شناسهٔ خبر: 24654670 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

خرید و فروش همه کالاهای نهادهای عمومی در بورس کالا

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس به دنبال آن است تا کلیه خرید و فروش کالاهای نهادهای عمومی غیر دولتی و دولت به منظور ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت در بورس کالا انجام شود.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری تسنیم: سیدحسن حسینی شاهرودی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس در تدوین برنامه ششم توسعه، در راستای ارزیابی‌ها و پیشنهاد‌های زیادی که داشت، تلاش بسیاری مبنی بر خرید و فروش کالا‌های همه نهاد‌های دولتی در بستر بورس کالا انجام داد، تا شفافیت بر این فرآیند‌ها حاکم شود، اما متاسفانه به دلیل برخی لابی‌ها از سوی برخی دستگاه‌ها این موضوع به تصویب نرسید.

نماینده مرم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: به اعتقاد بنده در سال ۹۶ افزایش حضور بخش خصوصی در بورس کالا یکی از عوامل رشد و توسعه این بورس بوده است. در این بین در مجلس به دنبال آن هستیم که نهاد‌های عمومی غیر دولتی و حتی خود دولت را مکلف کنیم تا کلیه خرید‌ها و فروش‌های خود را از طریق بورس کالا انجام دهد تا شاهد افزایش شفافیت در اقتصاد کشور باشیم؛ البته این موضوع در بودجه سال ۹۷ در بعضی از حوزه‌ها دیده شده و امیدواریم کلیه این خرید و فروش‌ها به سمت بورس کالا حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه عملکرد بورس کالا تا کنون مثبت بوده است، به تشریح این موضوع پرداخت و افزود: بورس کالا به دلایل شفافیت حداکثری که دارد، از ابزار‌های مهم جلوگیری از فساد و رانت و همچنین گسترش عدالت در جامعه است و ما معتقدیم که بهترین مسیر برای عرضه کالا‌ها از سوی افراد حقیقی و حقوقی، این بازار است.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: بورس کالا یک نهاد ملی است و دولت باید با استفاده مناسب از ظرفیت‌های این بورس، برنامه‌های تنظیم بازار و راهبردی خود در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده طراحی کند؛ به عبارت بهتر در شرایطی که از نبود شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی رنج می‌بریم، بورس کالا می‌تواند میانبر و بستری برای حمایت همزمان تولیدکننده و مصرف کننده باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: شفاف سازی در قیمت و معاملات کالا‌ها یک ضرورت در اقتصاد ماست، چرا که ارزش گذاری کالا‌های داخلی و وارداتی به شیوه‌های غیرشفاف آثار زیانباری از جمله فرار مالیاتی، گسترش مفاسد اقتصادی و رقابت‌های ناسالم را در پی دارد، بنابراین پیش بینی می‌شود که بهره گیری از پتانسیل‌های بورس کالا در سال ۹۷ و سال‌های آتی به مراتب بیشتر شود.

نظر شما