شناسهٔ خبر: 24654031 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

حمله معاون رئیس‌جمهور به سیاست خودکفایی

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاون رئیس‌جمهور ضمن انتقاد شدید از سیاست‌های کشور در جهت دستیابی به خودکفایی در کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی گفت:‌ عده‌ای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.

صاحب‌خبر -

کلانتری در گفتوگو با ایسنا افزود: این اصل باید مشخص شود که آیا ما در کشور تابعی از استانداردهای بینالمللی هستیم یا نه؟ طبق ضوابط بینالمللی امکان استفاده از آبهای تجدیدپذیر تا 40 درصد وجود دارد اما در حال حاضر در کشور ما 110 درصد آبهای تجدیدپذیر استفاده میشود. دلیل این امر آن است که عدهای به دلایل سیاسی به فکر خودکفایی در بسیاری از محصولات هستند.وی ادامه داد: ما مجلسی داریم که معتقد است در 95 درصد محصولات باید به خودکفایی برسیم. واضح است که برای اجرای سیاست خودکفایی به آب نیاز داریم. 20سال پیش نسبت به استفاده بیش از حد از آبهای تجدید پذیر اعلام خطر کردم. به همین علت دستور دادم کشت دوم را در استان فارس ممنوع کنند، اما متاسفانه این هشدارها مورد بیتوجهی قرار گرفت و حتی کشت دوم و سوم نیز انجام شد.

«خودکفایی»، سیاستی تحمیل شده است

کلانتری با اشاره به اینکه از 88 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر 97 میلیارد مترمکعب برداشت میشود، گفت: این روند کشور را به سمت نابودی سرزمین میبرد، بنابراین سیاست خودکفایی سیاستی تحمیل شده به آب، خاک و کشاورزی این کشور است. امروز در شرایطی که 97 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر یعنی 110 درصد آب مصرف میشود، برای اجرای برنامه ششم توسعه باید 35 میلیارد مترمکعب آب بیشتری داشته باشیم. به عبارت سادهتر به 132 میلیارد آب نیاز داریم تا بتوانیم برنامه ششم توسعه را اجرایی کنیم؛ میزان آبی که اساسا در کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان محیطزیست با اشاره به اینکه آبهای برداشت شده آبهای فسیلی است، گفت: سیاستهای کشور در حوزه خودکفایی غلط است و در راستای پایداری منابع کشور و محیط زیست نیست و واضح است که توان طبیعی کشور پاسخگوی خواستهها و سیاستهای اینچنینی نخواهد بود. متاسفانه سیاستهای غلط چهار دهه گذشته مردم ایران را به جان هم میاندازد. در حال حاضر نیز شاهدیم که شرق و غرب اصفهان با هم اختلاف دارند و این دلخوری و اختلاف در بین مردم چهارمحال و بختیاری با مردم اصفهان و مردم تهران با مردم قم نیز وجود دارد.

نظر شما