شناسهٔ خبر: 24654128 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دانستنی‌های سلامت

مکیدن انگشت و کجی دندان کودک

مکیدن انگشت در کودکان باعث ایجاد ناهنجاری‌های دندانی می‌شود و شدت این ناهنجاری‌ها به تعداد دفعات مکیدن و مدت زمان این عادت بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

دکتر روناک نیکانفر، دندانپزشک درباره عادت انگشت مکیدن در کودکان گفت: این حالت برای ایجاد خشنودی روانی در اطفال امری عادی است و معمولاً نوزادان و کودکان در زمان گرسنگی، خواب و همچنین نگرانی و استرس و بعد از تغذیه با شیر انگشت خود را میمکند.

وی ادامه داد: بشدت توصیه میشود عادت مکیدن انگشت تا پیش از چهار سالگی حتما قطع شود؛ چراکه ناهنجاریهای ایجادشده در زمان رویش دندانهای دائمی تصحیح خواهد شد. این دندانپزشک با اشاره به روشهای کمکی برای جلوگیری از ادامه این عادت در کودکان گفت: اگر مکیدن انگشت ادامهدار شود، حتماً باید به فکر درمان آن بود؛ البته برای ترک عادت هم میتوان از مالیدن مواد بدطعم به ناخنها و در موارد شدیدتر از دستگاههای داخل دهانی کم کننده قدرت مکیدن استفاده کرد.

غفلت از صرف صبحانه، ممنوع

صبحانه بهترین وعده غذایی است که سبب میشود مقدار قند و پروتئینی که بدن برای ساخت و جایگزینی انواع و اقسام ترکیبات دفاعی و سیستم دفاعی و ایمنی لازم دارد در اختیارش گذاشته شود.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری،متخصص تغذیه درخصوص تغذیه مناسب برای وعده صبحانه اظهار کرد: توصیه میشود صبحانه مجموعهای از کربوهیدراتهای پیچیده و پروتئین باشد. برای کربوهیدراتهای پیچیده میتوان از نانهای سبوسدار، انواع و اقسام مواد پروتئینی مثل پنیر و مغزها و دانههای گوناگون مانند گردو یا نان و عدسی، نان و کوکو سیب زمینی، نان و شامی بخصوص برای بچهها بهره گرفت . وی تاکید کرد: توصیه میشود برای اینکه بدنمان را با شرایط اکولوژیکی محیط زندگیمان هماهنگ کنیم و مثلث حفظ حیات که شامل میزبان، محیط و عوامل بیماریزا زنده و پویا باشد و همواره توان مقابله با عوامل بیماری زا داشته باشیم، میوهها و سبزیجات همان فصل را به وعده صبحانه اضافه کنیم. / فارس

نظر شما