شناسهٔ خبر: 24654673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

پشت پرده سفر بن‌ سلمان به بغداد

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ «سید حمید الحسینی» رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های عراق و از شخصیت‌های سیاسی این کشور درباره  سفر ولیعهد سعودی به عراق و اهداف پشت پرده آن گفت: سفر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بنا به درخواست وی از دولت عراق بوده است، اما زمان انجام این سفر با نزدیک شدن به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق جای تامل است. بن سلمان کوشش خواهد کرد نیروهای سیاسی وابسته به عربستان را در عراق سازماندهی کرده و خبرهایی هم که درباره افتتاح کنسولگری‌های این کشور در عراق منتشر می‌شود همه حاکی از آن است که آل سعود برای آینده سیاسی عراق برنامه‌ریزی کرده است.
 
وی گفت: آل سعود از توطئه داعش که توسط آمریکا، رژیم صهیونیستی و با حمایت مالی ریاض به وجود آمد، ناامید شده و پیروزی‌های مردم عراق و جبهه مقاومت به کام آنها خوش نیامده است و به همین دلیل، اینک سعی دارند به صورت مستقیم در عراق به ویژه در عرصه سیاسی و اقتصادی این کشور وارد عمل شوند.

رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های عراق تاکید کرد جنایات سعودی‌ها و آنچه مستقیم و غیر مستقیم از سوی این رژیم در عراق به وقوع پیوسته است برای همگان واضح است، دولت عراق مجبور به پذیرش این سفر بوده است، اما مردم عراق از فشارهای کنونی ریاض علیه کشورشان ناراحت هستند و در برابر آن ایستادگی خواهند کرد و تظاهراتی هم در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد، مردم عراق اجازه نخواهند داد آل سعود از طریق فشار بر دولت عراق به اهداف خود دست یابد.

سید حمید الحسینی در ادامه با اشاره به نقش آمریکا در تقویت وجهه عربستان در عراق گفت: تلاش‌های عربستان با هدف اعمال نفوذ در عراق به همان سیاست‌هایی برمی‌گردد که آمریکا و صهیونیست‌ها تدوین کرده‌اند و می‌توان رد پای آنها را در راهبرد جدید سعودی‌ها در رابطه با عراق دید. آمریکا و رژیم صهیونیستی در واقع اتاق فکر آل سعود هستند. آمریکا و صهیونیست‌ها با دلارهای نفتی کشورهای عربی به ویژه عربستان، داعش را به وجود آوردند و اینک با شکست تروریست‌ها و پیروزی اراده مردم عراق، خود این کشورها را مستقیم به میدان تحولات عراق فرستاده‌اند.

وی تاکید کرد با شکست سیاست‌های جبهه غربی - عربی در انتخابات پیش روی عراق، آنها به مواضع قبلی خود باز خواهند گشت. فعالیت کنونی آمریکا و سعودی‌ها با هدف تغییراتی در نتیجه انتخابات عراق صورت می‌گیرد و در این راستا از هرگونه اعمال فشاری استفاده خواهند کرد.

این شخصیت سیاسی عراق در خصوص ائتلاف احتمالی جریان‌هایی از اقلیم کردستان، اهل سنت و حتی تعدادی از جریان‌های سیاسی شیعه عراق و تشکیل دولتی متفاوت در مرحله پس از انتخابات گفت: اگرچه اکنون شیعیان عراق در ائتلاف‌های جداگانه‌ای برای شرکت در انتخابات سراسری کشور فعالیت می‌کنند، اما خواسته اکثریت مردم این است که پس از انتخابات یک وحدت سیاسی خوبی بین این ائتلاف‌ها صورت گیرد اما کردهای عراق هیچگونه وحدت نظر و راهبرد مشترکی جهت ایجاد ائتلاف واحد در انتخابات ندارند و این نشان از آن دارد که در انتخابات آینده موقعیت آنها در بغداد تضعیف خواهد شد، از سوی دیگر مشاهده می‌شود که بخشی از مردم اهل سنت عراق در درون ائتلاف‌های شیعی فعالیت می‌کنند و می‌توان پیش بینی کرد که فهرست‌های انتخاباتی اهل سنت عراق هم در دستیابی به اهداف خود موفق نخواهند بود.

سید حمید الحسینی گفت: هیچ نگرانی خاصی در خصوص نتایج انتخابات پارلمانی عراق وجود ندارد و آنچه هست تلاش‌های مذبوحانه آمریکا و عوامل منطقه‌ای این کشور است که می خواهند نیروهای وابسته به خود را در فضای سیاسی عراق بار دیگر سازماندهی کنند، اما ائتلاف‌های چندگانه شیعیان برای اولین بار با نگاه ملی و فراگیری که به کلیت عراق داشته اند توانسته‌اند بخشی از آرای کردها و اهل سنت را جذب کرده و این خوشبینی وجود دارد که انتخابات باشکوهی در عراق با نتایجی امیدوارکننده برگزار شود.

رئیس اتحادیه رادیو تلویزیون‌های عراق با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به بغداد گفت: اگرچه سفر آقای جهانگیری گام مهمی در راستای توسعه و تحکیم روابط تهران - بغداد بوده است اما نمی‌توان گفت که موانع پیش روی این روابط با یک سفر برداشته خواهد شد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه در سطوح سیاسی و امنیتی، همکاری و هماهنگی خوبی در میان این دو کشور وجود دارد اما نگرانی ما این است که روابط اقتصادی ایران و عراق در حد و اندازه‌های روابط خوب سیاسی نیست.

سید حمید الحسینی درباره وعده‌های اقتصادی آل سعود به دولت عراق و تاثیرگذاری آن بر روابط اقتصادی تهران - بغداد هم گفت: وعده‌های آل سعود به عراق بدون پشتوانه و توخالی است و این تجربه پیشتر در لبنان و کشورهای دیگر هم دیده شده است، وعده‌های سعودی‌ها به صورت مشروط است که این شروط غیر معقول به ویژه در کشوری همچون عراق قابل اجرا نخواهد بود. شروط سعودی‌ها در قبال وعده‌های اقتصادی آنها رسانه‌ای نمی‌شود، بنابراین از دید ما تاثیری بر آینده روابط اقتصادی ایران و عراق نخواهد داشت.
منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما