شناسهٔ خبر: 24657683 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

گذری بر سرزمین چهار فصل/ بهشتی زیبا در انتظار گردشگران

زاهدان- هر گوشه ای از سیستان و بلوچستان دارای جاذبه هایی بکر و زیباست اما همچنان این ظرفیت ها ناشناخته مانده و در واقع این استان با این همه ظرفیت همچون بهشتی زیبا در انتظار گردشگران است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: با نزدیک شدن به ایام پایانی سال حالا دیگر همه خود را برای سفرهای نوروزی آماده می کنند تا بتوانند در ایام بهار از مواهب و زیبایی های طبیعت استفاده کنند اما نکته ای که در میان حائز اهمیت است این است که به کجا سفر کنیم.

در کشور ما معمولا چند نقطه به عنوان مقصد همیشگی مسافران نوروزی انتخاب می شود که قطعا دارای جاذبه های فراوانی است اما اگر واقعا همه فقط به همین چند منطقه سفر کنند که امکان پذیر نیست زیرا علاوه بر مشکل ترافیک قطعا باعث ایجاد مشکلات دیگری هم می شود.

اما نکته ای که در این نوشتار قصد داریم به آن بپردازیم این است که اگر بهتر و بیشتر به کشور عزیزمان بنگریم قطعا در جای جای ایران اسلامی مکان هایی زیبا برای سفر وجود دارد که متاسفانه هنوز ناشناخته مانده است.

به عنوان مثال استان سیستان و بلوچستان با جاذبه های گردشگری، تاریخی و طبیعی فراوان، سال ها است که همچنان ناشناخته مانده در حالی که هر گوشه ای از آن دارای جاذبه هایی بکر و ناشناخته است که می توان گفت که همچون بهشتی برای گردشگران است.

شهرستان نیکشهر یکی از شهرستان های جنوبی سیستان و بلوچستان است که دارای بخش ها و روستاهای بسیار زیبایی است که هر کدام به تنهایی دارای جاذبه های فراوانی است، این شهرستان در فاصله ۴۶۵ کیلومتری زاهدان قرار دارد که از شمال و شمال شرقی به ایرانشهر، از جنوب و جنوب شرقی به چابهار و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود می شود.

آب و هوای شهرستان نیکشهر در تابستان گرم و خشک و در زمستان معتدل است اما وزش بادهای باران آور موسمی در فصل تابستان و بادهای باران آور غربی در فصل زمستان در این منطقه موجب ریزش پراکنده باران و ایجاد هوایی مطلوب می شود.

این شهرستان علاوه بر آثار تاریخی حائز اهمیتی که در آن وجود دارد دارای جاذبه های طبیعی فراوانی نظیر نخلستان‌های قدیمی، باغ های میوه گرمسیری، چشمه های آبگرم و آبشارهای طبیعی فراوانی است که می تواند یکی از قطب های ویژه گردشگری در سطح استان پر جاذبه سیستان و بلوچستان باشد.

بخش لاشار

بخش «لاشار» یکی از بخش های شهرستان نیکشهر است که در تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک و در زمستان معتدل است و و همانطور که بیان شد وزش بادهای باران آور موسمی در فصل تابستان (نمی) و بادهای باران آور غربی (مدیترانه ای) در فصل زمستان در این منطقه موجب ریزش پراکنده باران می شود که به همین سبب دارای طبیعتی بکر و منحصر به فرد است.

خوشبختانه پس از ساخت جاده ترانزیتی چابهار - ایرانشهر - زاهدان - میلک و با توجه به عبور این محور از حوزه شهرستان نیکشهر فرصت بسیار خوبی برای گردشگران فراهم شد تا از مناظر طبیعی و روستاهای سرسبز بخش لاشار دیدن کنند.

آبشارها و چشمه های آبگرم شیر آباد (پوتاپ) با مناظر زیبا و دیدنی و رودخانه زیبای این بخش که در فاصله ۱۵ کیلومتری محور ترانزیتی نیکشهر به ایرانشهر و در محل دو راهی شرق روستای «هریدوک» و روستای «کوپچ» قرار دارد یکی از جاذبه های طبیعی این منطقه است.

همچنین آبادی «کشیگان» در جنوب روستای «کوپچ»، روستای گردشگری «بغدان»، روستای «تنگه سرحه» و روستای «پیپ» با طبیعتی بکر و چشم اندازهای طبیعی، باغ های میوه های گرمسیری و سردسیری، نخلستان ها، چشمه های آبگرم، دامنه کوه ها و انواع پوشش گیاهی خصوصا وجود گیاهان دارویی و انواع پرندگان نیز از دیگر جاذبه های گردشگری بخش «لاشار» شهرستان نیکشهر است.

علاوه بر این همه زیبایی طبیعی، این منطقه دارای آبشارهای بسیار زیبایی است که جز جاذبه های طبیعی و گردشگری خاص این منطقه به حساب می آید.

آبشار پیپ (گواتامیچ )

آبشار پیپ با نام محلی گواتامیچ در شرق دهستان «پیپ» از توابع بخش لاشار شهرستان نیکشهر واقع شده این آبشار در فاصله ۲ کیلومتری جاده ترانزیتی چابهار به میلک قرار گرفته است و در ارتفاع ۱۳۰۰متری از سطح دریا واقع شده و از کوه های مرتفع «پیپ» سر چشمه می گیرد.

آبشار پیپ همانند دیگر آبشارهای شهرستان نیکشهر به صورت پلکانی است و جریان آب آن حوضچه های طبیعی را بوجود آورده که آب آشامیدنی اهالی روستای «پیپ» را هم تامین می کند.

آبشار اوگینک (بزرگترین آبشار سیستان و بلوچستان)

آبشار «اوگینک» با نام محلی «گرپشت» از دیگر مکان های زیبای بخش «لاشار» شهرستان نیکشهر است که در فاصله ۳ کیلومتری غرب روستای «اوگینک» قرار دارد این آبشار دارای ۸۰ متر ارتفاع است و بزرگترین آبشار سیستان و بلوچستان به حساب می آید.

با توجه به فضای مفرح و دل انگیز اطراف این آبشار و همچنین وجود کوه های زیبا در این محدوده این مکان تبدیل به محلی مناسب برای ورزش کوهنودی در استان سیستان و بلوچستان شده است.

آبشار گلیک

آبشار گلیک یکی دیگر از مکان های تفریحی وگردشگری بخش لاشار شهرستان نیکشهر است که در فاصله ۶۹ کیلومتری نیکشهر ویک و نیم کیلومتری جاده ترانزیتی چابهار به ایرانشهر و در نزدیکی روستای «جاکس» قرار دارد.

این آبشار ۶ متر ارتفاع دارد و همانند دیگر آبشارهای این منطقه به صورت پلکانی و با حوضچه هایی زیبا و صخره ای نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند و وجود پوشش گیاهی نادر وگیاهان دارویی خاص در مسیر این آبشار از دیگر جاذبه های دیدنی آن است.

تنگه سرحه

از دیگر مناطق زیبای بخش لاشار «تنگه سرحه» است که در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان نیکشهر واقع شده و جاده ای به طول ۲۰ کیلومتر از این منطقه عبور می کند.

از خصوصیات خاص این منطقه ارتفاع زیاد این جاده نسبت به حاشیه رودخانه است که در نقاطی از مسیر به بیش از ۴۰ متر نیز می رسد که زمانی که از این منطقه عبور می کنید می توانید از این جاذبه زیبای گردشگری دیدن کنید.

طبیعت زیبا، رودخانه، چشمه های آبگرم، گونه های منحصر به فرد گیاهی، نخلستان ها، باغ های میوه و شالیزار های حاشیه این رودخانه که به صورت پلکانی در این منطقه قابل مشاهده است از دیگر جاذبه های تنگه زیبای سرحه است.

اما در بخش «لاشار» جاذبه دیگری هم وجود دارد که علاوه بر جاذبه گردشگری دارای خصوصیات درمانی هم هست و آن وجود چشمه آب معدنی در این منطقه استاما در بخش «لاشار» جاذبه دیگری هم وجود دارد که علاوه بر جاذبه گردشگری دارای خصوصیات درمانی هم هست و آن وجود چشمه آب معدنی در این منطقه است.

چشمه آب معدنی «چانف»

این چشمه آب معدنی در میان کوه های منطقه و در فاصله ۲۵ کیلومتری دهستان «چانف» از توابع بخش «لاشار» شهرستان نیکشهر واقع شده است و آب این چشمه دارای املاح معدنی خاصی است که خواص درمانی و طبیعی زیادی دارد و مردم این منطقه معتقدند که خاصیت طبی آب چشمه «چانف» برای دفع سنگ کلیه بسیار موثر است.

البته این موارد تنها تعدادی از مناطق زیبای بخش «لاشار» شهرستان نیکشهر است و این شهرستان دارای جاذبه های فراوان دیگری از جمله منطقه حفاظت شده کوه «پوزک»، منطقه گردشگری آبند، منطقه گردشگری گرگان، منطقه گردشگری بلپیر ، منطقه شالمال و بسیاری از مناطق دیدنی دیگر است.

شهرستان نیکشهر آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیکشهر در گفت و گو با خبرنگارمهر، اظهار داشت: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان در سال ۹۶ به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان انتخاب شده بود از همین رو این اداره در این سال و همچنین برای ایام نوروز 97 تصمیمات ویژه ای اتخاذ کرده است.

خیرالنثاء امیری افزود: در مسیر حرکت مسافران نوروزی چند نمایشگاه بین راهی از جاذبه های گردشگری و صنایع دستی شهرستان نیکشهر پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: روستاهای گردشگری شهرستان نیکشهر هم با همکاری بخشداران و دهیاران آمادگی پذیرایی از مهمانان نوروزی هستند و در این مناطق چندین «مسافرکاشانه» در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیکشهر گفت: همچنین به منظور سکونت مسافران نوروزی مدارس این شهرستان تجهیز شده است که روزانه ظرفیت اسکان چند هزار مسافر را دارد.

وی با اشاره به تهیه کتابچه راهنمای گردشگری نیکشهر، افزود: در این کتابچه ها ظرفیت های گردشگری این شهرستان به همت میراث فرهنگی جمع آوری شده که در اختیار مسافران قرار می دهیم.

البته این موارد تنها گوشه ای از زیبایی های استان پهناور سیستان و بلوچستان بود که در قالب این گزارش ارائه شد و قطعا اگر هموطنان از نزدیک به این استان سفر کنند با مشاهده زیبایی های منحصر به فرد این خطه از ایران اسلامی شگفت زده می شوند.

نظر شما