شناسهٔ خبر: 24654127 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

امداد

اقدامات اولیه هنگام بروز یک مشکل زنانه

صاحب‌خبر -

معمولا لکهبینیهای چند روزه قبل از شروع عادت ماهیانه طبیعی است، اما اگر این لکهبینیها طولانی مدت و غیرطبیعی و در دوران بارداری، یائسگی یا بین دورههای قاعدگی باشد یا تبدیل به خونریزی شود میتواند نشانه وجود یک مشکل باشد.

در دوره یائسگی چون قاعدگی وجود ندارد هر نوع لکهبینی و خونریزی باید مورد توجه قرار بگیرد و هرچه سریعتر تشخیص و درمان آغاز شود.

استرس، توقف مصرف قرصهای پیشگیری از بارداری، استفاده از IUD، مصرف برخی داروهای ضدافسردگی، عدم تنظیم هورمونها، فیبروم رحمی، سندرم تخمدان پلیکیستیک، مشکلات تیروئیدی، دیابت، آندومتریوز، عفونت مثانه، سرطان آندومتر و دهانه رحم، مصرف رقیقکنندههای خون، سوزش موضعی و برخی معاینات و تست پاپ اسمیر از جمله دلایل لکهبینی در خانمهاست.

خونریزی بین دورههای قاعدگی که به دلیل مصرف داروهای پیشگیری از بارداری است در طول سه ماه اول مصرف میتواند طبیعی باشد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

وقتی خونریزی بیش از سه روز ادامه داشته باشد، لکهبینی خفیف که در سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کند، خونریزی که زودتر از سه هفته یکبار اتفاق بیفتد و خونریزی شدید پس از رابطه به مراجعه متخصص نیاز دارد.

اقدامات اولیه

افرادی که با لکهبینی یا خونریزیهای غیرطبیعی مواجه میشوند باید در اولین فرصت برای بررسیهای دقیقتر به متخصص زنان مراجعه کنند. در این مواقع پزشک با معاینه فیزیکی، گرفتن شرح حال، تست خون یا پاپ اسمیر و سونوگرافی دلیل خونریزی را مشخص خواهد کرد.

معمولا در لکهبینیهای کمحجم تا زمان مراجعه به متخصص نیازی به اقدامات اورژانسی نیست، اما اگر بیمار دچار خونریزی شدید است و انقباضات شکمی دارد نیازمند کمکهای فوری است.

بیمار را در راحتترین حالت بنشانید و اگر خون زیادی از دست داده او را بخوابانید و به اندازه یک وجب پاهایش را بالا ببرید تا خونرسانی به مغز مختل نشود.

میتوانید برای بیمار از مسکنهایی همچون دیکلوفناک، بروفن، ژلوفن یا مفنامیک اسید استفاده کنید. این مسکنها ضدالتهاب و به رفع انقباضات ماهیچهای کمک میکنند و در عین حال از شدت خونریزی میکاهند. از مصرف آسپیرین به دلیل این که خون را رقیق میکند، خودداری کنید.

برای جبران حجم خون و مایعات از دست رفته بدن و جلوگیری از بروز علائمی چون تاری دید، سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ به بیمار آب یا نوشیدنیهای شیرین دهید.

برای تامین آهن از دست رفته که نقش اساسی در اکسیژنرسانی به مغز دارد به او قرص فروسولفات(آهن) و اسید فولیک دهید.

بهتر است حجم خون خارج شده را به پزشک یا کادر درمانی اورژانس اطلاع دهید تا بهترین درمان اتخاذ شود.

معمولا در خونریزیهای اورژانسی تحت نظر متخصص از ترنسید اسید و ویتامین K و برخی داروهای هورمونی برای کم شدن حجم خونریزی و از سرم برای تامین آب بدن استفاده میشود.

دلیل اغلب خونریزیهای شدید و غیرطبیعی رحمی معمولا ناشی از برخی میومها یا همان فیبرومهای مخاطی رحم یا در نتیجه سقط جنین است که اغلب با خروج لختههای خونی همراه است و گاهی بیمار را روانه اتاق عمل میکند.

فاخره بهبهانی

جامجم

نظر شما