شناسهٔ خبر: 24656364 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کامیابی ها و ناکامی های چهارمحال و بختیاری در سال 96

شهرکرد- ایرنا- سال 96 با همه خوبی ها و خوشی ها و تلخ کامی ها در حالی به پایان رسید که یک سال دیگر فراز و فرودهایی در تقویم چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

چهارمحال وبختیاری با مساحت 16 هزار و 532 کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور قرار دارد و از شمال و شرق با اصفهان، از غرب با خوزستان از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غرب با لرستان همسایه است.
این استان دارای 9 شهرستان با بیش از 40 شهر و حدود 800 روستا با جمعیتی افزون بر 900 هزار نفر را در خود جا داده است.

** حوزه سیاسی
در اردیبهشت امسال بیش از 75 درصد از مردم چهارمحال و بختیاری در انتخابات رئیس جمهوری و شورای اسلامی شهرها و روستاها شرکت کردند.
بیشترین آرا در این دوره را حجت الاسلام حسن روحانی نامزد منتخب ریاست جمهوری دوازدهم کسب کرد.
انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز مردم چهارمحال و بختیاری در 40 شهر و 580 روستای استان شرکت کردند.
اقبال عباسی در آبان ماه امسال با حضور معاون وزیر کشور به عنوان بیست و دومین استاندار چهارمحال و بختیاری معرفی و سکان مدیریت این استان را برعهده گرفت.
همچنین مجید نظری به عنوان معاون امور هماهنگی استاندار چهارمحال و بختیاری انتخاب شد.

**حوزه عمرانی و صنعتی
سال 96 در حوزه زیربنایی نیز 332 طرح در این استان بهره برداری یا کلنگ زنی شد که مجموع اعتبار این طرحها در حدود 4 هزار و 20 میلیارد ریال بود.
بیش از 61 طرح صنعتی و تولیدی با 41 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنایع شیمیایی، غذایی، کانی های غیر فلزی و نساجی با اشتغالزایی 204 نفر بهره برداری شد.
3 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق ویژه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری در بخش های کشاورزی، گردشگری و صنعت معدن تجارت امسال به تصویب رسید که تا نیمه سال از این مبلغ یکهزار و 300 میلیارد ریال پرداخت و اعطای بقیه تا تیر سال آینده جذب خواهد شد.
بیش از 54 طرح کشاورزی با هزینه ای افزون بر 240 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم 257 نفر و غیرمستقیم 215 نفر فراهم شد.
چهارمحال و بختیاری طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی در تولید محصول ماهیان سردآبی و بادام رقم مامایی رتبه نخست کشور را به دست آورد.
این استان با تولید حدود 23 هزار تن ماهی سردابی (قزل آلا) و تولید 24 هزار تن بادام رقم 'مامایی' صادراتی رتبه نخست تولید این محصولات را در سال جاری به خود اختصاص داد.
بخش کشاورزی استان در سال 96 با تولید سالانه 34 هزار تن محصول هلو مرغوب رتبه هفتم و 7 هزار تن گردو رتبه نهم را در کشور به دست آورد.
این استان با تولید بیش از 31 هزار و 200 تن گوشت قرمز برابر 3.5 درصد تولید گوشت قرمز کشور امسال رتبه نهم را به دست آورد.
چهارمحال و بختیاری در سال 96 با افزون بر 6 هزار تن قارچ دکمه ای رتبه برتر را به خود اختصاص داد.
نخستین بار از چهارمحال و بختیاری 6 هزار و 219 تن خوراک آبزیان به خارج از کشور از جمله روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.
چهارمحال و بختیاری با این میزان سرانه تولید 246 لیتر در روز رتبه دوم تولید سرانه شیر خام کشور را نسبت به سرانه کشور به دست آورد.
راه های شهری و روستایی استان نیز امسال توسعه یافت به گونه ای که تا پایان سال 96 سطح بزرگراه های این استان به 215 کیلومتر رسید.
247 کیلومتر از راههای اصلی با 400 میلیارد ریال اعتبار و 277 کیلومتر از راههای روستایی با 200 میلیارد ریال اعتبار نیز بهسازی و آسفالت شد.
ساخت باند دوم چهار خطه محور شهرکرد - شلمزار در مسیر استان خوزستان به عنوان یکی از جاده های پرتردد و پر خطر نیز آغاز شد.
طول مسیر شهرکرد به شلمزار 26 کیلومتر است که 13 کیلومتر آن در سال های گذشته اجرا شد و عملیات 13 کیلومتر نیز در سال 96 اجرایی شد که این طرح با 130 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سال 96 بیش از 40 درصد از اعتبارات تخصیصی به این استان در حوزه راهسازی هزینه شد.
اقبال عباسی اظهار کرد: با وجود تلاش های فراوان در بخش راهسازی و توسعه زیرساخت های جاده ای، آمار تصادفات منجر به فوت استان همچنان بالاست.

** حوزه فرهنگ و هنر
امسال برای سومین بار جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیش از 4 هزار تماشاگر برگزار شد.
نخستین بار نیز جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش استانی در شهرکرد برگزار شد.
تئاتر 'یک بعلاوه دو' برای نخستین بار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تهران به روی صحنه رفت و در سه بخش اصلی نامزد دریافت جایزه شد.
تعداد عناوین کتاب های منتشر شده از 86 عنوان به 106 عنوان افزایش یافت و در این مدت با افزایش 2 ناشر تعداد ناشران از 48 ناشر به 50 ناشر افزایش یافت.
مجموع شمارگان کتاب های منتشر شده در پایان سال 96 به 20 هزار جلد رسید که با احتساب 127هزار جلدی سال گذشته این تعداد به 147هزار جلد افزایش یافت.
نمایشگاه بزرگ کتاب ناشران ایران نیز در شهرکرد دایر شد که بیش از 14میلیارد ریال در این نمایشگاه کتاب خریداری شد و رکورد نمایشگاه های استانی شکسته شد، با برپایی نمایشگاه کتاب، تعداد نمایشگاههای برگزار شده به 11عنوان رسید.
تعداد نشریات محلی در حال انتشار و خبرگزاری ها از 67 در پایان سال 96 به 69 خبرگزاری افزایش یافت.
تعداد کتابخانه های کانون های فرهنگی مساجد به 163 کتابخانه رسید و در این مدت 2 باب کتابخانه در کانون های فرهنگی هنری مسجد راه اندازی شد.
همچنین حدود 5 موسسه دایر و فعال شد تا تعداد آنها در پایان سال 96 به 58 موسسه برسد.
9 فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن در استان از سوی هنرمندان ساخته شد تا تعداد این آثار در پایان سال 96 به 36 عنوان برسد و تعداد دفعات اجرای نمایش در سال مذکور با افزایش 50 نمایش به 605 عنوان برسد.
تعداد اجرای صحنه ای موسیقی نیز حدود 11 اجرا بود و در این سال امور بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر استان با 25 نفر به 107 نفر رسید.
610 نفر برای دریافت مشاغل خانگی فرهنگ و هنر در این مدت به بانک های عامل معرفی شدند.

** حوزه اجتماعی
برای 66.6 درصد واجدان شرایط این استان نیز کارت هوشمند ملی صادر شد.
نرخ رشد جمعیت این استان از سال 1390 تا 1395 برابر 1.15 درصد اعلام شد که این رقم در مقایسه با میانگین کشوری 9 دهم درصد پایین تر است.
حدود 14 هزار و 21 واقعه ولادت در چهارمحال و بختیاری نیز ثبت شد که از این تعداد 6 هزار و 721 نفر دختر و 7 هزار و 300 نفر پسر بودند و آمار ولادت های استان در مدت مشابه سال قبل 14 هزار و 647 نفر بود.
ثبت بهنگام واقعه ولادت در کشور 98.61 درصد و در این استان 99.94 درصد در این سال بود و چهارمحال و بختیاری در ثبت بهنگام واقعه ولادت رتبه نخست کشور را کسب کرد.
همچنین 2 هزار و 535 واقعه وفات در چهارمحال و بختیاری ثبت شد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 2 هزار و 699 نفر بود، درحالی که ثبت بهنگام واقعه فوت در کشور 98.3 درصد و در چهارمحال و بختیاری 99.7 درصد بوده است.
طی 1.5 سال گذشته پنج هزار و 701 واقع ازدواج در استان ثبت شد تا در این زمینه رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.
این تعداد ازدواج در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 6 هزار و 17 واقعه بوده پنج درصد کاهش داشت.
میانگین سن ازدواج آقایان در چهارمحال و بختیاری 28.8 سال و خانم ها 23.7 سال رسید.
مشارکت های مردمی چهارمحال و بختیاری به کمیته امداد امام در سال جاری رشد 33 درصدی داشت و بیش از 320 میلیارد ریال از کمک های مردمی استان جذب شد.
در بخش بهداشت و درمان نیز با مشارکت خیرین سلامت 147 باب واحد بهداشتی، درمانی و خدماتی در استان به بهره برداری رسید.
9 میلیون و700 هزار نوبت واکسیناسیون دام سنگین و سبک عشایری و روستایی در این استان برای مقابله با بیماری های دامی نیز امسال اجرا شد.
در بخش بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری نیز در این سال 520 میلیارد ریال از معوقات این نهاد بیمه گر به موسسات طرف قرارداد پرداخت شد.

** حوزه ورزش و تربیت بدنی
ورزش استان نیز امسال به توفیقاتی دست یافت، از جمله ورود 2 تیم از این استان به لیگ برتر مسابقات ورزشی بود.
در رشته بسکتبال پس از 5 سال این استان در سال 96 موفق به ورود به باشگاههای لیگ برتری شد و تیم بسکتبال یاران کوشک جنوب با کسب رتبه سومی موفق به حضور در لیگ برتر شد.
این استان در رشته فوتبال ساحلی نیز با کسب مقام سومی جواز حضور در لیگ برتر را پس از سالها چشم انتظاری بدست آورد.
28 ورزشکار این استان به عضویت تیم های ملی در رشته های مختلف درآمدند و از این تعداد 19 نفر ورزشکار مرد و 9 نفر ورزشکار زن استان به اردوهای تیم ملی دعوت شدند که موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی شدند.
مردان ورزشکار در رشته های بسکتبال، دوومیدانی، ووشو، دوچرخه سواری، تیراندازی با کمان، کشتی ، قایقرانی، سه گانه ، وزنه برداری و ورزش ناشنوایان به عضویت تیم ملی درآمدند.
زنان ورزشکاران استان نیز در رشته های فوتبال، ووشو، والیبال نشسته ، کاراته و جودو موفق به پوشیدن پیراهن تیم های ملی شدند.
این ورزشکاران در رده های بین المللی، آسیایی و جهانی نیز موفق به کسب مدال یا حضور در جدول رده بندی ورزشکاران برتر قرار گرفته اند.
در این سال علاوه بر ورزشکاران، تعدادی از مربیان چهارمحال و بختیاری در رشته های مختلف به عنوان مربی یا سرپرست در تیم های ملی حضور دارند.
در سال 96 نیز ' صادق صالحی ' ورزشکار دانشجوی رشته تربیت بدنی چهارمحال و بختیاری موفق به شکستن رکورد رشته پاورلیفتینگ دانشجویان جهان شد.
این ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات پاورلیفتینگ باشگاههای استان با مهار وزنه 5.302 کیلوگرم حدود 5.2 کیلوگرم رکورد دانشجویان جهان در وزن 83 کیلوگرم را ارتقا بخشید.
وی پیشتر نیز توانسته بود با مجموع5.672 کیلوگرم رکورد مسابقات دانشجویان جهان در دسته 83 کیلوگرم را 5 کیلوگرم ارتقاء ببخشد.

** ناکامی های سال 96
چهارمحال و بختیاری در سال 96 با بزرگترین ناکامی خود به عنوان بی بارشی و خشکسالی روبه رو بود و برای دهمین سال پیاپی خشکسالی گریبان این استان مرتفع ایران را گرفت.
60 درصد از قنات ها و چشمه های استان به دلیل تغییر الگوی بارش و کمبود بارش ها در سال 96 به صورت کلی خشک شد.
استاندار چهارمحال وبختیاری در این باره به ایرنا گفت: به دنبال خشکسالی های 9 سال اخیر 60 درصد از قنات ها، چشمه ها و چاه های آب این استان خشک شده است.
اقبال عباسی افزود: سطح آب سفره های زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری طی این مدت افزون بر 40 متر کاهش یافته است.
بدنبال تداوم خشکسالی ها، از 840 قنات حفر شده در این استان یک سوم آن یعنی در حدود 280 رشته قنات به طور کامل خشک شده و مابقی نیز بین 40 تا 60 درصد کاهش آبدهی داشته است.
وی ادامه داد: هم اینک تامین آب آشامیدنی برخی نقاط استان به علت کاهش منابع آب با مشکل مواجه شده است.
یکی دیگر از ناکامی های این استان در سال 96 بیکاری جوانان بود که نرخ بیکاری در این استان در این سال به 18 درصد افزایش یافت.
در این سال هواپیمای ترکیه ای در مسیر شارجه به استانبول در منطقه حفاظت شده هلن سقوط کرد و 11 سرنشین ترک این جت شخصی جان باختند.
مسئولان چهارمحال و بختیاری در ماه پایانی سال با تشکیل ستاد بحران در نزدیک ترین نقطه به حادثه سقوط هواپیمایی اجساد این حادثه را در کمترین زمان ممکن به پزشکی قانونی انتقال دادند.
با این حال سال 96 با همه کامیانی ها و ناکامی ها روبه پایان است و تلخ کامی ها و شیرین کامی های این استان در یک سال پایان یافته که امید می رود در سال پیش رو با رونق تولید و اشتغال بتوان به توسعه ای همه جانبه در استان دست یافت.

** چشم انداز و افق سال 97
استاندار چهارمحال و بختیاری سال 97 را سال تلاش بیشتر برای دستیابی به اهداف و برنامه ها می داند.
اقبال عباسی می گوید: در سال 96 این استان به توفیقاتی رسید و برای سال آینده باید به صورت جدی برای ایجاد اشتغال و رفع کمبودها و بهبود معشیت مردم تلاش کرد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری حدود 945 هزار نفر جمعیت دارد.
2097/6021

انتهای پیام /*

چهارمحال وبختیاری با مساحت 16 هزار و 532 کیلومتر مربع در جنوب غربی کشور قرار دارد و از شمال و شرق با اصفهان، از غرب با خوزستان از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از شمال غرب با لرستان همسایه است.
این استان دارای 9 شهرستان با بیش از 40 شهر و حدود 800 روستا با جمعیتی افزون بر 900 هزار نفر را در خود جا داده است.

** حوزه سیاسی
در اردیبهشت امسال بیش از 75 درصد از مردم چهارمحال و بختیاری در انتخابات رئیس جمهوری و شورای اسلامی شهرها و روستاها شرکت کردند.
بیشترین آرا در این دوره را حجت الاسلام حسن روحانی نامزد منتخب ریاست جمهوری دوازدهم کسب کرد.
انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا نیز مردم چهارمحال و بختیاری در 40 شهر و 580 روستای استان شرکت کردند.
اقبال عباسی در آبان ماه امسال با حضور معاون وزیر کشور به عنوان بیست و دومین استاندار چهارمحال و بختیاری معرفی و سکان مدیریت این استان را برعهده گرفت.
همچنین مجید نظری به عنوان معاون امور هماهنگی استاندار چهارمحال و بختیاری انتخاب شد.

**حوزه عمرانی و صنعتی
سال 96 در حوزه زیربنایی نیز 332 طرح در این استان بهره برداری یا کلنگ زنی شد که مجموع اعتبار این طرحها در حدود 4 هزار و 20 میلیارد ریال بود.
بیش از 61 طرح صنعتی و تولیدی با 41 میلیارد ریال سرمایه گذاری در بخش صنایع شیمیایی، غذایی، کانی های غیر فلزی و نساجی با اشتغالزایی 204 نفر بهره برداری شد.
3 هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق ویژه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید چهارمحال و بختیاری در بخش های کشاورزی، گردشگری و صنعت معدن تجارت امسال به تصویب رسید که تا نیمه سال از این مبلغ یکهزار و 300 میلیارد ریال پرداخت و اعطای بقیه تا تیر سال آینده جذب خواهد شد.
بیش از 54 طرح کشاورزی با هزینه ای افزون بر 240 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال مستقیم 257 نفر و غیرمستقیم 215 نفر فراهم شد.
چهارمحال و بختیاری طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی در تولید محصول ماهیان سردآبی و بادام رقم مامایی رتبه نخست کشور را به دست آورد.
این استان با تولید حدود 23 هزار تن ماهی سردابی (قزل آلا) و تولید 24 هزار تن بادام رقم 'مامایی' صادراتی رتبه نخست تولید این محصولات را در سال جاری به خود اختصاص داد.
بخش کشاورزی استان در سال 96 با تولید سالانه 34 هزار تن محصول هلو مرغوب رتبه هفتم و 7 هزار تن گردو رتبه نهم را در کشور به دست آورد.
این استان با تولید بیش از 31 هزار و 200 تن گوشت قرمز برابر 3.5 درصد تولید گوشت قرمز کشور امسال رتبه نهم را به دست آورد.
چهارمحال و بختیاری در سال 96 با افزون بر 6 هزار تن قارچ دکمه ای رتبه برتر را به خود اختصاص داد.
نخستین بار از چهارمحال و بختیاری 6 هزار و 219 تن خوراک آبزیان به خارج از کشور از جمله روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.
چهارمحال و بختیاری با این میزان سرانه تولید 246 لیتر در روز رتبه دوم تولید سرانه شیر خام کشور را نسبت به سرانه کشور به دست آورد.
راه های شهری و روستایی استان نیز امسال توسعه یافت به گونه ای که تا پایان سال 96 سطح بزرگراه های این استان به 215 کیلومتر رسید.
247 کیلومتر از راههای اصلی با 400 میلیارد ریال اعتبار و 277 کیلومتر از راههای روستایی با 200 میلیارد ریال اعتبار نیز بهسازی و آسفالت شد.
ساخت باند دوم چهار خطه محور شهرکرد - شلمزار در مسیر استان خوزستان به عنوان یکی از جاده های پرتردد و پر خطر نیز آغاز شد.
طول مسیر شهرکرد به شلمزار 26 کیلومتر است که 13 کیلومتر آن در سال های گذشته اجرا شد و عملیات 13 کیلومتر نیز در سال 96 اجرایی شد که این طرح با 130 میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: در سال 96 بیش از 40 درصد از اعتبارات تخصیصی به این استان در حوزه راهسازی هزینه شد.
اقبال عباسی اظهار کرد: با وجود تلاش های فراوان در بخش راهسازی و توسعه زیرساخت های جاده ای، آمار تصادفات منجر به فوت استان همچنان بالاست.

** حوزه فرهنگ و هنر
امسال برای سومین بار جشنواره بین المللی فیلم فجر با بیش از 4 هزار تماشاگر برگزار شد.
نخستین بار نیز جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش استانی در شهرکرد برگزار شد.
تئاتر 'یک بعلاوه دو' برای نخستین بار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تهران به روی صحنه رفت و در سه بخش اصلی نامزد دریافت جایزه شد.
تعداد عناوین کتاب های منتشر شده از 86 عنوان به 106 عنوان افزایش یافت و در این مدت با افزایش 2 ناشر تعداد ناشران از 48 ناشر به 50 ناشر افزایش یافت.
مجموع شمارگان کتاب های منتشر شده در پایان سال 96 به 20 هزار جلد رسید که با احتساب 127هزار جلدی سال گذشته این تعداد به 147هزار جلد افزایش یافت.
نمایشگاه بزرگ کتاب ناشران ایران نیز در شهرکرد دایر شد که بیش از 14میلیارد ریال در این نمایشگاه کتاب خریداری شد و رکورد نمایشگاه های استانی شکسته شد، با برپایی نمایشگاه کتاب، تعداد نمایشگاههای برگزار شده به 11عنوان رسید.
تعداد نشریات محلی در حال انتشار و خبرگزاری ها از 67 در پایان سال 96 به 69 خبرگزاری افزایش یافت.
تعداد کتابخانه های کانون های فرهنگی مساجد به 163 کتابخانه رسید و در این مدت 2 باب کتابخانه در کانون های فرهنگی هنری مسجد راه اندازی شد.
همچنین حدود 5 موسسه دایر و فعال شد تا تعداد آنها در پایان سال 96 به 58 موسسه برسد.
9 فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن در استان از سوی هنرمندان ساخته شد تا تعداد این آثار در پایان سال 96 به 36 عنوان برسد و تعداد دفعات اجرای نمایش در سال مذکور با افزایش 50 نمایش به 605 عنوان برسد.
تعداد اجرای صحنه ای موسیقی نیز حدود 11 اجرا بود و در این سال امور بیمه تامین اجتماعی اصحاب فرهنگ و هنر استان با 25 نفر به 107 نفر رسید.
610 نفر برای دریافت مشاغل خانگی فرهنگ و هنر در این مدت به بانک های عامل معرفی شدند.

** حوزه اجتماعی
برای 66.6 درصد واجدان شرایط این استان نیز کارت هوشمند ملی صادر شد.
نرخ رشد جمعیت این استان از سال 1390 تا 1395 برابر 1.15 درصد اعلام شد که این رقم در مقایسه با میانگین کشوری 9 دهم درصد پایین تر است.
حدود 14 هزار و 21 واقعه ولادت در چهارمحال و بختیاری نیز ثبت شد که از این تعداد 6 هزار و 721 نفر دختر و 7 هزار و 300 نفر پسر بودند و آمار ولادت های استان در مدت مشابه سال قبل 14 هزار و 647 نفر بود.
ثبت بهنگام واقعه ولادت در کشور 98.61 درصد و در این استان 99.94 درصد در این سال بود و چهارمحال و بختیاری در ثبت بهنگام واقعه ولادت رتبه نخست کشور را کسب کرد.
همچنین 2 هزار و 535 واقعه وفات در چهارمحال و بختیاری ثبت شد که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 2 هزار و 699 نفر بود، درحالی که ثبت بهنگام واقعه فوت در کشور 98.3 درصد و در چهارمحال و بختیاری 99.7 درصد بوده است.
طی 1.5 سال گذشته پنج هزار و 701 واقع ازدواج در استان ثبت شد تا در این زمینه رتبه دوم را به خود اختصاص دهد.
این تعداد ازدواج در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 6 هزار و 17 واقعه بوده پنج درصد کاهش داشت.
میانگین سن ازدواج آقایان در چهارمحال و بختیاری 28.8 سال و خانم ها 23.7 سال رسید.
مشارکت های مردمی چهارمحال و بختیاری به کمیته امداد امام در سال جاری رشد 33 درصدی داشت و بیش از 320 میلیارد ریال از کمک های مردمی استان جذب شد.
در بخش بهداشت و درمان نیز با مشارکت خیرین سلامت 147 باب واحد بهداشتی، درمانی و خدماتی در استان به بهره برداری رسید.
9 میلیون و700 هزار نوبت واکسیناسیون دام سنگین و سبک عشایری و روستایی در این استان برای مقابله با بیماری های دامی نیز امسال اجرا شد.
در بخش بیمه سلامت چهارمحال و بختیاری نیز در این سال 520 میلیارد ریال از معوقات این نهاد بیمه گر به موسسات طرف قرارداد پرداخت شد.

** حوزه ورزش و تربیت بدنی
ورزش استان نیز امسال به توفیقاتی دست یافت، از جمله ورود 2 تیم از این استان به لیگ برتر مسابقات ورزشی بود.
در رشته بسکتبال پس از 5 سال این استان در سال 96 موفق به ورود به باشگاههای لیگ برتری شد و تیم بسکتبال یاران کوشک جنوب با کسب رتبه سومی موفق به حضور در لیگ برتر شد.
این استان در رشته فوتبال ساحلی نیز با کسب مقام سومی جواز حضور در لیگ برتر را پس از سالها چشم انتظاری بدست آورد.
28 ورزشکار این استان به عضویت تیم های ملی در رشته های مختلف درآمدند و از این تعداد 19 نفر ورزشکار مرد و 9 نفر ورزشکار زن استان به اردوهای تیم ملی دعوت شدند که موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی شدند.
مردان ورزشکار در رشته های بسکتبال، دوومیدانی، ووشو، دوچرخه سواری، تیراندازی با کمان، کشتی ، قایقرانی، سه گانه ، وزنه برداری و ورزش ناشنوایان به عضویت تیم ملی درآمدند.
زنان ورزشکاران استان نیز در رشته های فوتبال، ووشو، والیبال نشسته ، کاراته و جودو موفق به پوشیدن پیراهن تیم های ملی شدند.
این ورزشکاران در رده های بین المللی، آسیایی و جهانی نیز موفق به کسب مدال یا حضور در جدول رده بندی ورزشکاران برتر قرار گرفته اند.
در این سال علاوه بر ورزشکاران، تعدادی از مربیان چهارمحال و بختیاری در رشته های مختلف به عنوان مربی یا سرپرست در تیم های ملی حضور دارند.
در سال 96 نیز ' صادق صالحی ' ورزشکار دانشجوی رشته تربیت بدنی چهارمحال و بختیاری موفق به شکستن رکورد رشته پاورلیفتینگ دانشجویان جهان شد.
این ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات پاورلیفتینگ باشگاههای استان با مهار وزنه 5.302 کیلوگرم حدود 5.2 کیلوگرم رکورد دانشجویان جهان در وزن 83 کیلوگرم را ارتقا بخشید.
وی پیشتر نیز توانسته بود با مجموع5.672 کیلوگرم رکورد مسابقات دانشجویان جهان در دسته 83 کیلوگرم را 5 کیلوگرم ارتقاء ببخشد.

** ناکامی های سال 96
چهارمحال و بختیاری در سال 96 با بزرگترین ناکامی خود به عنوان بی بارشی و خشکسالی روبه رو بود و برای دهمین سال پیاپی خشکسالی گریبان این استان مرتفع ایران را گرفت.
60 درصد از قنات ها و چشمه های استان به دلیل تغییر الگوی بارش و کمبود بارش ها در سال 96 به صورت کلی خشک شد.
استاندار چهارمحال وبختیاری در این باره به ایرنا گفت: به دنبال خشکسالی های 9 سال اخیر 60 درصد از قنات ها، چشمه ها و چاه های آب این استان خشک شده است.
اقبال عباسی افزود: سطح آب سفره های زیرزمینی در چهارمحال و بختیاری طی این مدت افزون بر 40 متر کاهش یافته است.
بدنبال تداوم خشکسالی ها، از 840 قنات حفر شده در این استان یک سوم آن یعنی در حدود 280 رشته قنات به طور کامل خشک شده و مابقی نیز بین 40 تا 60 درصد کاهش آبدهی داشته است.
وی ادامه داد: هم اینک تامین آب آشامیدنی برخی نقاط استان به علت کاهش منابع آب با مشکل مواجه شده است.
یکی دیگر از ناکامی های این استان در سال 96 بیکاری جوانان بود که نرخ بیکاری در این استان در این سال به 18 درصد افزایش یافت.
در این سال هواپیمای ترکیه ای در مسیر شارجه به استانبول در منطقه حفاظت شده هلن سقوط کرد و 11 سرنشین ترک این جت شخصی جان باختند.
مسئولان چهارمحال و بختیاری در ماه پایانی سال با تشکیل ستاد بحران در نزدیک ترین نقطه به حادثه سقوط هواپیمایی اجساد این حادثه را در کمترین زمان ممکن به پزشکی قانونی انتقال دادند.
با این حال سال 96 با همه کامیانی ها و ناکامی ها روبه پایان است و تلخ کامی ها و شیرین کامی های این استان در یک سال پایان یافته که امید می رود در سال پیش رو با رونق تولید و اشتغال بتوان به توسعه ای همه جانبه در استان دست یافت.

** چشم انداز و افق سال 97
استاندار چهارمحال و بختیاری سال 97 را سال تلاش بیشتر برای دستیابی به اهداف و برنامه ها می داند.
اقبال عباسی می گوید: در سال 96 این استان به توفیقاتی رسید و برای سال آینده باید به صورت جدی برای ایجاد اشتغال و رفع کمبودها و بهبود معشیت مردم تلاش کرد.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری حدود 945 هزار نفر جمعیت دارد.
2097/6021

نظر شما