شناسهٔ خبر: 24658524 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش سهم زبان فارسی در وب جهانی

سهم خط و زبان فارسی در محتوای اینترنت جهانی که افزایش آن جزو اهداف شبکه ملی اطلاعات عنوان شده، به 1.8 درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، همواره یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات، تقویت خط و زبان فارسی اعلام شده بود تا بدین ترتیب مساله فرهنگ‌سازی برای استفاده صحیح از فضای مجازی با اجرای برنامه‌های آموزش عمومی و سواد رسانه‌ای مورد توجه قرار بگیرد.

در این راستا محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحات خود در فضای مجازی با اشاره به رشد محتوای فارسی در این فضا اظهار کرده است: در حالی‌که جهانی شدن باعث نزول سهم برخی از زبان‌های دنیا از جمله عربی در فضای مجازی شده است، خوشبختانه آمار معتبر جهانی (W۳Tech) که در عکس زیر تصویری از آن آمده، گزارش از رشد شتابان سهم خط و زبان فارسی در اینترنت طی سال‌های اخیر داشته است. اکنون سهم زبان فارسی در محتوای اینترنت جهانی به ۱.۸ درصد رسیده و جا دارد از عاملان این رشد قدردانی کنم.

پیش از این نصراللـه جهانگرد - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - هنگام ارائه گزارشی از پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرده بود: زمانی که ما فعالیت خود را شروع کردیم، حجم خط و زبان فارسی ۰.۹ درصد از دنیای وب بود و اکنون این عدد به ۱.۶ درصد افزایش یافته است.

همچنین یکی از مواردی که موجب افزایش هم زبان و خط فارسی در فضای مجازی می‌شود، جویشگرهای بومی هستند. علیرضا یاری - دبیر شورای راهبری جویشگر بومی- اوایل سال جاری با اشاره به بازدید روزانه ۷۰۰ هزار مورد از جویشگرهای بومی و حدود ۲۰۰ هزار پرس‌وجو، گفته بود: جویشگرهای بومی از ابتدای فعالیت خود تاکنون به توسعه همه‌جانبه از ابعاد مختلف پرداخته‌­اند. در این راستا فعالیت‌های متنوعی تاکنون صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه، علاوه بر اینکه تلاش شده تا با تمرکز بر حوزه‌های رتبه‌بندی و پردازش خط و زبان فارسی، کیفیت نتایج ارائه‌شده مرتباً بهبود یابد، در راستای جلب هرچه بیشتر رضایت کاربران، خدمات جانبی و جذابی نظیر جویش خبر، چندرسانه­ای و نقشه نیز به این جویشگرها اضافه شده است.

اما سیدابوالحسن فیروزآبادی - دبیر شورای عالی فضای مجازی- سال گذشته در تشریح حوزه خدمات شبکه ملی اطلاعات گفته بود: در این شبکه الزام شده است تا خدمات پایه کاربردی همچون خدمات مراکز داده، خدمات نام و نشان‌گذاری با تاکید بر خط و زبان فارسی، جویشگر، رایانامه، پیام‌رسان‌های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل ارتباطات و خدمات ابری با کیفیت وظرفیت مناسب و به صورت داخلی ارایه شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی شبکه ملی اطلاعات به خط و زبان فارسی توجه ویژه‌ای شده و تولید خدمات بومی در این شبکه بر سایر مشابه‌های خارجی مقدم است، افزود: سواد رسانه‌ای، آموزش دیجیتالی و عمومی باید در سراسر  کشور به نحوی صورت گیرد تا تمامی آحاد جامعه و کل جغرافیای کشور بتوانند از شبکه ملی اطلاعات استفاده کرده و نیازمندی‌های شبکه‌ای خود را برطرف کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما