهت می‌گویم ناراحت نمی‌شوم چون باید واقعیت را ببینیم. اینکه می‌بینیم دشمنان در جبهه نرم غالب می‌شوند برمی‌گردد به ناتوانی ما که نتوانستیم ماجرا را در این جبهه برای مردم خوب نشان بدهیم. مردم شاید در زمان شهادت، شهید همدانی را نمی‌نشناختند اما چون عملکرد ایشان عملکرد خوبی بود در تهران دیدیم خیلی از افرادی که ما آنها را قضاوت‌های ناصحیح می‌کنیم با قلب‌های پاک برای تشییع آمدند.
وقتی می‌بینم کسی می‌گوید به سوریه نروید حتی در دلم هم از او ناراحت نمی‌شوم، بیشتر از خودمان ناراحت می‌شوم که چرا نتوانستیم این امر را شفاف توضیح بدهیم؛ چون واقعیت آنقدر شفاف است. مثل جواهری می‌ماند که دست هر کسی بدهید پسش نمی‌زند و می‌گوید زیباست. ما جواهر را داریم و مشکل خودمان است که نمی‌توانیم این را به همگان نشان بدهیم. مطالبه‌ای ندارم چون پدرم در وصیت‌نامه گفته بدهکار به انقلاب باشید و در مقام مطالبه نباشید.


حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی معاون فرهنگی ریاست جمهوری
حجی که سرمان پایین باشد، نمی‌خواهیم
روحانی می‌گفت با همه سابقه اجرایی‌ام من نمی‌دانستم وضع ما اینطوری است. همین عبارت اصولگرا یا اصلاح‌طلب به چه کسی می‌گویید؟ به افراد می‌گویید یا یک جریانی وجود دارد اصولگرا یا اصلاح‌طلب؟ ما جریان نداریم ما افراد داریم ما الان افراد را داریم.‌ ای‌کاش در این کشور مسأله تحزب و تشکل امری جدی گرفته می‌شد. کاش ۵ حزب داشتیم در طول هفته کار علمی و مصلحتی و جریانی کنند و آموزش بدهند و افراد را از پایین ببرند به بالا وگرنه اینکه آدمی که فقط شناسنامه و عکس دارد، بنویسیم نامزد احتمالی خیلی بد است.


سیدمصطفی میرسلیم عضو حزب موتلفه
عدم اقدام مؤثری برای مهار کامل تخلف‌ها
معتقدم هر كشور غير از نيروى انسانى سرمایه‌های ديگرى هم دارد نظير منابع معدنى و طبيعى اما مهمترين سرمایه هر کشوری نيروى انسانى است كه باعث شكوفايى و استفاده صحيح از ديگر اجزای ثروت ملى مى‌شود.
همين نيروى انسانى دربرگيرنده قابليت‌ها و استعدادهاى متنوع است كه هركدام در جاى خود بسيار ارزشمند است. بر این اساس اگر بخواهيم براى كشور به برنامه‌ريزى راهبردى بپردازيم ابتدا بايد اين سرمايه را ارزيابى كنيم و ببينيم در هر استان و حتى شهرستان، نيروى انسانى چه ويژگي‌هايى از نظر كمّى و كيفى دارد به طور مثال باید دید هر محدوده جغرافیایی چه جمعيتى دارد و مردم آن جا از چه استعدادهايى برخوردارند و آن استعدادها، در جزئيات به چه اندازه شكوفا شده‌اند؛ وضع سواد، آموزش، فرهنگ، هنر و اعتقادات چگونه است؟ متأسفانه در كشور ما جايگاه اول را منابع معدنى از جمله نفت و گاز تشكيل مى‌دهد و نيروى انسانى رتبه سوم را دارد و اين نشان‌دهنده وظيفه سنگين ما درباره رشد نيروى انسانى است. ما به هيچ رتبه ارزشمندى دست نخواهيم يافت مگر به اتكای قدر و منزلت و توانايى و كار و تلاش نيروى انسانى‌مان در گوشه و كنار كشور.


فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی
دولت با ترساندن مردم رای جمع می‌کند
مشکل این است که از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تعریف درستی در جامعه وجود ندارد. اصلاح‌طلب  ارزشی و اصولگرای واقعی یک حرف را می‌زنند. در تعریف اصلاح‌طلبی این است که اگر زنگاری روی چهره انقلاب بنشیند آن را اصلاح کنند به اصل انقلاب و ارزش‌های انقلابی برسند. اصولگرایان نیز از اسم اصولگرایی می‌خواهند به اصول انقلاب برسند. پس هر دو به دنبال اصلاحاتی هستند که در نهایت به اصول انقلاب ختم می‌شود با این هدف که مشکلات کشور را حل کنند. اما عده‌ای به غلط این اسامی را به کار می‌برند، مثلا اصلاح‌طلبی را مترادف با سکولاریسم و یا مخالفت با اصل نظام و عدم اجرای قانون می‌دانند یا اصولگرایی را چنان تبلیغ می‌کنند که انگار مخالف قانون و آزادی است. خب اگر با این تفکرات به مسئله نگاه کنیم ، مردم مسائل دیگری را در نظر می‌گیرند و براساس آن انتخاب می‌کنند و رای می‌دهند. این دولت با آرمان‌های انقلاب فاصله دارد. از سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کند می‌توان آن را مشاهده کرد.
معنای کلمات متفاوت است. معنای توسعه با پیشرفت فرق می‌کند. دولت از کلمه توسعه و کلمه ایران
اسلامی استفاده می‌کند به جای پیشرفت و انقلاب اسلامی؛ این کلمات از تفکری است که جهان را بیشتر غرب می‌دانند و به دنبال حل مشکلات با آمریکا هستند. در بحث موشکی اقرار کردند می‌خواهند در میان مردم جا بیندازند مانند برجام با ادعای اینکه به دنبال گفت‌و‌گو با جهان هستیم باید از توسعه موشکی فاصله بگیریم. غلط به این بزرگی را انجام می‌دهند. الان دوره گفت‌و‌گو است؟ با وجود داعش و تروریسم و آمریکا در منطقه آیا مشکلات با گفت‌و‌گو حل می‌شود؟


محسن رفیق‌دوست وزیر اسبق سپاه
دستاوردهای برجام را بشمرید
برخلاف آنهایی که مخالفت می‌کنند برجام چند دستاورد بسیار بزرگ و خوب داشت. اولین دستاورد آن این بود روزی که دشمنان شروع کردند گفتند که ایران حق غنی‌سازی ندارد. البته طبق قانون داشتیم ولی گفتند اگر ایران بخواهد غنی‌سازی کند باید تحریم شود. در برجام تا حدی که ما الان نیاز داریم این حق پذیرفته شده است. این یعنی ما الان حق غنی‌سازی‌مان را حتی ابرقدرت‌های دنیا پذیرفته‌اند.
دوم اینکه آمریکا توانسته بود در خلال تحریم‌ها یک اجماع محکمی علیه ایران ایجاد کند که با برجام این
اجماع شکسته شده و دیگر هم برقرار نمی‌شود. یکی از سفرای کشورها می‌گفت ما دیگر زیر بار اجماع دنیا نمی‌رویم و امریکا اگر بخواهد که ما را به خاطر روابط با شما تحت فشار قرار دهد ما از هم اکنون دنبال راه‌هایی هستیم که آمریکا را دور بزنیم. مسئله سوم این است که الان اگر تحریم‌ها کامل برطرف نشده باز هم ما از موضع قدرت با دنیا صحبت می‌کنیم تا تحریم‌ها کامل حل شود. این را بگویم که نسبت دادن همه امور به برجام و بیان اینکه همه مشکلات با برجام حل خواهد شد اول انحراف است. مشکل اقتصاد کشور را برجام حل نمی‌کند مردم و تکیه بر اقتصاد مقاومتی حل می‌کند. در قضیه اقتصاد مقاومتی من دولت را موفق ندیده‌ام.


سیدمصطفی هاشمی‌طبا نامزد ریاست جمهوری
فقط با همسرم مشورت کردم
برای کاندیداتوری با هیچ‌یک مشورت نکردم. با خانمم شاید مشورت کرده باشم، اما با کس دیگری خیر.
برجام واقعا به صلاح مملکت بود و هر چه دشمن در دنیا داشتیم علیه آن بود می‌گویند اگر دیدید نتانیاهو و کسینجر و عوامل جمهوری‌خواهان امریکا مخالف برجام هستند پس معلوم است که این به نفع ما بوده
است. الان هم مخالف است برای اینکه می‌داند اگر چنین اقدامی بکند در دنیا آبروی امریکا می‌رود و ممکن است این ماجرا که امتیازاتی که ما واگذار کردیم دوباره زنده بشود، این را می‌گوید. ضمن اینکه آن توصیه، توصیه قوی‌ای نبوده است. یقین بدانید اگر امروز برجام از طرف ما نادیده گرفته شود آنها خوشحال می‌شوند، آنها بسیار خوشحال می‌شوند که ما این کار را انجام بدهیم چون ما در دنیا منزوی می‌شویم و ما عهدشکن خواهیم شد، بنابراین به نفع آنهاست اما اگر امریکا این کار را انجام دهد طبیعتا چون اروپا، روسیه و چین مخالفش هستند در گوشه قرار می‌گیرد، نتانیاهو این را برای تقویت ترامپ گفته است نه برای تقویت ما و متاسفم که در کشور ما افرادی هستند که با نتانیاهو و این افراد همسو هستند.


آیت‌الله سیدعبدالجواد علم‌الهدی شاگرد امام خمینی(ره)
امام مذاکره پنهانی با دشمنان را نمی‌پذیرفت
در سال ۱۳۴۲ به خاطر دارم که در منزل ایشان بودیم که از طرف ساواک آمدند برای آن دوران موقتی که
ایشان را بردند. ما در خدمت استاد بودیم و اعضای ساواک خواستند که شاگردان امام نباشند و گفتند که ما با شما حرف خصوصی داریم ایشان فرمودند این حرف غلط است. من از فرزندان و دانشجویان خود هیچ چیز را پنهان نمی‌کنم و اصلاً حرکت من برای تعلیم ایشان است. گفتند باید همه چیز علنی باشد. ساواک قانع شد و همانجا سوالاتش را پرسیدند، سوال اولشان آن بود که ای؛ حضرت آیت‌الله شنیدیم که جمعی در اطراف شما هستند (در آن زمان دوران نخست‌وزیری علم بود) که نامه‌هایی را می‌نویسند از زبان شما و شما هم تأیید می‌کنید؟ امام فرمودند این خلاف واقع است چراکه هیچ نوشتار و امضایی از طرف من صورت نگرفته مگر با خط و امضای شخصی خودم، در هیچ انشایی کسی با من شریک نمی‌شود و نشده است.
سوال دوم آنها این بود که حضرت آیت‌الله می‌دانید که سیاست یک معنای بی‌ربطی دارد در دنیا برای پیش برد حکومت‌ها، در شأن شما نیست وارد سیاست شوید، ایشان فرمودند که سیاست ما سیاست امامان معصوم است. ما فرزندان آن امامانی هستیم که حرکت آنان را ادامه می‌دهیم نه این است که سیاست ما از غرب یا شرق یا از بلاد دور و نزدیک نشأت گرفته باشد. هیچ فردی نیست در کشورهای دیگر که قدرت داشته باشد به ما راه نشان یا کمکمان کند ما به هیچ کس نیازی نداریم.


محمدجواد هاشمی‌نژاد پسر شهید هاشمی‌نژاد
راهکار غلبه بر تحریم‌های حقوق بشری
نوع حوادث تروریستی که در کشور ما انجام می‌شود نسبت به واکنش‌های محکوم شدن توسط دنیا از نوع بی‌نظیر است، در دهه شصت دشمن تصور می‌کرد که منافقین می‌توانند جمهوری ‌اسلامی را از پای در ‌بیاورند و لذا در مورد جنایت عمیق و وسیعی که اینها در کشور انجام دادند کاملا نه تنها سکوت کردند بلکه اختیارات گسترده مالی، لجستیکی و رسانه‌ای هم در اختیار تروریست‌ها قرار دادند. شما می‌دانید یک حادثه تروریستی کوچک وقتی در جایی واقع می‌شود همه تقریبا به شکل نمادین هم که شده، آن حادثه را محکوم می‌کنند، مثلا در همین حادثه اخیر تهران همه ولو اینکه خود امریکایی‌ها که دست‌اندرکار این جنایات هستند، خودشان به ظاهر محکوم می‌کنند. اما در دهه شصت چنین اتفاقی رخ نداد. وقتی رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و رئیس دیوان عالی کشورمان در حادثه تروریستی به شهادت می‌رسند یک کلمه حتی در محکوم کردن ظاهری اینها چیزی را از جهانیان ملاحظه نمی‌کنید. این واقعا در حوادث جهان استثنا است و نشان می‌دهد که کاملا این جنایات عمیق و گسترده بوده و زخم‌هایی که تروریست‌ها در کشور ما ایجاد کردند توسط کشورهای غربی سازماندهی شده بود.
خب اینها را ما باید بازتاب بدهیم و نباید بگذاریم در تاریخ انقلاب اسلامی ما مدفون شود. نباید اجازه دهیم که دنیا از این جنایات چیزی نداند که اکنون اینطور شده است. از طرفی نسل جوان ما هم شاید یکی دو نسل بعد از آن دوران چیزی از اتفاقاتی که بر سر مردم ما آمد ندانند و شاید برخی متوجه نباشند که حامیان این گروه‌های جانی چه بر سر مردم ما آوردند.


حجت‌الاسلام سيدعلی مقدم‌قوچانی شاگرد امام خمینی(ره)
امام زندگی در کاخ را نپذیرفتند
امام(ره) به مردم یک آزادی دادند. البته یک آزادی اسلامی نه یک آزادی مطلق که به بی‌بندوباری ختم می‌شود. این مفاسد اقتصادی در شان حکومت اسلامی و در شان مسئولان حکومت اسلامی نیست. و این نه تنها مردم بلکه مقام معظم رهبری و همه ما را ناراحت می‌کند. زندگی امام چگونه بود؟ وقتی به امام(ره) پیشنهاد کردند که در کاخ شاه زندگی کنید اما امام رفتند ابتدا در یک مدرسه در خیابان ایران. چقدر ساده و بی‌آلایش. که ما با مرحوم فلسفی و برخی روحانیون برجسته تهران خدمتشان رسیدیم. ایشان همیشه به مسئولان و مردم نصیحت می‌کردند که زندگی ساده داشته باشید. مردمی باشید الان ببینید مقام معظم رهبری اگر خانه‌شان را ببینید لوازم قدیمی است چنانکه فرش خانه برای ۵۰ سال قبل است. نه ملک شخصی نه پس‌انداز شخصی دارند. از جوانانی که این مفاسد را می‌بینند و ناراحت می‌شوند می‌خواهم زندگی رهبر انقلاب را ملاک قرار دهند زندگی امام(ره) را الگو سازند زندگی علما و مراجع بزرگ را که سراسر ساده زیستی بوده‌اند مورد توجه قرار دهند.
همیشه به انقلاب بدهکاریم. پس ما همیشه مدیون انقلاب و اسلام هستیم. دوست دارم آن شعر را برایتان بخوانم.
جهان شده به وجود سه بت شکن آگاه
از این سه در سه زمان جلوه کرد وجه‌الله
یکی ظهور به بابل نمود و بت بشکست
که نام او به جهان خوانده شد خلیل‌الله
دوم کسی که جهان پاک کرد از بتها
فراز دوش نبی بود علی ولی‌الله
سوم کسی که ظهورش بدین زمان افتاد
ز نسل موسی جعفر خمینی روح‌الله
بزرگوار خدایا نمای تاییدش
که همتش شکند پشت هر عدوالله


غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران
راحت می‌گوییم اشتباه کردیم
اصلاح‌طلب‌ها خیلی راحت می‌گویند که در انتخابات ۸۴ اشتباه کردند وقتی در مقابل یک گزینه‌ای قرار گرفتند و رایشان را به ۴ قسمت تقسیم کردند در برابر یک گزینه گمنام اشتباه کردند. یا در روش‌های تبلیغی خیلی تحکمی برخورد کردند و جانبدارانه از کاندیدای خود حمایت کردند. یا در فلان برنامه تلویزیونی اشتباه کردند. ولی اگر بنا باشد یک گروهی بیاید به هیچ وجه اشتباه خود را نپذیرد قطعا این اشتباه هرگز اصلاح نمی‌شود، مجبور است روی این اشتباه دائم پافشاری کند. مثلا در همین حال حاضر یک اشتباهی صورت گرفته و شاید هم کسی بر اساس سلیقه اش بگوید خطایی نبوده ولی این چه گفتاری و منطقی است که می‌گوید اگر امام صادق هم بود دست این آقا را می‌بوسید؟ نمی‌دانم این چه دفاعی است. شما یک اشتباهی کرده‌اید که بازتاب منفی حتی در درون خود اصولگرایان داشته است حال یک نفر می‌آید حّر امام حسین(ع) را مطرح می‌کند.


سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران
لیله‌القدر نمونه کوچکی از پاسخگویی در میدان عمل
ایران اسلامی برای تامین امنیت پایدار خود لحظه‌ای هم درنگ نمی‌کنددر صورتی که اقدام خاصی را در برهم زدن امنیت ما انجام دهند و به گونه‌ای باشد که تنبیه آنها در دستور کار قرار گیرد حتما این اقدام با
قدرت و شدت بیشتری انجام می‌شود اما این عملیاتی محدود و در پاسخ به اقدامات تروریستی آنها در مجلس شورای اسلامی و مرقد امام(ره) بود. روشن است که حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی داعش این پیام را باید دریافت کنند که ایران اسلامی عزم و اراده لازم را برای تامین امنیت پایدار خود به صورت جدی دارد و لحظه‌ای هم درنگ نمی‌کند. این عملیات پیام روشنی داشت که انشا‌الله کسانی که باید دریافت کنند دریافت کرده باشند. پیام روشن این حمله تنبیه و مجازات کسانی بود که تلاش کردند تا امنیت پایدار کشورمان را زیر سوال ببرند. آنها باید بدانند که ما هیچ اقدامی علیه امنیت را در صورت تکرار بدون پاسخ نمی‌گذاریم.

حسین(قدرت) اصفهانی عضو حزب جمهوری اسلامی
ارادت بهشتی به ولی فقیه
آقای بهشتی خیلی نسبت به امام(ره) ارادت داشت. مثلاً زمانی که آن قائله بنی‌صدر ایجاد شده بود امام به آقای بهشتی گفته بودند که شما سکوت کنید و چیزی نگویید. آقای بهشتی این سخن امام را حکم شرعی دانسته و اطاعت از آن را وظیفه خود می‌دانست. من یکبار به فرزند ایشان گفتم چرا آقای بهشتی در برابر این همه تهمت‌ها و دشمنی‌های بنی‌صدر سکوت کرده و هیچ چیزی نمی‌گوید؟ او خاطره‌ای را برای من نقل کرد. او گفت روزی ما سر سفره بودیم که تلویزیون روشن بود، اگر اشتباه نکنم گفت بر سر جریان ۱۴ اسفند بود؛ مستقیماً به آقای بهشتی توهین می‌کردند و از طریق تلویزیون هم پخش می‌شد. پسر آقای بهشتی گفت به پدرم گفتم ما که می‌دانیم اینها که علیه شما می‌گویند صحت ندارد پس جوابیه‌ای بدهید. آقای بهشتی گفته بود اصلاً هیچ نگویید در هیچ اندازه‌ای حق اعتراض ندارید. او چنان مطیع امام بود که حتی به جمع خانواده می‌گفت حق اعتراض ندارید.
اگر دقت کنیم می‌بینیم که یک جنگ واژگان ایجاد شده و متأسفانه دشمن هم در این نبرد پیروز شده است. در ابتدای انقلاب واژه‌ها خواهر و برادر بود و اکنون شده هم‌شهری و شهروند. واژه مستضعفین و مستکبرین شده قشر آسیب‌پذیر و قشر مرفه.


حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت
دولت روحانی تغییر نمی‌کند
ضمنا اصل ۴۴ دو جهت‌گیری داشت یک جهت‌گیری میدان دادن به بخش‌های غیردولتی بود که باید اجازه می‌دادند آنها به عرصه‌هایی که دولت در آن حضور دارد، ورود کنند و این موضوع مورد غفلت قرار گرفته است. یعنی باید اجازه می‌دادند که بخش‌های غیردولتی بیایند و در همان جایی که دولت سرمایه‌گذاری دارد ورود کنند من در مورد پالایش نفت و گاز این سوال را دارم واقعا دولت به بخش خصوصی میدان داده است که در این بخش سرمایه‌گذاری کند؟ نشان بدهد به ما که چقدر اجازه داده‌اند. یکی از سیاست‌ها دوری جستن از خام‌فروشی است و اگر قرار باشد ما خام‌فروشی را کنار بگذاریم نیازمند پالایش نفت و تبدیل آن به فراورده‌ها هستیم که ارزش افزوده فراوان دارد، همین کار را هم در مورد گاز و محصولات پتروشیمی داریم و اگر محصولات پتروشیمی را در نسل‌های دوم و سوم وچهارم فرآوری کنیم ظرفیت بسیار عظیمی برای سرمایه‌گذاری این بخش وجود خواهد داشت و ایجاد اشتغال هم درپی دارد اما متاسفانه به بخش‌های خصوصی میدان داده نشده است. پس عملکرد دولت نه در این بخش موفقیت‌آمیز بوده و نه در واگذاری شرکت‌های دولتی.
یک مثال ساده بزنم قرار بود پایان ۱۳۹۳ تاریخ پایان واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش غیردولتی باشد اما الان ما وارد تیر ۹۶ شدیم و هنوز بخش عظیمی از این شرکت‌ها در اختیار دولت باقی مانده است. چطور می‌توانند ادعا کنند که مطابق قانون عمل کرده‌اند؟


حسین شیخ الاسلام مشاور وزیر خارجه
در دنیا به همان اندازه که قدرت داری حق داری
تدبیر و خردبخشی از زور است که به واسطه آن می‌توان عربستان را مدیریت کرد. عربستان همان خبیثی است که برای کشتار ایرانیان به صدام پول داد. در آن زمان ما به جای اینکه بگوییم با عربستان شدیدترین برخورد را داشته باشیم چنان برخورد کردیم که تا سال‌ها تنشی میان طرفین نبود. از طرف ما مدیریت می‌شود و از طرف او اجبار رفتاری در قبال مدیریت درست ما است.
عربستان سازمان‌ملل را می‌خرد چه رسد به کشورها. واقعیت این است که عربستان پول می‌دهد همه را می‌خرد حال ما بیاییم وقت بگذاریم و دستگاه دیپلماسی را هزینه این مسئله بکنیم در حالی که عربستان با دادن پول همه این تلاش‌ها را از بین می‌برد. ببینید چرا تهدید آقا (مقام معظم رهبری) اثر کرد. چون آن زور را داشت. نباید به دنبال اوهام بود باید از ظرفیت‌ها و داشته‌ها برای مقابله با آن استفاده کرد. عربستان از توان نظامی ایران هراس شدید دارد لذا باید این ترس را همواره حفظ کرد. ما نباید این توان را مورد استفاده قرار دهیم چون ارزش خود را از دست می‌دهد باید همواره ترس از این توان در وجود سعودی و سایر دشمنان باشد. 


محمد خوش‌چهره کارشناس اقتصادی
دلال‌ها و فرار مالیاتی
سیاست‌های تجاری در دولت روحانی به صورت سیاست درهای باز بوده است که موجب واردات کالاهای مصرفی شده که عمدتاً توان تولید آن کالا در داخل وجود دارد. متعاقباً تعرفه‌هایی به ضرر تولید ملی در بسیاری از اقلام وارداتی را شاهد هستیم.
یا در سیاست‌های مالیاتی فشار مالیات روی حوزه‌های تولید است و نرخ‌های بالای مالیاتی و فشار مالیاتی بر قشر حقوق‌بگیر وارد آمده است که تولیدکننده یا همان بخش‌های مولد متحمل آن می‌شوند. یا در بخش‌های دلالی و سوداگری و واسطه‌گری اگر چه تلاش‌هایی را در ادبیات گفتاری شاهد بودیم و یا اقدامات اولیه‌ای را برای مقابله با آنها آغاز شده دیدیم اما در عمل این اقدامات به شدت با آن نقطه مطلوب فاصله دارد.
دلال‌ها یعنی طیفی که بیشترین سهم را در فرار مالیاتی دارند هنوز در دایره پرداخت مالیات نیامده‌اند.
برعکس فشار مالیات روی اقشار کم‌درآمد و حقوق‌بگیر و مولد است. بنابراین سیاست‌های مالی و مالیاتی بسیار مهم است. این ساختارها باید هماهنگی لازم را با سایر هدف‌های اعلام شده داشته باشد. در کنار آن می‌توان به سیاست‌های پولی اشاره کرد که متأسفانه در خلال ۴ سال گذشته عدم رضایت بخش‌های مولد را به همراه داشته که حتی منجر به اعتراض وزارتخانه‌هایی همچون صنعت و معدن و تجارت شده است.


شمس‌الدین رحمانی محقق و تاریخ‌شناس
روشنفکری ریشه ماسونی دارد
مسئله آزادی جنسی چیزی است که فراماسون‌ها می‌گویند. علم به عنوان یک علم تجربی چیزی است که فراماسون‌ها می‌گویند. از ۳۰۰ سال پیش که فراماسون شکل گرفت یک دایرةالمعارف درست کردند براساس علم تجربی و قرن ۱۸ قرن روشنفکری نام گرفت.
برای اینکه ریشه روشنفکری را پیدا کنید رجوع کنید به دایرة‌المعارف فارسی که به سرپرستی غلامحسین مصاحب نوشته شده است. این کتاب قبل از انقلاب چاپ شده است که در سه جلد است. در این کتاب آمده است که روشنفکری کلمه‌ای است که در قرن هجدهم براساس علم تجربی بوده و با اعتقادات و دین و این مسائل کاری ندارد. فقط براساس عقل و اندیشه کار می‌کند و ریشه آن نیز در فراماسونری است. آن کتاب در موسسه فرانکلین چاپ شده است. فراماسونری ساختاری است که از نظر سیاسی کاملا مخفیانه عمل می‌کند که اصلا معلوم نمی‌شود. ‌آزادی برابری و برادری در ماسون‌ها تعریف خاصی دارد. تصور همگان آن است که آزادی یعنی اینکه آدم در اندیشه و زندگی آزاد باشد. الان در همین دانشگاه‌های ما دانشجو حق ندارد فکر کند و آزادانه اندیشه خود را مطرح سازد افرادی مانند همین زیبا کلام‌ها با آن مخالفت کرده و می‌گویند این حرف‌ها چیست. در نقطه مقابل مثلا اگر کسی بخواهد الکل مصرف کند سر و صدای حقوق بشری‌ها در می‌آید که اینجا آزادی نیست. همجنس‌باز باید آزاد باشد، اما آزاد نیست درباره یهود صحبت کند یا درباره فراماسونری!!!


آیت‌الله مجتبی حسینی نماینده ولی فقیه در عراق
مرجعیت عراق را نجات داد
مرجعیت عراق را نجات داد. یعنی آیت‌الله سیستانی با آن فتوا یا به تعبیر درست‌تر و دقیق‌تر با آن حکمی که برای بسیج مردم به سوی جنگ و مقاومت در برابر داعش صادر کردند، عراق را نجات دادند، اگر چنانچه این مرجعیت نبود و حرکت عمومی مردم به تبع از مرجعیت نبود نه تنها ممکن بود عراق به دست تروریست‌ها بیفتد، بلکه عدد کشته‌ها از مردم عامی آن هم با ذلت و خواری بیشتر می‌شد.
اما مردم عراق پیرو فتواهای صادر شده احساس خطر و احساس جدی بودن خطر تروریست‌ها را کردند و فرمان و حکم سیستانی هم موثر واقع شد که درپی آن موجی ایجاد شد برای مقاومت کردن مقابل
تروریست‌ها که بحمدالله توانستند آنها به یاری ارتش بروند و مقابل دشمن بیاستند. در باب قطر و عربستان چنانکه امام خمینی(ره) گفته‌اند، اینها مانند گرگ‌هایی هستند که دور یک طعمه جمع شده‌اند در حالی که همه از هم می‌ترسند و مراقب یکدیگر هستند که بوسیله یکدیگر خورده نشوند.
در همین چارچوب است که خداوند در قرآن می‌فرمایند تصور می‌کنی که آنها با هم هستند ولی در اصل
دل‌هایشان از هم دور است. آشوب‌های جدید در منطقه نیز فکر نمی‌کنم چندان برگرفته از تنش‌های این دو کشور باشد درگیری قطر و عربستان، درگیری دو دولت است؛ درگیری ملت‌ها نیست؛ در حالی که چالش منطقه در عرصه ملت‌ها است.


ابوالفضل ظهره‌وند سفیر سابق ایران در ایتالیا
برخی ماموریت دارند انقلاب را ناکارآمد نشان دهند
ذات ثروت یک نوع محافظه‌کاری را می‌طلبد. برای کسی که فقط کوله‌پشتی دارد و می‌رود سوریه و یا آن جانبازی که آن گوشه نشسته و فرش زیر پایش یک زیلو است که چیزی ندارد که بخواهد محافظه‌کاری داشته باشد.
یک جان دارد و می‌خواهد آن را در راه خدا بدهد. برای همین است که وقتی امام می‌گوید درخت بکارید می‌رود، ووقتی هم می‌گوید تونل بزنید می‌زند، ما باید این را به صورت یک پارادایمی ببینیم. ما اکنون ساختار انقلابی را می‌خواهیم. ما مدیریت انقلابی می‌خواهیم به عنوان پیشران که ثروت‌ها و سرمایه‌ها را توزیع کند. امروز نیاز داریم اقامه قسط و عدل اتفاق افتد. در جامعه‌ای که قسط و عدل در آن نباشد نسبتی با ولایت ندارد. ولایت بدون قسط و عدل معنا ندارد. ولایت آمده برای اقامه عدالت که همه اقوام از کرد و لر و بلوچ گرفته تا شیعه و سنی و منطقه و کل جهان از آن برخوردار شوند این را باید برای مردم جهان توضیح داد.
آفت سیاست خارجی این است که کاملا بی‌اراده است و ماموریت دارد کارهایی که می‌خواهد انجام شود را نبیند و هر کسی صدایش در بیاید می‌شود عنصر نامطلوب. ببینید چند تا دیپلمات را خانه‌نشین کردند! اگر عناصر اینطوری نبودند برجام به وجود نمی‌آمد و خدا کمک کرد و ترامپ را رساند چراکه ترامپ نمی‌رسید انقلاب صدمه می‌دید. شخص متکی مسئول بایکوت شدن سه و هفت میلیارد دلار است و ظهره‌وند می‌گوید متاسفیم! دولت ایتالیا به من مدال می‌دهد اما اینها این کارها را می‌کردند. اینها بغض
سینه من است. 


علی کنگاوری محافظ شخصیت‌ها
ترور شخصیت جایگزین ترور فیزیکی شده است
اول انقلاب مسئولین می‌گفتند ما محافظ نمی‌خواهیم یک آیه «وَ جَعَلْنَا...» می‌گوییم و می‌آییم بیرون. اما الان باید به برخی یاد داد که اگر لپ‌تاپت گم شد و دو هفته بعد تصادفی آوردند در خانه نباید آن را بگیری چون قطعا اتفاقی نبوده است. ما کلاس‌هایی داشته‌ایم برای حفاظت و آموزش نمایندگان مجلس اما آنها بسیار کم و پراکنده مشارکت داشتند. در دوره حاضر کشتن و حذف فیزیکی دیگر معمول نیست بلکه با ترور شخصیت و صدها بلای دیگر در این حوزه‌ها برسر افراد می‌آورند نه تنها او بلکه نظام و کشور و اسلام را ترور می‌کنند.


فاطمه دانشور عضو سابق شورای شهر تهران
اصلاح‌طلبان بیشتر حرف می‌زنند
به نظرم این دوره شورا خیلی سیاسی خواهد بود. سیاسیون خوب حرف می‌زنند و کمتر عمل می‌کنند. من فکر می‌کنم نجفی باید خود را برای مدیریت چالش‌ها و مدیریت بحران آماده کند. البته بگویم که من این را کامل قبول دارم که آقای قالیباف مرد عمل بود و جهادی کار می‌کرد. یکی از ویژگی‌های آقای قالیباف و مدیرانش این بود ساعات زیادی کار می‌کردند و ایشان ۴ صبح در دفتر کارشان بود. هر روز، ما هر وقت با او قرار می‌گذاشتیم ساعت ۶ صبح یا ۵ صبح بوده است. مردم بیشتر به عملکردها و رویه‌ها نگاه می‌کنند تا به الفاظ اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، هر گاه عملکرد اصلاح‌طلبان را در راستای منافع ملی و بهبود سطح زندگی مردم یافته‌اند نسبت به آنها اقبال گسترده‌ای نشان داده‌اند و هرگاه جریان اصلاح‌طلبی دچار انحراف و درگیری‌های سیاسی در داخل جریان شده و از مطالبات مردم فاصله گرفته نتوانسته اقبال عمومی مردم را به خود جلب کند.


داریوش سجادی فعال سیاسی
برجام ادامه فتنه ۸۸ بود
دیدگاه من درباره برجام خاص است. من برجام را ادامه فتنه ۸۸ می‌دانم. در فتنه ۸۸ اتفاقاتی با یک عقبه خارجی صورت گرفت تا کشور را به آشوب بکشند که نتوانستند. بعد از ۹ دی آمریکا تحریم‌های فلج‌کننده را وضع کرد چراکه وقتی کشور را با آن وضعیت لجام گسیخته نشان می‌دهی آن طرف را به این تصور می‌اندازی که با تحریم و فشار می‌تواند به اهداف خود برسد.
ندا آقاسلطان که جریان فتنه آن را برجسته کرد بهترین بهانه برای تحریم‌های آمریکا و اروپا بود. تحریم‌های فلج‌کننده تأثیر خود را گذاشت که مدیریت مهندسی شده انتخابات ۹۲ را به همراه داشت. ملت ایران را چنان تحت فشار قرار دادند که پراگماتیسم‌های ایرانی که از دوران هاشمی این پالس را به غرب می‌دادند که اگر ما بر سر کار بیاییم می‌توان آن لبه تیز رادیکالی را مهار کرده و به ادعای خود عقلگرایی را حاکم کنند براساس آن تحریم‌های فلج‌کننده بدنه شهروندی کشور را تحت فشار قرار دادند و آنان به گزینه‌ای روی آوردند که به تکنوکراسی پراگماتیسم گرایش دارد که آقای هاشمی در رأس آن بود. در شطرنج حالتی داریم به نام گامبی که در آن یک مهره را می‌سوزانی تا فضا را باز کنی برای مهره‌های دیگر، می‌توان گفت آقای هاشمی با سوزاندن آقای عارف کاری کرد و توانست برای روحانی رأی کسب کند. روحانی مهندسی معکوس تحریم‌های فلج‌کننده بود که انتهای آن به برجام ختم شد. یعنی برجام یک هدیه شیرین بود که به آمریکایی‌ها رسید لذا شما از دل برجام هیچ چیزی به دست نخواهید آورد.


علی باقری مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای
دولت برخلاف نظر رهبری در برجام عمل کرد
درباره آنچه گفتید که رهبری برجام را تأیید کرده‌اند، باید به دقت روند تحولات را مورد بررسی قرار داد تا به حقیقت دست یافت. بررسی مفاد برجام نشان می‌دهد که دولت تدبیر و امید در مذاکرات هسته‌ای و تدوین برجام در بسیاری از موارد برخلاف نظر و حتی دستور صریح رهبری عمل کرد. رهبری فرمودند «نباید از حقوق هسته‌ای یک قدم عقب‌نشینی شود»، اما در برجام ۱۰۰ حق هسته‌ای ملت ایران از جمله ۴۸ حق ملت ایران برای همیشه از بین رفته است. رهبری فرمودند «با بازرسی‌های غیرمتعارف موافق نیستم»،
ولی در برجام بیش از ۵۷ دریچه برای بازرسی غیرمتعارف و دسترسی بیگانگان و دشمنان ملت ایران به مکان‌های حساس کشور تعبیه شده ‌است.
رهبری فرمودند «محدودیت‌های ۱۰ ساله را قبول نداریم»، ولی در برجام حدود ۲۸ محدودیت ۱۰ ساله و
بالاتر از آن پذیرفته شده است. رهبری فرمودند «پذیرش کارهای برگشت‌‌ناپذیر هیچ وجهی ندارد»، ولی براساس برجام، به ‌گونه‌ای قلب راکتور آب سنگین اراک را با سیمان پر کردند که آژانس راستی‌آزمایی نمود که استفاده از این راکتور برای کارهای هسته‌ای غیرممکن است. متأسفانه وقتی که دولت تدبیر و امید از عملی‌ ساختن تدابیر رهبری در تدوین برجام عاجز و ناتوان ماند، رهبری دستور دادند که برجام در صورتی قابل اجرا است که دولت تدبیر و امید «تضمین قوی و کافی از امریکا برای لغو تحریم‌ها از جمله اعلام کتبی رئیس‌جمهور امریکا» را أخذ کند، اما بدون اجرای این فرمان، آقای رئیس‌جمهور دستور اجرای برجام را صادر کرد. همچنین رهبری دستور دادند «تبادل مواد غنی‌شده با کیک زرد به تدریج و در دفعات متعدد باشد»، اما به دستور رئیس‌جمهور بیش از ۱۰ هزار کیلو مواد غنی‌شده‌ی ایران به‌طور یکجا و در یک زمان به خارج فرستاده شد.
طبق گزارش وزارت خارجه در دی ماه گذشته حاصل سفرهای هیأت‌های خارجی به ایران پس از برجام،
۲۶۳ تفاهم‌نامه در حوزه‌ آب و برق، ۳۰ تفاهم‌نامه در حمل‌ونقل دریایی و ۱۷ تفاهم‌نامه در حوزه‌ نفت و گاز بوده است، اما گزارش دقیقی از نتیجه‌ این تفاهم‌نامه‌ها منتشر نشده است.


اویس والی مدیرعامل هواپیمایی ساها
«خوداتکایی» به جای خودکفایی
من کلمه خودکفایی را قبول ندارم و می‌گویم واژه درست آن خوداتکایی است. اوایل انقلاب خودکفایی بود اما الان خوداتکایی است. خودکفایی به این معناست که من دور خودم را خط بکشم و بگویم به هیچ‌کس نیاز ندارم. دنیای امروز دنیای دیوار کشیدن نیست اما باید در نظر داشت که این رویکرد نباید به وابستگی و عدم توجه به داشته‌های داخلی منجر شود. دنیای امروز این را می‌گوید. حتی آمریکا و اروپا و چین هم نمی‌توانند بگویند ما تنهایی می‌توانیم. ببینید خوداتکایی چنین است که مثلا می‌گوییم می‌خواهیم این موبایل را بخریم اگر می‌توانم بسازم می‌روم می‌سازم اگر نمی‌توانم می‌خرم.
در دوران شاه چنین بود که مثلا وقتی می‌خواستید یک کالایی خریداری کنید از آمریکایی‌ها، می‌گفتند در کنار آن باید این وسایل را نیز خریداری کنید. مثلا اگر می‌گفتید خیارشور می‌خواهم می‌گفتند سس و سایر مخلفات را نیز باید بخرید و حق ندارید به جز من با کشوری دیگر ارتباط داشته باشید و در لوای آن سیاست‌های دیگرشان را به ما تحمیل می‌کردند.
اما خوداتکایی که الان مطرح می‌کنم معنایش این است که من دوست دارم این هواپیما را از این کشور بخرم قطعه آن را از کشور دیگر یا اینکه می‌خواهم خود قطعات آن را بسازم. در آن دوران آمریکا می‌گفت نه حق ندارید دست به هیچ قطعه‌ای بزنید و فقط باید خریدار باشید آن هم آن طور که ما می‌گوییم. من هواپیما را می‌خرم و بعد از آن هر گونه که بخواهم تصمیم می‌گیرم که چگونه از آن استفاده کنم و یا تعمیراتش را چگونه انجام دهم. در حالی که آن موقع می‌گفتند فقط پول هواپیما را دادید و درباره سایر امور آن حقی ندارید. من آن زمان افسر جوانی بودم معنای این را نمی‌فهمیدم و می‌گفتم چرا باید چنین فضای تحقیر و سلطه‌ای باشد که ما حق نداشته باشیم حتی از هواپیمایی که خریده‌ایم و مال ما است استفاده کنیم.


علیرضا موسوی‌زاده کارشناس امور بین‌الملل
اروپا تسلیم فشار امریکا می‌شود
ببینید واقعیت این است که اروپای غربی عملاً زیر بلیت آمریکا است و اگر آمریکا برای تحریم ایران فشار بیاورد آنها مجبور به حمایت هستند که دیدیم در دوره قبلی در حالی که دلشان نمی‌خواست ایران تحریم شود
چون بازار مصرف خوبی است و جمعیت بالایی دارد، اما مجبور به تبعیت از امریکا شدند. بنابراین الان هم انگلیس نمی‌خواهد یک ناهماهنگی در برجام ایجاد شود، چراکه خود ضرر می‌کند اگر هم زمانی سخنی می‌گوید برای این است که در کلان‌تر منافعش با آمریکا گره خورده است. ولی عملاً انگلیس خیلی از مواقع دوست ندارد ایران تحریم باشد. واقعیت این است که وقتی آمریکا می‌گوید ایران، روسیه و چین تحریم شوند، اروپا ناراحت می‌شود چون منافع اقتصادی‌اش تحریم می‌شود. مسلم است وقتی فشار آمریکا رویشان باشد تسلیم می‌شوند.


رسول سنایی‌راد معاون سیاسی سپاه
دیپلماسی نظامی پشتوانه دیپلماسی رسمی است
واقعیت این است دیپلماسی نظامی می‌تواند پشتوانه‌ای برای دیپلماسی رسمی سیاسی کشور باشد. در تأیید این موضوع دیدید که اخیراً سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه صورت می‌گیرد و در پاسخ به این سفر اردوغان به ایران آمد. یا در نشست آستانه حتما تحولات میدانی سوریه مؤثر است در حالی که نماینده وزارت خارجه در آن مذاکرات می‌نشیند. عملکرد مجموعه نظامی برای پیشبرد اهداف دستگاه دیپلماسی است و سپاه هم نیرویی است که صرفاً نظامی نیست و سیاسی، فرهنگی است و لذا تعاملاتی با بخش‌های مختلف دارد.
متأسفانه نگاه سیاسی برخی از دولتمردان گاهی از مصالح نظام و مردم فاصله داشته است که بی‌تأثیر نیست در انعکاس خدمات سپاه، گاهی به مجموعه‌های درون نظام و سرمایه‌های نظام نگاه جناحی داشتند، لذا نقش داشته‌اند و اما من ترجیح می‌دهم خیلی به اینها نپردازیم.
بخشی از این مواضع برای واداشتن سپاه به همراهی است حال آنکه سپاه اگر مستقل نباشد نمی‌تواند نگهبان انقلاب باشد، چون خیلی از جریانات سیاسی در معرض انحراف هستند. در دولت موقت در درون نظام کسانی حضور داشتند که بعداً پای همراهی با امام خمینی(ره) را نداشتند و حذف شدند، همانطور که دیدیم در مقطعی حتی منافقین نامزد انتخابات معرفی می‌کردند و اینکه ما با منافقین برخورد کردیم اینطور نبود که با جریان سیاسی در درون نظام برخورد شده باشد، اینها خلاف انقلاب بودند در حالی که در مدت زمانی تظاهر به انقلابی بودن می‌کردند. همین اتفاق می‌تواند برای دیگرانی هم بیفتد و سپاه اگر می‌خواهد نگهبان انقلاب باشد حتماً باید مستقل از جریانات سیاسی باشد.


سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت خارجه
ایران نمی‌تواند تنها طرف متعهد به برجام باقی بماند
آنچه مربوط به بدعهدی‌ها و نقض‌های مکرر روح و متن برجام از سوی آمریکا و ناکارآمد‌سازی آن مطرح شده با پاسخ‌های خوب، منسجم و یکپارچه و قاطع مقامات مختلف جمهوری اسلامی ایران مواجه شده است. قطعاً ایران نمی‌تواند تنها طرف متعهد و پایبند به برجام باقی بماند. برجام اگر به واسطه سیاست‌های نابخردانه آقای ترامپ و تسامح عملی طرف‌های اروپایی نتواند تأمین‌کننده منافع ملی ایران در قبال تعامل مسئولانه ما باشد، لزومی به ادامه پایبندی به آن نخواهیم دید. جمهوری اسلامی در عالی‌ترین سطح مقامات خود با شجاعت و صراحت اعلام کرده آغازگر نقض برجام نخواهد بود لیکن در قبال نقض‌های مکرر و همچنین بی‌خاصیت کردن آن از سوی طرف آمریکایی دست بسته و منفعل نمی‌ماند.
بنای ما بر برخورداری از منافع برجام در مقابل تکالیفی است که صادقانه و با قابلیت راستی‌آزمایی به انجام رساندیم. نوع و جنس برخورد متناسب و متقابل با اقدامات مخرب و غیرمسئولانه آمریکا را هیأت نظارت بر برجام و شورایعالی امنیت ملی تعیین خواهند کرد.


سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد
اشکالات اصولگرایان را رسانه‌ای نمی‌کنیم
بحث برد و باخت نبوده روال این بوده که رئیس‌جمهور مستقر رأی را داشته برخی می‌گفتند رقابت نکنید اما ما می‌خواستیم بگوییم که رقابت می‌کنیم چون حداقل۴۰ درصد افراد جامعه هستند که این طرز تفکر فعلی را قبول ندارند و می‌خواستیم این ۴۰ درصد بیایند و مطالبه کنند و خواسته‌هایشان را بگویند. به هر حال قبول داریم که در کل ضعف‌ها و اشکالاتی بوده، درست است که برخی اوقات آنها از خطوط قرمز عبور کردند و رسانه‌های خارجی هم اینها را کمک کردند، اما ما هم باید می‌توانستیم مسایل را تبیین کنیم و مردم را روشن کنیم که تحت تأثیر قرار نگیرند.
شما ببینید اینها چقدر وعده دادند و چهار سال قبل هم وعده داده بودند اما عمل نکردند و دوباره وعده دادند.
همین الان رئیس‌جمهور گفته است حدود یک میلیون شغل در سال می‌خواهیم ایجاد کنیم اما مدتی نگذشت که وزیر کار گفت همه ظرفیت‌ها را هم که به کار بگیریم ۵۰۰ هزار شغل بیشتر نمی‌توانیم ایجاد کنیم و بعد معاون اول ادعا مي‌كند در ٦ ماه اول سال يك ميليون و نيم شغل درست كرده‌ايم! خب اینها را باید به مردم به مرور زمان گفت نمی‌شود اینطور در نظر گرفت که فشرده می‌کنیم و یک هفته قبل از انتخابات بگوییم.
متأسفانه یکی از ایرادات جریان ما همین است بعد از انتخابات انگار به خواب زمستانی فرو می‌روند درحالی که همیشه کار سیاسی و فرهنگی در طول زمان انجام می‌شود. اگر به موقع موضع نگیریم آثار سوء آن زیاد می‌شود.


نصرت‌الله تاجیک کارشناس امور بین‌الملل
قسمتی از سیاست خارجی ما راهبرد ندارد
در موضوع برجام نوع رویکرد ما به تحولات جهانی بود ما باید به برجام پایبند بمانیم. برجام فی نفسه برای ما نکته منفی ندارد و حتی آمریکا هم که ادعا دارد برجام تأمین‌کننده منافعش نیست نمی‌تواند یک طرفه برجام را نقض کند. اکنون سلسله فشارهایی بر ایران بویژه از سوی آمریکا وارد می‌شود با توجه به تحولات خاورمیانه این طبیعی است که تحت فشارهایی قرار گیریم. در شرایط کنونی و دوران پساداعش می‌توانم بگویم که سیاست خارجی ما تحت فشارهایی قرار خواهد گرفت و ما باید یک طراحی مطلوب برای این دوران پساداعش داشته باشیم و به دنبال یارگیری بین‌المللی باشیم. در برجام تنها نیستیم و ترامپ با قاره اروپا مشکل دارد و مهم این است که چگونه برنامه‌های خودمان را طراحی کنیم. چون ترامپ وضعیت نامشخص دارد؛ مک کین گفته معلوم نیست دوره ترامپ تمام شود از آنجا که رویکردش تعامل با ما نیست الان بهترین حالت برای ما این است که نه بیش فعال باشیم و نه منفعل باشیم و البته اگر لازم شد با صلابت بایستیم. الان باید اتحاد کشور را حفظ کنیم و خیلی حساس نباشیم. موقعیت ما اکنون در لبه تیغ شمشیر است در دوره ترامپ باید حواسمان جمع باشد. امریکا یک عضو این موافقتنامه چند جانبه است. باید با اروپا و سازمان ملل و سایر کشورهای تأثیر گذار چون چین و روسیه روند برجام را پیش برد. بهترین کار این است که صبوری پیش بگیریم اجازه بدهیم زمان مشکل را حل کند.


فهیمه اکبری همسر شهید محرم ترک
افتخار می‌کنم پسرم لباس مقدس پدر را بپوشد
پسرم ۱۲ ماهه بود. بی‌تابی‌های محمد‌حسین یکی چند روز اول بود که پدرش به سوریه رفته بود و حتی هنوز به شهادت نرسیده بود. چونکه چند وقتی که همسرم خانه بود عادت کرده بود به پدرش و وقتی مأموریت رفت به شدت تب کرد و مریض شد. حتی در خانه دنبال پدر می‌گشت و حتی پشت در می‌نشست تا برگردد و شلوارش را دائم می‌کشید که منو بغل کن. خیلی در خانه دنبال پدرش بود، می‌رفت با دست به درها می‌زد فکر می‌کرد در خانه است و شبها در خواب گریه می‌کرد و تب می‌کرد. با وجودی که ۶ سال از این ماجرا گذشته اوج بی‌قراری دوم پسرم امسال بود که محمدحسین چون کلاس اول رفت خیلی اذیت شد.
اکنون از اداره که بر‌می‌گردم همه وقتم برای محمدحسین است و نمی‌توانم تنهایش بگذارم چون شرایطش خاص است. پدرهایی که روز اول به مدرسه آمده بودند دید، بسیار غصه خورد یا موقع درس نوشتن کلمه بابا را که یاد گرفت،‌ همینطور. خیلی گریه کرد وقتی بابا را نوشت ... (بغضش بعد از مدت‌ها تلاش می‌ترکد و چند ثانیه‌ای سکوت بر گفت‌وگوی ما سایه می‌افکند، هیچ نمی‌توانیم بگوییم تا آرام شود)
(با صدای حزن‌آلود و گرفته ادامه ‌می‌د‌هد...) پسرم خیلی دوست داشت بداند بابا چیست، می‌پرسید من چرا بابا ندارم می‌خواهم داشته باشم... (و باز اشکی که از پای تلفن قابل حس بود..) چرا من ندارم؟! آرام کردن پسرم در این شرایط برای من کار خیلی سختی بود، خیلی سخت بود با وجودی که سعی می‌کنم بچه‌ها ناراحت نشوند و در خلوت خودم گاهی گریه می‌کنم ولی خب محمدحسین با مدرسه رفتن خیلی به هم ریخت و شرایط سختی را پشت سر گذاشت.


هوشنگ انکوتی رئیس سابق کانون بازنشستگان فولاد
دولت طلبمان را بدهد مشکل صندوق فولاد حل می‌شود
مقصر اصلی اتفاقاتی که برای صندوق رفاه افتاده را اگر بخواهم معرفی کنم باید بگویم من کلا دولت را مسئول می‌دانم. وقتی دولت وزیر رفاه دارد؛ وزیر صنعت دارد، سازمان خصوصی‌سازی و برنامه و بودجه
دارد و اینها را همه خود هدایت می‌‌کند، معلوم است که کلاً همه امور دست دولت است پس باید بتواند
هماهنگی بین دستگاه‌های خودش انجام دهد و مشکل را حل کند اما...خب نمی‌دانم چرا کاری نمی‌کند. چرا بگوییم فقط وزارت رفاه؟ وقتی معادنی زیر نظر وزارت رفاه است اینها را باید وزارت صنعت حمایت کند که همان کار دولت می‌شود.


محمد غرضی وزیر سابق پست و تلگراف
تولید داخلی موانعی مثل بانک‌ها دارد
به دلیل اینکه فشار روی تولید است و این فشارها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، اول اینکه در کشور هزینه سرمایه‌گذاری بالاست و حداقل از ۲۰، ۲۵ درصد بالاتر است؛ این وام‌هایی را که دولت می‌گوید ۳۷۰ میلیارد تومان به تولید داده‌اند در اصل این وام‌ها به هر میزان هم که باشد مفید نیست چراکه هزینه سرمایه‌گذاری در بازار ۴۰ درصد است و کسی توان دادن سود این پول‌ها را که از ۴ تا ۱۸ درصد تعیین کرده‌اند به بانک‌ها ندارد، دوم اینکه هرکس که پول را از دولت بگیرد به تولید نمی‌برد و به تجارت و حتی قاچاق کالا می‌برد. سومین دلیل هم اینکه تولید در داخل کشور دشمنانی همچون تأمین اجتماعی، وزارت دارایی و بانک‌ها دارد.


محسن اربابیان مشاور نماینده مجلس
بانک مرکزی گفته در موسسات سرمایه‌گذاری کنند
مردم باهو‌ش هستند و مستنداتش را برای ما فرستادند که می‌گویند تماس گرفتیم از بانک مرکزی سوال کردیم درباره ثامن یا مثلا فرشتگان یا هرکدام دیگر از این مؤسسات مالی و اعتباری و آنها گفتند که در سایت بانک مرکزی اسامی وجود دارد و نگران نباشید سپرده‌گذاری کنید. البته جناب آقاي روحاني رياست محترم جمهوري در برنامه تلويزيوني چند شب قبل فرمودند با اين مضمون "به مجاز يا غيرمجاز بودن موسسات كاري ندارم ... مردم به جايي كه سود زياد مي‌دهند شك كنند" عرض بنده اينجاست كه مهم است كه موسسه‌اي مجاز است يا غیرمجاز زيرا حرف مردم اين است كه در تابلوها عنوان «تحت نظارت بانك مركزي» سبب شده كه سپرده‌گذاري كنند والا چه كسي است كه پولش را بدون حساب و كتاب به صرف مؤسسه مالي و اعتباري و بدون تاييد بدهد. به نظر بنده اين توهين به مردم و سپرده‌گذاران است. چرا بايد بانك مركزي مردم را پاي موضوع بكشد و انواع توهين‌ها را به آنها بكند؟ نظير فريب‌خورده، طماع، كم‌خرد و... و بعد منت بگذارد كه «ما براي رفع مشكل شما خط اعتباري ۱۱ هزار ميليارد توماني باز كرديم اين پول بيت‌المال است و مال دولت نيست مال ملت است و...» اين حركت بانك مركزي به يك شو بيشتر شبيه است تا برخورد قانوني، شويي كه مردم را به خيابان بريزد و به همه مردم دنيا القا كند كه بانك مركزي و دولت با مؤسسات مالي غيرشفاف دارد برخورد مي‌كند! اما براي چه؟ اينها را در جاي ديگر پيدا مي‌كنيم. بي‌دليل نيست كه گروه ويژه اقدام مالي يا همان (اف‌اي‌تي‌اف) در ۴ تير ۱۳۹۵ با انتشار بيانيه جديد خود، درخواست خود از كشورها براي انجام اقدامات مقابله‌اي عليه جمهوري اسلامي ايران را به مدت يكسال به حالت تعليق درآورد. به چه قيمت؟ به قيمت به خيابان كشيدن و ضرب و شتم مردم؟ به قيمت جان باختن سپرده‌گذاراني كه براي تأمين مخارج يا دريافت وام و هزاران مشكل اقتصادي در اين مؤسسات سپرده‌گذاري كرده بودند و يا براي خوش رقصي براي ارباب؟! البته مردم عاقل‌تر از اين بودند و به محض موج‌سواري ضد انقلاب صف خود را از فتنه‌گران و پرچم‌سوزان جدا كردند و حاضر نشدند بلايي كه سرشان آمده بود به پاي نظام نوشته شود.


سیدهادی سیدافقهی کارشناس امور بین‌الملل
پرچمداری ایران در فلسطین و منطقه حفظ شود
الان وقت ابتکار عمل است و باید وارد عمل شد، دشمن می‌خواهد ایران را منزوی کند. وقتی در محور مقاومت حاج قاسم حرکت می‌کند دستگاه دیپلماسی و دولت باید همراه آن شود نه تنها یک مسئول در نماز جمعه، آقایانی که درباره برجام مثل بلبل صحبت می‌کردند حالا چرا در یکی از همایش‌ها و راهپیمایی‌های حمایت از قدس شریف شرکت نمی‌کنند؟ من به همه آقایان طلبه‌ها، مقامات و پارلمانی‌ها و وزیر خارجه و... می‌گویم هر کدام از شما باید روزانه تظاهرات کنید. آقای اردوغان می‌رود یک فلسطینی را در آغوش می‌گیرد و کار تبلیغاتی می‌کند برای همین می‌گویم که مقامات ایرانی هم باید تلاش کنند که در میدان بمانند و اجازه ندهند که گوی سبقت را از ایران بربایند. باید همچنان پرچمداری ایران در فلسطین و منطقه حفظ شود.

محمد زین‌العابدین استاد هندی جامعه‌المصطفی
شیعه و سنی با هم رفیق هستند اما وهابی‌‌ها نمی‌گذارند
شیعه و سنی با هم رفیق هستند. لذا وهابی‌ها کمتر در آنجا می‌توانند خودشان را نشان دهند. در یکی از مناطق محروم بنگال به نام «چندی پور» شیعیان مستبصر، هفتم محرم داشتند می‌رفتند مراسم عزاداری. عَلَم‌ها، نخل و بیرق حضرت عباس‌(ع) را که درست کرده بودند وهابی‌ها سنگ‌باران شان کردند. گاهی آنها را تحریم اقتصادی می‌کنند مثلاً نمی‌گذارند در مزرعه وهابی‌ها این مستبصرین فقیر بروند یا از منطقه‌ای عبور کنند، از منابع آبی آنها استفاده کنند. ولی اگر این آقایان شکایت کنند دولت برخورد می‌کند.


حسن کاظمی‌قمی سفیر سابق ایران در عراق
برخی نخبگان برای همراهی انقلاب کم آوردند
در مقوله آزادی در جامعه ما هم در چارچوب مطالبات مردم و هم براساس معیارهای دموکراسی که در جهان مطرح است از جایگاه مطلوبی برخوردار است اما آزادی‌هایی که در چارچوب قانون و شرع است. به هر حال هر کشوری براساس اصولی که دارد دارای خط قرمزهایی است. البته در غربی که ادعای آزادی و دموکراسی سر داده ببینید چه رفتارهایی صورت می‌گیرد. مثلاً در همین کشور فرانسه که ادعای آزادی دارد با حجاب چه نوع برخوردی می‌شود. نمی شود بگوییم چون در ایران بی‌حجابی ممنوع است پس آزادی وجود ندارد. آنچه ملاک آزادی برای یک کشور مطرح است در چارچوب قانون اساسی آن کشور است. براساس قانون اساسی آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی فردی میزان آزادی حاکم بر کشور ما قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست. حتی در خیلی از موارد می‌بینید تشکل‌های حزبی و شبه حزبی از چارچوب‌های قانونی نیز تخطی می‌کنند، اما نظام تاب تحمل چنین رفتارهایی را دارد در فرمایش اخیر رهبری این نکته امر دردناکی بود و آن اینکه افرادی که ۱۰ سال قدرت در دستشان بوده حالا می‌شوند اپوزیسیون نظام.
توجه به مسئله آزادی اندیشه از مطالبات مردمی بوده که این انتظارات اکنون در جامعه محقق شده که با چارچوب‌های جهانی نیز نظام اسلامی توانسته توفیقاتی داشته باشد. در حوزه امنیت نیز در این فضای ناامن منطقه حقیقتاً جمهوری اسلامی توانسته امنیت کشور را در همه ابعاد ایجاد کند. اکنون می‌بینید که غرب آسیا که محور تقابل دو تفکر است یکی امپریالیسم به رهبری آمریکا و دیگری جبهه مقاومت با محوریت جمهوری اسلامی، می‌بینیم که طرف امپریالیسم با بحران‌سازی و هرج و مرج و ایجاد گرو‌ه‌های تروریستی به دنبال ایجاد بحران در منطقه بوده در حالی که ایران توانسته نه تنها امنیت داخل را تأمین کند بلکه به مقابله با تلاش غرب در منطقه بپردازد.


آیت‌الله باقری‌کنی عضو سابق مجلس خبرگان
آنچه در خبرگان اتفاق افتاد عمل به تکلیف بود
امام و امثال ایشان با اجاره و یا خرید یک خانه کوچک زندگی طلبگی داشتند و در اوج سادگی و سختی زندگی می‌کردند. جالب است همان زمان‌ها وقتی برای تبلیغات دینی می‌رفتند شهرستان‌ها از جایگاه بالاتری برخوردار بودند اما آنها با همان سادگی در قم زندگی و طلبگی می‌کردند. امام هم یکی از همین افراد بود. تنها چیزی که برای خود قائل نبودند برتری‌طلبی و بالاتر بودن بود. امام در باغات اطراف قم که آن زمان بیرون از شهر بود خانه‌ای گرفته بود در اوج سادگی. طلبگی در آن دوران چنین بود که کسی به دنبال گرفتن پست و مقام و یا مادیات نبود بلکه هرچه بود معنویت بود و اینکه همه به دنبال کسب علم و معرفت از یکدیگر بودند نه خواسته‌های مادی. 


شعبانعلی اسداللهی پدر شهید اسداللهی
روایت پدر از شهادت فرزند
صبح روز ۳۰ آذر دوستی در تهران داشت که زنگ زد به من گفت حاج حمید مجروح شده، من به هم ریختم گفتم خواهش می‌کنم راست بگو، من می‌دانم نمی‌شود کسی در آب برود و خیس نشود، واقعیت را بگو، گفت خیالت راحت باشد مجروح شده؛ توان ندارد و نمی‌خواهد عقب بیاد، اما من نیم ساعت بعد تماس گرفتم و گفتم شهید شده، بگید گفت نه، البته این را هم بگویم که برادرم در کربلای ۵ شهید شده و از سال ۶۰ تا ۶۵ ایشان هم چند بار مجروح شد، او هر دو ماه یک نامه می‌داد تا خانواده را از سلامت خود با خبر کند، اما گاهی این مدت به ۴ ماه می‌رسید و بعد نامه می‌داد و یا می‌آمد که بعدها می‌فهمیدیم او مجروح شده بود و به خانه نمی‌گفت برای همین گفتم روحیه‌اش مثل عمویش است برایم باور شد مثل جواد، اخوی‌مان مجروح است و به عقب نیامده، بعد از نماز اما دوباره تماس گرفتم و گفتم خبری نشد؟ پیام داد مجروحیت حمیدرضا قطعی است اما شهید نشده و مطمئن باشید و تا غروب سعی می‌کردم محل کار باشم و آن روز ۳۰ آذر شب یلدا بود، قرار بود برویم خانه مادر خانمم و بچه‌ها از قبل رفته بودند منم رفتم و گفتند بی‌حالی گفتم خسته‌ام و ساعت ۱۱ شب بود دیدم در تلگرام زدند حاج حمید شهید شده و من پیام را دیدم به هم ریختم (بغض طولانی می‌کند...)


سید احمد معصومی‌نژاد تهیه‌کننده برنامه مادرانه
طرف حساب مادران شهدا مسئولان هستند
آن چیزی که باعث اذیت مادران شهدا شده و آنها را اذیت کرده این بوده که حس کنند این جمهوری اسلامی آن چیزی که در آرزوی فرزند شهیداشان بود، نباشد! حالا ممکن است گاهی شنیدن خبر اختلاس این حس را در مادر شهید ایجاد کند و گاهی مسأله بی‌حجابی و یا مسایل مختلف، اما عمده‌ترین چیز این است که نگران به انحراف رفتن انقلاب هستند ولی باز هم طرف حسابشان مردم نیستند، طرف حساب آنها مسئولانی هستند که دارند کوتاهی می‌کنند. یکی دیگر از این گلایه‌ها که مادر شهدا داشتند نمی‌دانم تا چه حد قابل پخش است این بود که همه آنها می‌گفتند حضرت آقا می‌آمد خانه‌شان از چای و میوه می‌خورد و حتی وقتی مادر شهید می‌گفتند غذا در یخچال داشتم گرم کردم و ایشان خوردند اما وقتی یکی دیگر از مسئولان آمدند خانه‌شان از چای و میوه و آب نخوردند و محافظان رفتند برایش آب مخصوص آوردند! مادر شهیدی می‌‌گفت وقتی چای آوردم و آن مسئول نخورد، خیلی دلم شکست فکر کردم آنها به ما اعتماد ندارند. اینها البته قابل پخش نبود و نمی‌توانستیم این را پخش کنیم.


ام‌البنین حسینی همسر شهید ابوحامد
سخت‌ترین لحظه زندگی
به هر حال زنان جوان مشکلاتی دارند که طبیعی است و از آن سخنی نمی‌گویم اما در باب سخت‌ترین لحظات باید بگویم که زمانی بوده است که گاهی طوبی سرما می‌خورد، از تب کردن این بچه می‌ترسم و تلاش می‌کنم که پیشگیری کنم.
در هذیان گفتن طوبی من خیلی اذیت می‌شوم چراکه دائم بابایش را صدا می‌زند. بغلش می‌کنم و حواسم به او است اما باز هم پدرش را صدا می‌زند و این موجب می‌شود که در آن لحظه‌ها من تماماً اشک شوم. اما با خود می‌گوید که مصیبت کشیدن ما جزء حسنات است و من نباید اینقدر کم‌طاقت باشم. امید دارم که اینها جزء حسنات و توشه‌ای برای آخرت ما باشد. به هر حال آن زمان که طوبی تب می‌کند دو حالت دارد یا اینکه پدرش بالای سرش است و یا اینکه به خاطر دوری از اوست و این خیلی سخت است اما توکل من به خداست و انشاالله همچنان به ما کمک کند.


هادی منافی وزیر سابق بهداشت
چه کسی می‌تواند از مرقد امام که ساخته‌اند دفاع کند؟
ما انقلاب نکردیم که چنین باشد (بغض می‌کند) ما فرزند شهید ندادیم که چنین باشد که امروز شرایط کشور است. ما آمدیم وسط که بنده خدا باشیم. امام حرفش این بود. اصلاً من اعتقاد دارم که امام نیامد که حکومت کند امام ابتدا رفت قم تا طلبگی کند و آدم تربیت کند. امام را بیرون آوردند چراکه اگر امام قم بود که طلاب قراضه پاکسازی می‌شدند. الان به جماران توجه کنید. یک گنبد نصفه کاره دارد، دیوارها را می‌خواستند کچ کنند هنوز نصفه است. یک گلیم کهنه آنجا بود. امام از خانه‌اش از پلی می‌آمد این طرف برای مردم سخنرانی می‌کرد. ما بارها آنجا رفتیم دیدار امام و چای خوردیم و یک قرآنی هم عیدی می‌داد. همین پسرم که شهید شده زیاد می‌آمد آنجا. این چنین جریانی به چه تبدیل شده است آیا این همان راهی است که امام گفت؟ باید فکر کنیم ببینیم زندگی امروز مسئولان مانند آن روزها و امام است. البته در فکر کردن باید شناخت از اسلام و امام و زندگی پیامبر و امامان داشت تا ببینیم آیا واقعاً مانند آنها زندگی می‌کنیم. امام را از وقتی به جماران آوردند تا پایان عمرش یک شاه‌عبدالعظیم هم نرفت. باید ببینیم چطور این چنین شد. به هر حال دشمنان انقلاب که ساکت و بیکار نیستند و به دنبال بدل زدن هستند. شیطان هم که کارش را می‌کند. آن چیزی که انقلاب و امام می‌خواستند این مدیریت کنونی امروز نبود. اما امام را هم محاصره کردند و نفوذ کردند تا امام از خانه‌اش نتواند خارج شود. من می‌گویم امام تا پایان عمرش در محاصره بود. بعد از فوت ایشان هم آن را کجا بردید دفنش کردید. جایی دفنش کردید که امام رضا هم این طور بارگاه و شوکتی برایش ایجاد نشده است. این همه خرج را چه کسی کرده است؟ فردا روزی بیایند به من بگویند این را چرا گفته‌ای می‌گویم آری من گفتم می‌خواهید اعدام کنید بفرمایید بسم‌الله، ولی شما طوری بنویسید که بعد از نوشتن شما را نگیرند! (می‌خندد...) واقعاً چه کسی می‌تواند از مقبره‌ای که برای امام درست کرده‌اند، دفاع کند. اصلا امام راضی بود او را اینجا ببرند؟ نه قطعاً اگر امام بود قبول نمی‌کرد چنین کاری کنند. 


حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه
ترامپ بسیار هم عاقل است و حساب شده کار می‌کند
آنهایی که امریکا را می‌شناسند می‌دانند مشکل ما با امریکا مسایل هسته‌ای نیست، چراکه کشورهای اطراف ما هم این دستاورد را دارند و سال‌هاست از آن استفاده می‌کنند اگر مشکل امریکا مسایل هسته‌ای بود باید بپرسیم که چطور آنها دارند و برای آنها بد نیست ولی برای ما بد است؟! بر همین اساس است که معتقدم مشکل ما با امریکا مشکل ساختاری است.
آنها با کلیت جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند و البته این هم به خاطر استقلالی است که جمهوری
اسلامی دارد. این را هم باید بگویم که در ابتدا آنها اول مشکلشان با استقلال داخل کشور و بی‌اعتنایی ما به امریکا و عدم توجه ما به آنها خلاصه می‌شود اما الان بعد از اتفاقاتی که تحت عنوان بیداری اسلامی در برخی کشورهای منطقه رخ داده است مشکل امریکا با ایران بیشتر شده است چراکه آنها این تغییر و تحولات را هم از چشم جمهوری اسلامی می‌بینند.


سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله
مردم حق دارند مسائل و مشکلاتشان را مطالبه کنند
درباره اعتماد مردم به مسئولین باید توجه داشت که این عملکرد مسئولین است که مردم باید بتوانند راحت تشخیص دهند که این عملکرد اگر شفاف باشد می‌تواند به اعتماد مردم کمک کند اما اگرمسئولین دو مدل حرف بزنند یا برخوردی دوگانه داشته باشند همین رفتار حس بی‌اعتمادی را در مردم ایجاد می‌کند. مثلا اگر فردی در زمان انتخابات یک مدل صحبت کند و بعد از انتخابات نیز به گونه‌ای دیگر سخن بگوید، این امر موجب بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولین می‌شود. این را باید مسئولین دقت کنند که مردم هوشمند و هوشیارند و مطالبی که گفته می‌شود در هر زمان ضبط می‌کنند و دقیقا در ذهنشان باقی می‌ماند. این نکته‌ای ضروری است و معتقدم که هر مسئولی باید این را در نظر داشته باشد قبل از رأی گرفتن از مردم و حتی بعد از انتخاب شدن توسط مدیران بالادستی حواسش به وعده‌هایی که می‌د‌هد، باشد.
اینطور نباشد که فرد قبل از به عهده گرفتن مسئولیت یک مدل صحبت کند و بعد از اینکه مسئولیت را
برعهده گرفت رفتار و منش و وعده‌ها و طرز صحبت کردنش تفاوت کند.

گفت‌وگوها: قاسم غفوری- مائده شیرپور

نظر شما